Skrevet af: Sofia Maria Bang Elm, 25. september 2016 kl. 16.43
hej! Er der nogen sim har erfaring med at samle kartoffelæbler og så kartofler fra frø? Jeg har samlet en del og har lyst til at prøve, men jeg er i tvivl om fremgangsmåden!
Skrevet af: Tom Andersen, 25. september 2016 kl. 18.19
Du sår dem bare til foråret i potter og planter ud enkeltvis, når de har en passende størrelse.
Jeg har netop gravet 4 kartofler op fra sådan en frøplante og vil lægge dem til næste år :-D
Planten var nær blevet ædt helt af dræbersnegle før jeg opdagede det - derfor det lille udbytte.
Skrevet af: Sofia Maria Bang Elm, 26. september 2016 kl. 13.11
Fedt tak!!
Plantede du hele 'æblet' eller skal man have frøene ud på en eller anden måde? Og hvordan skal jeg opbevare æblet frem til foråret?
Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2016 kl. 16.26
Du tager frø fra modne kartoffelæbler og sår dem til foråret :)
Se billede af dem jeg tog frø fra - der var meget høj spire-% selv om frugten ikke virkede helt moden. Måske er frugten grøn ved modenhed? Er der nogen der ved det?
Skrevet af: Sofia Maria Bang Elm, 26. september 2016 kl. 16.55
Tak!! De ligner dem jeg har samlet på en prik! Så jeg piller altså bare frøene ud, tører dem og gemmer dem til foråret?
Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2016 kl. 17.24
Ja, netop, tag dem ud og lad dem tørre ved stuetemperatur og læg dem i et kaffefilter El. lign. I køleskabet til de skal sås.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartoffelæbler