Forum

Skovkøkkenhave

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. maj 2011 kl. 13.05

Hej

Jeg eksperimenterer med en skovkøkkenhave, hvor jeg har harvet et bælte i midten ( øst-vest ) og etableret en græsgang på hver side, og yderst i hver side har jeg plantet træer.
Foreløbigt har jeg plantet nogle ask og ahorn, men de er så små, at de ikke kan ses på billedet for jordskokkerne.

Det er mit håb, at jeg med tiden kan få træerne i begge sider til at danne rødder, som kan mødes på midten så dybt nede, at de ikke kommer alt for meget i vejen, når jeg harver køkkenhaven om foråret.

Pointen er så, at træerne skal opsamle overskydende næringssalte fra køkkenhaven, så de ikke siver helt ned i grundvandet.

Men hvilke træer vil være bedst til den opgave..?

Og hvor stor afstand må der max. være mellem læbælterne, hvis trærødderne skal kunne nå hinanden på midten under køkkenhaven..?

På forhånd tak for svar og inspiration.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 22. maj 2011 kl. 9.57

Pil og popler er sikkert best til at opsamle næringssalte, men jeg kan ikke se at du vil have en gevinst ved at have træer stående så tæt på dine urter! Jeg ville have valgt en have tre gange så stor, så kan du flytte den hvert forår, plante en afgrøde (nonfood raps) der kan opsamle overskydende "kraft" efter hvert køkkenhave år, og lade en grøngødning, følge det tredje år, og så starte forfra.
Men, hvis du bruger kompost og efterafgrøder, undlader at bruger kunstgødning, og dyrker som man gjorde tidligere, så kan jeg ikke se at der skulle være ret mange næringssalte der vil sive ned...

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 22. maj 2011 kl. 12.14

Angående valg af træer, se evt. også denne tråd:
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/8976.html

Nyt svar til emnet »Skovkøkkenhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skovkøkkenhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider