Forum

Beskæring af æbletræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 21. juni 2008 kl. 21.01

Mine træer blev plantet for 4 år siden og havde allerede da en pæn størrelse.

De vokser godt og giver masser af frugt,men nu er jeg nervøs for om flere af grenene trods alt er for lange og for tykke til de endnu relativt små træer.Kan jeg regne med at det hele følges ad og blande mig uden om eller skal jeg beskære?skal der bekæres kan jeg så gøre det udfra et synsindtryk af hvilke der er for kraftige / tunge og korte af eller skal jeg sætte mig ind i beskæring som sådan for ikke at ende med et strittende og grimt træ som jeg har set andre steder?sorterne det drejer sig om er :Belle de Boskop,Aroma og Ingrid Marie
Venlig hilsen Sanne

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. juni 2008 kl. 11.21

Hej Sanne
Du har fået forholdsvis kraftigt voksende sorter, hvor Ingrig Marie er den svagest voksende af de 3. Hvis du vil bevare en bestemt nåhøjde i træerne, skal du beskære. Derudover skal du også beskære, hvis du ønsker ordentlig farvet frugt, for det kræver lys i træet og samtid vil du også få et bedre forhold for træernes sundhed i forhold til svampesygdomme, der fremmes ved at bladene ikke kan nå at tørre mellem regnbygerne.

Nemmeste måde at forklare beskæringen er nok at kan du opnå et træ med en og kun en hovedstamme og vandrette, vinkelrette sidegrene ud fra denne, vil du på langt sigt få det nemmest. Formen er sjældent sådan, når du køber normale træer, så du må sørge for at der er så meget plads mellem grenene, at du har hvad der svarer til omkring 4 sidegrene pr. 40–50 cm i højden. Disse sidegrene må så have flere grene, jo længere du kommer ud fra træets centrum, men stadig så der er "luft" mellem grenene.

Beskæringen udføres i perioden juni til september for her lukker træet sårene lige så hurtigt som du fører saks og sav. Samtidig undgås en stor del af de vanskud, der vil komme, hvis du beskærer om vinteren.

Vanskud er uønskede skud, der bør fjernes hurtigst muligt, eneste gavn man kan have af vanskud – er til podekviste.

Håber det giver dig mod på at gå i gang, husk en god ide altid er at gå lidt på afstand og se om der er symetri i træet, når du har skåret og for at se, hvor der bør fjernes mere.

Husk også at beskæring fremmer vækst, så helst ikke fjerne mere end en trediedel af træets grene pr. år.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 22. juni 2008 kl. 17.42

Mange tak for svaret.

Alle træerne er som du beskriver med en hovedstamme og symmetriske sidegrene.e er specialfremskaffet af en gartner jeg kender på en planteskole.

Mit eneste problem er altså at ovennævnte sidegrene nu er meget lange og kraftige,ifht. stammmerne.et enkelt Ingrid Marie måtte vi lave ny top på da den første knækkede i stormvejr.

Vil nu udfra dit svar checke om der er luft nok mellem sidegrenene og så evt.fjerne de grene som på dem sidder for tæt på centrum.

Er det korrekt forstået?

Kan jeg afkorte sidegrenene hvis jeg synes de virker for lange ifht resten af træet og er det isåfald over bladpar jeg beskærer?

Tak for et hurtigt og godt svar.Tror jeg har forstået så nogenlunde :)
Venlig hilsen Sanne

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. juni 2008 kl. 16.40

Hej Sanne
Alt tyder på, du både har fået 1. klasses træer og ved nogenlunde hvordan du skal gribe det an.

Du kan altid korte en gren ind til en anden gren, der er liv i, eller et blad – og det gælder stort set alle træer – også stedsegrønne. Den så yderste gren vil fortsætte væksten og griber du det sådan an, at du fjerner den længste del af de enkelte grene, der er for lange i forhold til ønskesituationen, vil du ende med et fuldstændig symetrisk træ. Og det er lige som vi gerne vil have frugttræerne, så der kan komme luft og lys ind i træerne, så blade kan tørre mellem bygerne og frugterne kan få lys og dermed blive farvet og få maksimal smag.

Du kan evt. bruge målet fra beskæresaksen – den er måske 20 cm – og så skal der gerne være 2 længder mellem grenene.

God held med formningen!

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 23. juni 2008 kl. 17.04

Mange tak for svaret endnu engang.

Den med at brugebeskærer saksen som måleenhed var smart.

Venlig hilsen Sanne

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: AC C., 30. juli 2008 kl. 23.35

Jeg plantede for nogle år siden også et Ingrid Marie-æbletræ. Og desvære var der også en forelsket skoledreng der også kunne lide træet. Han plukkede alle grenene med blomster af, så der kun var små grenstubbe på ca. 5 cm tilbage og så hele toppen.

Resultatet blev at, der har været et par år helt uden æbler. Og i år er der så kommet en del æbler, men stubbene har jo sendt en del grene ud.

Spørgsmålet er så om hvordan kan jeg så beskære?

På forhånd tak!

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Kristensen, 26. april 2009 kl. 11.32

Er der en billed beskrivelse om beskæring

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Bak, 23. september 2009 kl. 18.24

Hvad er den bedste årstid for beskæring af frugttræer?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. september 2009 kl. 20.55

Hej AC, Kaj og Per
Efter min bedste overbevisning vil et æbletræ med kun en stamme og vinkelrette, vandrette sidegrene være det nemmeste i længden. Flere fordele i forhold til alle mulige andre faconer, vandrette grene er frugtsættende og vandrette grene gror væsentligt mindre i længderetningen end grene der har toppen opad i en eller anden grad, og da næringen nedefra er lige stor uanset grensætningen, vil træet bruge næringen til at producere blomsterknopper, forudsat den lodrette vækst fra den vandrette, begrænses, f.eks. ved knibning af endeskudet på sådanne lodrette. Enkeltstammede træer vil heller ikke give nær så mange problemer i forhold til at grene vil gro ind mod midten af træet, da det næsten er umuligt, specielt hvis de lodrette skud begrænses. Derudover bestemmer vi selv, når træet har nået sluthøjde, og med det mener jeg at når vi er på sluthøjden, skal træet have vandrette grene her også – og hver sommer fjernes de lodrette skud, der kommer fra de øverste sæt grene.

Bedste beskæringstidspunkt er om sommeren, juli til udgangen af september, hvor der stadig er blade på træerne og de dermed er i vækst. Så lukker træet sårene lige så hurtigt som der skæres eller saves og mængden af vanskud er væsentligt mindre ved sommerbeskæring end hvis det gøres om vinteren. Vinterbeskæring er i grunden noget gartnerne har opfundet, for det var det eneste tidspunkt, de havde tid at gøre den slags arbejde, og så var de fremover sikre på at der var beskæringsarbejde de næste år, for vanskudene kom i massevis.

Billedbeskrivelser kan jeg ikke tilbyde til Kaj.

www.de-gamle-sorter.dk

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 24. september 2009 kl. 6.13

Her under, kan I se små videoer (trin for trin) om beskæring af frugttræer:

www.planteskoleringen.dk/default.aspx?func=article.view&menuAction=select&menuID=3862&id=3849

Nyt svar til emnet »Beskæring af æbletræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Beskæring af æbletræer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider