Forum

Blå kartoffel – »Congo«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Normann Olsen, 5. januar 2004 kl. 11.35

Er der nogen, som ved hvor jeg kan få fat på læggekartofler af den blå kartoffel "Congo"? Jeg skal blot bruge nogle ganske få.

(Jeg ved, at man muligvis kan få den hos Nordisk Genbank, men i så fald må man jo ikke videregive læggekartofler til andre interesserede...).

På forhånd tak for alle indlæg!

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. januar 2004 kl. 13.37

Jeg har hørt, at ma n i Sverige kan købe blå kartofler som spisekartofler i forretningerne. Men om det er "Congo", ved jeg ikke.

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 6. januar 2004 kl. 9.35

Jeg har købt nogle blå spisekartofler hos en økologisk avler på torvet i Aalborg. De havde prøvet dem af for sjovt. Det gjorde jeg også :)

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette, 18. januar 2004 kl. 12.29

Sidste vinter fik jeg i aarstidernes grøntsagskasse en pose blå kartofler- vi lagde 2 og fik en kæmpe udbytte.

De ligner meget blå congo (jvf Camilla Plums Grønt bog)
De smager dejligt- især som kartoffelmos- MEN det kræver lidt tilvænning at spise dem p.g.a farven.

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dann Mignon, 29. januar 2004 kl. 22.27

Jeg var ude at spise på ReeF N'Beef i København, hvor de serverede blå kartoffel til Krokodille.

Det var forrygende!

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 31. januar 2004 kl. 14.02

Der er et billede af ''Blå congo'' i denne artikel om gamle kartoffelsorter

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/509.html

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Peter, 6. februar 2004 kl. 2.29

Statskontrollerede Læggekartofler er det ikke ligefrem, men på Grønttorvet på Israels Plads i Kbh så jeg dem forleden (og jeg vil næsten lægge hovedet på blokken ved at mene det var af sorten ''Blå Congo''). De kostede 30 kr for 2 kg. Smid dem i jorden og eftersom de ikke ved om de er statskontrollerede eller ej, skal de nok komme op og sætte knolde.

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Vinding, 13. februar 2004 kl. 10.15

Gå ind på www.hundeuld.dk
gå til Forum
dernæst ned i
Pouls kartoffelhjørne.

Der kan i få alle de svar i kan bruge, for hvad han ikke ved, er ikke værd at vide om kartofler.

Med venlig hilsen
Uldkunstner
Bente Vinding Jensen

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hopla, 5. marts 2004 kl. 4.30

Blå Congo sælges i mange alm. supermarkeder i Sverige i bakker a 600 gr. (Endvidere kan man i Sverige få den gamle sort fra vist midten af 1700-tallet der hedder "Allmoge"... kan ikke koges ud. Flot æggeblommegul!).

Endvidere siges det at blå kartofler er langt mere modstandsdygtige overfor ''dårligdomme'' end gule og hvide kartofler. Faktisk overvejes det at lancere Congo i DK... men mange synes sikkert at de er afskrækkende og kommer fra Mars. Blomsterne er enormt flotte! Kræver en del varme og sol, men er ellers som alm. kartoffel at passe. Forsøg evt i første omgang i en høj spand og få et xtra-udbytte så du har til avelen næste år. Spar på kvælstof da bladmængden ellers bliver enorm + de bliver meget høje og uden de fremragende smukke knolde der pynter flotflot i en salat eller til fx hvidt/lyst kød. Smager extra godt sammen med blomsten fra Tallerkensmækker (Tropaeolum Majus) der har smag af krads karse.

Blå og gul kartoffel og Tallerkensmækker-blomster på en frokost-tallerken vil få de ganske nabolag til at GLANE.

Rigtig god fornøjelse.

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina, 19. maj 2004 kl. 11.24

Hej Johnny.

Som jeg lige har skrevet til Jette i en anden tråd:
Gå ind på www.skiftekaer.dk for at finde Congo blå kartofler. Udsalget ligger i Tåsinge, men det kan da være, de vil sende dem?

Venligste hilsener
Karina

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joy Haycock Nielsen, 22. november 2005 kl. 20.49

Er der mon nogen der ved, hvor jeg kan købe blå kartofler i hovedstadsområdet? Jeg smagte dem for første gang i dag på en restaurant i København og de var rigtig gode og samtidig festlige.

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 22. april 2006 kl. 18.59

Gå ind under dette link: gartneri.dk/product_info.php?products_id=911
Her koster 500g læggekartofler af arten "Blå Congo" 39,95

God fornøjelse

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kate, 23. april 2006 kl. 15.31

Læggekartofler af mærket blå Congo kan købes i Planteriget I Roskilde Røsnes Alle

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina, 27. oktober 2006 kl. 11.29

Blå Congo smager godt og er sjove at servere, men de er temmelig sarte at dyrke. De er ikke særlig modstandsdygtige overfor diverse sygdomme. Og nogle af sygdommene bliver i jorden i længere tid, så hvis de skulle blive syge, bør I ikke dyrke kartofler på stedet et stykke tid. Bare et lille tip...

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. oktober 2006 kl. 14.32

Umiddelbart har jeg ikke opfattet blå kartofler som særligt sarte. Jeg har set optagning på økologiske marker af blå kartofler, hvor der var hele vognlæs, og her så der ikke ud til at være syge kartofler.

Men da jeg har haft uforklartlige sygdomsproblemer i et stykke med bl.a. blå kartofler, er jeg meget interesseret i at høre, hvilke sygdomme, du har konstateret – kan du beskrive symptomerne?

Jeg havde nemlig på et stykke jord sat nogle købte blå kartofler sammen med to andre kartoffelsorter. De blev sat sent, da jeg først fik jordstykket til rådighed sidst i maj. Alle nåede at få kartoffelskimmel i sensommeren, men der var også rådangreb, som ikke var kartoffelskimmel, og som var meget voldsomt. 75% af kartoflerne var delvis opløst i råd – det var et ildelugtende og grimt job at fjerne dem fra jorden. Vi har ikke kunnet gennemskue, hvor kom fra, da der tidligere og i sædskifte har været dyrket kartofler uden problemer på stykket. Og den ene sort blev også dyrket hjemme i min have, hvor kartoflerne var helt sygdomsfri.

Den del af bedet, som stod længst væk fra den halve række blå kartofler var også det sted, hvor der var færrest rådne kartofler. Men der var ildelugtende rådne kartofler under næsten alle toppe.

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 30. oktober 2006 kl. 15.40

Der er jo også andre blå kartofler, f.eks. dem der er blå udvendig, men hvide indvendig se:
www.flickr.com/photos/16734351@N00/50528733/

De kræver en lang sæson og giver først kartofler når dagens længde er under 12 timer.

Denne sort stammer fra Peru.

Lilium

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina, 6. november 2006 kl. 7.37

Til Karna (og andre):

Jeg har haft meget lidt ud af det de to gange, jeg har forsøgt at dyrke Blå Congo. Begge gange har kartoflerne været dækket af plamager af råd – som pletter på ca. Ø 1cm. – og begge gange har der kun været kartofler under ca. halvdelen af planterne. De andre var rådnet væk og var fælt ildelugtende.

Også jeg have købt mine læggekartofler, og ligesom Karna er også de andre kartofler angrebet. Men det er kun gået ud over den række, der stod nærmest de blå kartofler. De resterende rækker var fine, selvom det var af samme sort og fra samme læggekartofler.

Bedet var helt nyanlagt med ny jord, så det er ikke fordi, sygdommen har ligget i jorden i forvejen.

Jeg ved ikke, hvilken sygdom der er tale om, men det er helt sikkert, at jeg ikke bruger bedet til kartofler i et stykke tid fremover...

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pirum, 23. april 2007 kl. 20.49

Mina Blå Kongo verkar ha dåligt motstånd mot skorv och tål inte mycket regn. Jag har odlat Blå Kongo i tre jordtyper :

1) Lerig jord, tung, blöt. => Dåligt. Bruna fläckar, diverse skorv...

2) Sandig jord = mycket bättre kvalitet, men mindre och färre kartofler.

3) Planteringsjord från Coop...kanonbra skörd. Både i spann/hink och i pallkrage. Helt friska. Stora, fina. Lagrade dem hela vintern, åt upp dem i mars.

Blå Kongo växer starkt, vackra blad och blommor. Egentligen är det en sen potatissort, men min erfarenhet är att man ska skörda den relativt tidigt. Runt midsommar, juni–juli, då har den fin färg.

Har tyvärr ingen bild på mina kartofler, men här är en bild på Blå Kongo.

static.flickr.com/73/169958682_21fdc4925f.jpg

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine, 14. september 2007 kl. 14.24

Lige nu kan man købe økologiske blå kartofler på www.torvet.dk

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 15. november 2007 kl. 21.59

Super Brugsen i Marstal sælger Blå Congo – så bare forsyn jer – dejlig kartoffel, selv om det ligner at kokken har tabt sin kuglepen i gryden :-)

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 8. marts 2008 kl. 15.26

Nu er Blå Congo kartofler igen forsvundet fra jordens overflade. Min leverandør fra sidste år har dem desværre ikke i år, og det er lidt småt med at finde butikker som kan sende dem med posten, eller butikker i nærheden af Aalborg som er leveringsdygtige i læggekartofler. Nogle der har et godt råd til en Aalborggenser med hang til blå kartofler?

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 8. marts 2008 kl. 17.36

LH Foder ved Århus har masser, har lige købt i dag. Mon ikke de kan lokkes til at sende dem hvis du ''spørger pænt''.

www.infokey.dk/lhfoder/index.php

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nanna, 9. marts 2008 kl. 1.57

Jeg er ny i "faget" og skal til at lægge de første kartofler i min karriere. Jeg har læst at det er skimmel, skurv og nematoder jeg holde øje med, men så kommer følgende spørgsmål: Hvordan dyrker man sene kartofler hvis de rammes af skimmel? Som jeg har forstået det går væksten i stå når man tager planten væk, og så risikerer man let meget små kartofler eller hvordan? Det andet er hvordan man dyrker sarte sorter? Jeg så de omtalte blå congo i havecentret og overvejede at købe et lille net for sjov – men ville vente til jeg havde læst om dem-. Nu er jeg ikke længere så interesseret da de lyder meget modtagelige overfor alt – kender inogle "sjove" sorter som er dyrkbare for en begynder som jeg uden jeg mister modet med en masse sygdomme?

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jensen, 25. maj 2008 kl. 21.14

Hej
jeg har et par kilo Blå Kartofler
de byttes med 2 fl rød vin
kontakt mig på mail
lars.c.jensen@jubii.dk

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jensen, 26. maj 2008 kl. 21.55

Hej
så har jeg ikke flere blå kartofler

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Frost, 19. oktober 2008 kl. 21.05

Vi har i flere år haft den blå kartoffel Congo.

På grund af tørken har de ikke givet så stort udbytte i år.

De er slemme til at blive melede.

Vi dyrker dem kun som et kuriosum.

Grethe Frost

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. oktober 2008 kl. 15.39

Der findes også en sort, der hedder Vitelotte og som bl.a. kan ses og købes herigennem

www.farmer.dk/. Denne giver hellere ikke så stort et udbytte, som mange af de andre (gule) sorter. Jeg har selv prøvet begge og må indrømme at det mest iøjenfaldende hos dem er deres blomster. Så som prydplante kan de også benyttes.

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Larsen, 5. april 2009 kl. 16.29

Hej
Er der nogen der ved hvor man kan købe blå Kongo, det lader til at være umuligt i år. Det må gerne være i nærheden af Aalborg eller evt. en forhandler der sender

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 5. april 2009 kl. 20.55

Jeg har lidt knolde i overskud, så hvis du kommer til Viborg, kan du få nogle eller jeg kan sende dig lidt. Du kan dobbeltklikke på mit navn og sende en mail.

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kamilla, 10. april 2009 kl. 17.04

Hej Jeg har købt i Langeskov Planteskole på fyn.

Ved ikke om de sender, men et forsøg værd at ringe.

Nyt svar til emnet »Blå kartoffel – »Congo««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Blå kartoffel – »Congo«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider