Forum

Anisisop – en herlig plante – men…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. august 2014 kl. 21.05

Jeg er vild med anisisop. Dens specielle duft, den summen og flagren der er omkring planterne og deres fine oprette vækst. Men..........hos os er de meget villige til at så sig selv, så når mit bålbed skal ryddes for at jeg igen kan brænde kristtorn og rosengrene af, har jeg tænkt mig at smide en plastiksæk omkring hver plante inden jeg rykker den op. Er den også så villig til at så sig selv hos Jer?
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. august 2014 kl. 21.06

Og planten/blomsten tæt på

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. august 2014 kl. 21.14

Planterne foran anisisop er de hjemmedyrkede Tagetes Vanilla F1, som jeg sår hvert år. De lugter ikke som andre tagetes, men har en fin og let blomsterduft.
Ingeborg

3 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. august 2014 kl. 21.19

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 20. august 2014 kl. 21.21

Hvor er det et fint bed! Det kunne jeg godt tænke mig at efterligne. Tak for inspiration.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. august 2014 kl. 21.43

Ja, den selvsår, men slet ikke så meget, at det er et problem - det er bare dejligt....

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. august 2014 kl. 23.24

Hej Annette
Det viste bed er vores bålsted, hvor vi brænder det haveaffald af som "stikker" og som ikke skal på komposten. Det bliver beplantet hvert forår. Der står 5 Hosta og 5 Alchemilla mollis (Lodden løvefod). De danner grundlaget for bedet og bliver taget op og sat i sorte spande med huller i bunden. Heri overvintrer de et sted i vores "kratskov" om vinteren - og bliver plantet ud igen om foråret. Senere kommer de hjemmeavlede Tagetes til - og i år har jeg så prøvet at grave nogle selvsåede Anisisop op og plantet i bedet. Jeg troede ikke at de ville blive så høje, men det er blevet en flot "sammenplantning".
Ingeborg

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. august 2014 kl. 23.28

@Tom - Jeg har dem nu snart mange steder, hvor de ikke er planlagte, men dog får lov til at folde sig ud. En anden staude, som bare sår sig selv - næsten for fllittigt er den pinkfarvede Høstfloks. Jeg tror at det er sådan at jordbundsforholdene skal være gunstige for netop de arter.
Ingeborg

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. august 2014 kl. 1.55

Aske er fin gødning.
Men jeg forstår ikke rigtigt? Du er nevøs for, at noget selvsår sig- i et bålsted?
Jeg kan love dig for, at varmen afliver stort set alt- indenfor en vis omkreds.

Mvh
Tine

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2014 kl. 10.55

Hej Tine
Du har misforstået mit indlæg. Jeg fjerner selvfølgelig alt inden jeg igen har et bålbed. Under transporten til komposten falder der selvfølgelig en hel del frø ud - og det er derfor jeg sætter en affaldssæk over hver plante, vender sækken på hovedet - og tømmer ud på komposten. Inden det lander på komposten skal planterne findeles -. Mon ikke også fuglene sørger for at så lidt rundt omkring? Men planterne er jo let genkendelige, og kan hives op de uønskede steder.
"varmen afliver alt indenfor en vis omkreds" - ? Græsset omkring bålpladsen gror nu fint nok - sammen med fremspirende Anisisop :-) Når jeg har brændt af, vender jeg jorden i bålbedet og der kommer stadigvæk ukrudt, som varmen ikke har fået bugt med.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Anisisop – en herlig plante – men…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Anisisop – en herlig plante – men…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider