Skrevet af: L. Munk, 27. april 2007 kl. 22.26
Hej nogen der ved noget om en spinat plante der er en "slyng" plante? den skulle efter sigende være vinterhåndfør...og evt hvor der kan købes frø? den skulle vist stamme fra kaukasus...
på forhånd tak
Skrevet af: Brian Krause, 28. april 2007 kl. 7.43
Hejsa
Det er rigtigt, at spinatranke (Hablitzia tamnoides) er vinterhårdfør, og den er fra Kaukasus. Den kaldes også for kaukasisk spinat, selvom den botanisk set intet som helst har med spinat at gøre. Du kan læse lidt om den her:
www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=136
Jeg har fået min igennem foreningen frøsamlerne: www.froesamlerne.dk/ – den er ikke på listen i år, for der var ingen af medlemmerne, der havde held til at tage frø fra den. Den er vældig svær at høste frø fra. Frøene er bittesmå og runde. Og de er svære at spire.
Men når først det lykkes, så har man sådan en plante i mange år.
Det eneste sted, jeg ellers har set den er hos www.runabergsfroer.se/ som har den i sortimentet, men hver gang jeg har forsøgt at købe den der, har der alligevel været udsolgt.
Så mit råd er: sats på frøsamlerne til efteråret.
Med venlig hilsen
Brian
Skrevet af: L. Munk, 28. april 2007 kl. 8.51
Hejsa...det var også på gourmethaven jeg har læst om den...men jeg har søgt efter frø men uden held så håber der evt var nogle herinde der vidste hvor de kunne købes...tak for svaret... jeg søger videre;o))
Skrevet af: Ulla Hoffmann, 27. juli 2016 kl. 8.56
Kan nogen anvise forhandler af spinatranke, gerne fremspirede planter? MVH Ulla
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. juli 2016 kl. 18.14
Naturplanteskolen har dem vist - de kan findes på Facebook eller Google, de har en hjemmeside :)
Hvor bor du?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Spinatranke