Skrevet af: Christina Tøndering, 29. september 2010 kl. 9.00
Hej alle.
Jeg har jordbær i højbede i min køkkenhave. De har her efter jordbær-sæsonen givet vildt mange nye skud.
Tænkte derfor om man ikke kan bruge dem som bunddække på vores vold?
Det må jo kunne lykkedes når de gror så godt, og bliver så tætte? Volden er meget lang, og jeg er ikke interesseret i at gå ud og spendere en formue i bunddække planter, som ukrudtet ikke kan komme op igennem.
Jordbærplanter er jo i mit tilfælde ganske gratis :-)
- Tror i jordbær kan bruges som bunddække???
Mvh. Christina
Skrevet af: Randi Lauridsen, 29. september 2010 kl. 9.15
Hej Christina
Ja det kan de sagtens.
Du skal regne med at de om vinteren godt kan blive lidt tynde i det, men de er hurtige til at komme igen i foråret.
Nu har du jo en masse skud af alm. jordbær, ellers er skovjordbær også være ganske velegnede.
Begge dele breder sig ret hurtigt. Også derhen hvor du ikke vil have dem :-) Det er dog ret overkommeligt at hive udløberne af inden de sætter rod.
Jeg har et stykke med skovjordbær, her plejer at gå og bøje de lange udløbere de sender ud over stien, tilbage ind i selve bedet, specielt hvis der er lidt tyndt besat derinde.
Hilsen Randi
Skrevet af: Randi Lauridsen, 29. september 2010 kl. 9.20
PS - Du skal ikke regne med at de lukker helt af for ukrudt - det er der ikke mange bunddække beplantninger der gør. Altså bortset fra Høstanemoner og Skvalderkål ;-)
Skrevet af: Christina Tøndering, 29. september 2010 kl. 14.17
Hej Randi!
Tusind tak for dit svar.. Det kan jeg i hvert fald bruge til noget :-) Min drøm er med tiden at få en vold, der ser mere ensformig ud. Synes det ser utrolig rodet ud med alt det forskellige, der pipler op af jorden.
-Ja, man kan nok ikke undgå at holde det helt frit for ukrudt. Men håber da at det vil være en del mere overskueligt for mig!
Endnu engang tusind tak :-)
Christina
Skrevet af: Lone Nielsen, 29. september 2010 kl. 21.34
Hej Christina
jeg har brugt jordbær som bunddække under et meget gammelt æbletræ, hvor jorden rundt om var groet til i skvalderkål. Det virker fint - jeg kan se, at skvalderkålen er på retræte. Der kommer også masser af bær (Honeyeye) men da bedet ligger i skygge har de ikke særlig meget smag. Jeg har plantet nogle af aflæggerne i et solrigt bed og her er smagen fin!
mvh Lone
Skrevet af: Maj-Britt B., 7. oktober 2010 kl. 10.31
Kan man reducerer skvalderkål under hækkene med jordbærplanter mon ?
Skrevet af: Lone Brems, 7. oktober 2010 kl. 12.31
Hej Maj-Britt
Måske under en "højbenet" naurhæk. Ellers vil skyggen og kampen om vand give dårlig trivsel til jordbærplanterne (se også Lone Nielsens erfaringer).
Bedste konkurrent til skvalderkål under hæk er at klippe hækken, så den er bred og tæt forneden og bliver smallere opefter. Skal man hjælpe lidt til med at rykke skvalderkål op gennem nogle år, så kan dette arbejde hjælpes godt på vej af at hækken får en fodpose af halvomsat kompost, så jorden under hækken holdes fugtig og løs.
Skvalderkål der rykkes op af en løs jord har ofte en del af rodstænglen med - så lad den havne i en spand vand. Når det har gæret i nogle uger kan hele molevitten kommes på kompostdyngen unden risiko for spredning af skvalderkål den vej.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.