Forum

Overdækning af jordbær?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 26. maj 2007 kl. 16.57

Vi har en stykke jordbær som er 7 x 4 meter og havde planlagt at overdække det med net, for at undgå at stærene spiser alle bærene. Vi købte derfor et af de klassiske grønne fuglenet på 5 x 10 meter. Desværre viste det sig at det snarere var 7 meter bredt i hver ende og 3 meter på midten og duede derfor ikke til overdækning af jordbærene. Er der nogen der har erfaring med overdækning som er lidt lettere end med dette net? Det skal lige siges at det hæves over stykket, ellers ødelægger det nemlig toppen på de hvidløg vi har stående i rækkerne, så det er altså ikke nok bare at overdække hver række med fuglenet. :(

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. maj 2007 kl. 0.52

Jeg bruger aldrig mere det klassiske grønne fuglenet, men af helt andre grunde. Jeg har gennem årene fundet for mange fugle viklet ind i nettet. Heldigvis har alle på nær én overlevet, men de har været filtret fuldstændig ind og måttet klippes fri.

Jeg er gået over til at bruge Bionet, som godt nok er en dyrere løsning, men let at have med at gøre, og så bliver hverken fugle eller bær viklet ind i det. Men det findes kun i 260 cm bredde, og der skal i givet fald vækstbuer under det, hvis det skal holdes oppe over hvidløg, da det er et tungt net.

Man kan også bruge fiberdug, som kan fås i 4 m bredde, men det giver let et for fugtigt klima, som kan give gråskimmelangreb.

Min svigermor brugte, mens hun levede og havde et ret stort stykke med jordbær, gamle kasserede stores med en god åben struktur, så der var et luftskifte. Nu er det ikke så mange tilbage, som bruger dem mere, men måske de kan findes på loppemarkeder. Man kunne jo sy dem sammen til et stort stykke. Hvis det er lette stores, tror jeg, at de måske kan bruges over hvidløgene også. Efter sæsonen kan de vaskes og være klar til næste år.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 27. maj 2007 kl. 8.31

Hej Karna,

Tak for et fyldestgørende svar. Jeg sættes dog lidt af som et spørgsmålstegn, da jeg ikke ved hvad "Stores" er, ud over at det er butikker på engelsk. :) Kan du uddybe hvad "Stores" er?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 27. maj 2007 kl. 17.07

Jeg kan fortælle at stores er de hvide netundergardiner mange havde før i tiden.

Jeg har banket 6 pæle ned omkring mit bed og sat wire rundt foroven.Da et net heller ikke rækker til mit bed har jeg syet 2 sammen.Og så er jeg meget omhyggelig med at fæstne kanterne rundt om med sten og lange jernstænger så der ikke er løst net fuglene kan fanges i.Jeg har også prøvet at fange fugle i det tidligere ;i et tilfælde med dødelig udgang.

Det er lidt besværligt at kravle rundt under, men vi får bærrene for os selv.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 27. maj 2007 kl. 22.18

Kan insekterne komme igennem og bestøve de blomster der er, eller hvordan er det med det?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne, 25. maj 2009 kl. 12.58

Hej...er der nogle der aner hvor man kan købe mere pro fuglenet end det man kan købe rundt omkring...tænkt noget som er nemmere at lægge sammen osv og så de der store jernbuer så man kan trække det henover.for det vi har fået lavet nu her er ikke så godt med de overlapninger, da det jo er et pænt stykke med jordbær,h anne

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. maj 2009 kl. 21.12

Lige før mine jordbær modnede sidste år, bankede jeg nogle skråtstillede lister ned i bedet. I toppen af hver liste var bundet en stump snor med en gammel CD.Rom som så drejede rundt i vinden og reflekterede lyset. Dette holdt fuglene væk fra jordbærene. Kan også bruges i kirsebærtræer.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans-Jørgen Larsen, 26. maj 2009 kl. 9.09

Hej anne

Jeg har set at man kan få pro fuglenet i bilka. Jeg har også prøvet at spørge nede ved den lokale bager, om han muligvis skulle have et sådant net liggende.

Desværre var det ikke tilfældet.

Men hvis jeg lige må kommentere noget andet, så syntes jeg det er en uretfærdig behandling du giver dine jordbær. De har vel også brug for sol, sjov og gode minder. Hvis du vælger at dække dem over, for de aldrig at vide hvordan det er, rigtig at leve livet... Så nu syntes jeg at du skla sætte dig ned, og virkelig tænke over om det er det du har lyst til, at ødelægge jordbærernes selvtillid? er det det anne?

Torben

Nyt svar til emnet »Overdækning af jordbær?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Overdækning af jordbær?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider