Skrevet af: Ole Nielsen, 30. september 2003 kl. 11.39
Da jeg gerne vil være helt Solsikker og forgæves har søgt efter et svar i tidligere skriverier, spørger jeg kort og godt:
Hvordan sikrer jeg, at fuglene nyder godt af af de tre solsikkeplanter, de har sået i min have?
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Karna Maj, 30. september 2003 kl. 12.38
Der er et tip med tørring af solsikkehoveder til fuglefodring:
www.havenyt.dk/tips/dyr_i_haven/198.html
Skrevet af: Thea Lauridsen, 25. februar 2004 kl. 13.41
Kan I ikke skrive en historie om solsikker? Det kunne jeg godt bruge, til en eksamensopgave. Please, hjælp mig!
Skrevet af: Dorte, 26. februar 2004 kl. 8.27
Jeg havde også solsikker i haven sidste sommer og havde intensioner om at tørre hovederne til fuglefoder ved vintertide.
Men da jeg ville høste dem, så jeg,at fuglene var kommet mig i forkøbet, alle frøene var spist– og det er vel OK at de selv vælger, hvornår de skal spises.
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 29. februar 2004 kl. 8.50
Kære Thea
Prøv at låne "Folk og Flora" af V. J. Brøndegaard på folkebiblioteket. Her finder du mange sjove, gamle anekdoter om solsikke -også overtro og historie. (der findes 3 bind, desværre husker jeg ikke i hvilket solsikken omtales).
FORURENING Solsikke er i stand til at optage tungmetaller fra jorden, derfor advares på mange poser mod at indtage for mange kerner. Det gælder især cadmium, (i form af cadmium (II)), der dels ophobes i fedtvæv, dels kan resultere i at zink (der er livsnødvendigt) erstattes af cadmium i visse af kroppens enzymer. Cadmium II er giftigt. Især kan ophobning i kvinders fedtvæv være problematisk; der er fx fundet forhøjede koncentrationer af Cd i modermælk. Dog findes der fra naturens side et protein (metallothionein), der er i stand til at uskadeliggøre en vis grad af en sådan forurening. Proteinet har et større indhold af aminosyren cystein, hvilket tilskrives den beskyttende virkning, hvor proteinet binder cadmium og uskadeliggør det. Men man skal stadig passe på med for store mængder solsikkekerner.
Skrevet af: Eina Schlüter, 20. maj 2004 kl. 12.39
Min datter har fået et par solsikkeplanter med hjem fra børnehaven. De er sået i et engangsbæger. Baseret på tidligere års erfaringer, er jeg allerede bange for, at de visner. Kan de ikke tåle at blive plantet om? Kan de kun vokse på friland? Det skal siges, at vi bor i lejlighed, men har dog en stor altan med eftermiddags- og aftensol.
Skrevet af: Pia Bruun, 27. juni 2005 kl. 19.36
Vi har også fået solsikker med hjem – fra skolen. De er plantet om i store potter og klarer sig fint på altanen.
Skrevet af: Lene Thorsted, 20. oktober 2005 kl. 22.43
Hej.
Jeg har hørt at solsikker vender sig efter solen, så de i løbet af dagen drejer sig. Det skulle efter sigende være med hovedet vendt væk fra solen, så det er "nakken" der vokser. Kan det passe?
Skrevet af: Jette Bjærge, 30. august 2006 kl. 18.50
Jeg har hørt, man skal tage alt det grønne af, før man tørrer hovederne. sidst vi prøvede, mugnede de for os. I år prøver vi så at tage det grønne af, på nogen og andre som linket foreskriver.
noget må da lykkedes
www.havenyt.dk/tips/dyr_i_haven/198.html
Skrevet af: Helle Nørgaard, 30. august 2006 kl. 19.55
Hej Jette
Jeg forstår ikke helt dit indlæg. Når du skal tørre en solsikke, så nipper du hovedet af og ligger det til tørre på en avis eller lign., efter ca. 1 uge kan du se solsikkefrøene inde i midten.
Helle – www.helleshave.dk
Skrevet af: Jette Bjærge, 31. august 2006 kl. 12.00
Hej Helle
tak for rådet, men hvor skal de lægge til tørre.
ude eller inde?
hilsen Jette
Skrevet af: Helle Nørgaard, 31. august 2006 kl. 12.23
Hej Jette
Inde, det er alt for fugtigt udenfor.
Skrevet af: Mette, 11. juni 2007 kl. 10.45
Hej.
mit spørgsmål lyder: hvordan holder man alm solsikker købt i en urtepotte.
Har haft dem til at stå i vindueskarmen hvor der er sol om eftermiddagen, men nu hænger alle bladene.
Skrevet af: Sandra Björk, 13. august 2007 kl. 14.42
Hvordan binder jeg min næsten 3 meter høje solsikke op. De er meget udsat for stærke vinde da jeg bor helt ned ved strand.
Skrevet af: Helle Nørgaard, 20. august 2007 kl. 9.45
Hvis den står op af en mur kan du jo sætte en krog i muren og binde Sosikken fast, ellers er det en meget lang bambus stang du skal ha'.
Skrevet af: Kristine Adelsbøll, 20. december 2007 kl. 13.00
Hej med jer
Hvornår skal solsikke frø sås, og hvornår og hvor længe blomstrer de ca.?
Skrevet af: Jette Bjærge, 20. december 2007 kl. 23.16
Hej Kristine
solsikker kan sås, i marts april i potter eller på friland, når jorden er varm,april–maj. De blomsrere til. august- september.
Hilsen jette
Skrevet af: Claus Hansen, 15. august 2008 kl. 19.49
Hej have ejere
hvornår skal man høste en solsikke?
hvordan tørrer man en solsikke?
Hilsen claus...
Skrevet af: Conni Nissen, 24. august 2008 kl. 14.06
Hej iår har vi en solsikke der har over 20 knupper de er begyndt at springe ud der er sideskud på sideskud.det har vi aldrig set før,er der andre der har prøvet det?Det minder om det der skermed tomatplanter,de får også sideskud som så der kommer blomst på.
Hilsen Conni
Skrevet af: Erik Laugesen, 25. august 2008 kl. 14.58
Ja man kan købe solsikke frø der sætter mange blomsterhoveder...som en hel buket.
Skrevet af: Conni Nissen, 25. august 2008 kl. 21.46
Ok det er bare det at sidste år stod der en helt almindelig en på samme sted og vi har ikke sået den.
VH Conni
Skrevet af: Erik Laugesen, 26. august 2008 kl. 8.43
Jeg har også oplevet at der overvintre en hel del solsikke frø fra år til år...så her i haven har vi dem selvsået
Skrevet af: Julie, 9. januar 2009 kl. 11.09
Hej, jeg har fået et projekt i skolen som jeg skal løse. Jeg skal få en solsikkeplante til at blive stor. & jeg vil vide om hvad der får solsikkefrøen til at spire:)
Mvh Julie :)
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. januar 2009 kl. 17.38
Frøet skal ligge i en fugtig potte (ikke sjaskvåd) et lunt sted. Men årstiden er desværre ikke særlig god nu, hvis planten skal udvikle sig, fordi der ikke er nok lys.
Når den spirer, vil den nemlig strække sig efter mere lys, som den bare ikke kan få, fordi dagene er for korte og mørke. Hertil kommer, at der er endnu mindre lys indenfor i et opvarmet rum.
En solsikke, sået i januar, bliver altså ranglet og tynd og vil vælte længe inden den når sin naturlige størrelse.
Til nat/tek eller biologi kan det dog godt gå alligevel, hvis opgaven er at vise, hvordan solsikken strækker sig efter lyset.
Skal man have den til at vokse "rigtigt" skal den spire under en vækstlampe med særlige pærer. Findes dette i biologi kan du fint så nu.
Skrevet af: Svend, 14. januar 2009 kl. 10.40
Bla bla blis det er jo en pølemis få jer dog en ny hobby!
Skrevet af: Anne, 14. januar 2009 kl. 11.07
Heej
vi er igang med et projekt om solsikker.
som vi skal have til at gro så højt og hurtigt.
har du nogle fif så vil vi meget gerne høre dem.
vi ved solsikkerne skal stå under en meget speciel lampe.
er der ellers andre ting vi kan bruge til vores projekt
Skrevet af: Lone Brems, 14. januar 2009 kl. 11.50
Hej Anne
God pottemuld og måske en færdigblandet flydende plantegødning er vigtige. Læs brugsanvisning og overhold balndingsforholdet mellem gødning og vand!
Vand ikke for meget – og sørg for, at der ALDRIG står vand i urtepotten / underskålen.
Og så en lille urtepotte til at starte med og en meget større (10 liter mindst), så I kan plante solsiken over i en større potte,når rødderne har fyldt den lille potte ud og kan ses som et rodvæv langs urtepottens sider.
Og så selvfølgelig frøene – I skal finde frø af højtvoksende solsikker, hvis I skal lykkes med projektet.
Med venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Jette Bjærge, 14. januar 2009 kl. 13.24
Hej Anne og Julie.
Jeg samlede frø sidste år også af dem der bliver 2–3 meter eller mere. Jeg kan sende et par stykker til jer, hvis det har interesse.
Når jeg sår indendørs i februar, og når "frøet" spirre, sætter jeg staniol halvt om potten, så staniolen rager 20–30 cm op, det forhindre, at planterne bliver alt for ranglet, inden de kommer ud, da reflekser fra solen, slåes tilbage, af staniolen.
håber I forstår meningen. ellers skriv igen.
Hilsen Jette bjærge
Skrevet af: Jette Bjærge, 14. januar 2009 kl. 14.20
Hej Anne og julie
Jeg har lagt nogle billeder ind, på min hjemmeside, under haven.Bare så i kan se hvor mange forskellige solsikker
man kan have.Vi har stor fornøjelse af dem om sommeren og fuglene om vinteren.
www.123hjemmeside.dk/jettebjaerge
Skrevet af: Ulla Danielsen, 15. januar 2009 kl. 19.40
Hej Jette
Jeg har prøvet at komme ind på din side – men får at vide, at den ikke findes! Har før haft problemer med 123.hjemmeside!
Kunne være herligt at se nogle flotte solsikker – sidste år prøvede jeg at så en del solsikker som ikke skulle blive ret høje, da vi har en del blæst som gerne vil vælte de høje. Jeg havde ikke særlig succes med nogle af dem, øv
Herlig hilsen
Ulla
Skrevet af: Jette Bjærge, 15. januar 2009 kl. 19.51
Hej Ulla.
Jeg læser lige i bunden af denne side, der skal mere med i adressen for at gøre den aktiv, så jeg prøver igen.
www.123hjemmeside.dk/jettebjaerge
hilsen jette
Skrevet af: Ulla Danielsen, 15. januar 2009 kl. 21.13
Hej igen
Jamen, så smuttede jeg bare lige ind og kiggede dine billeder. Hold da op nogle flotte solsikkebede – ja, og så kunne jeg da ikke lade være med at kigge lidt på noget af det andet på din side – FIFI's dagbog – herligt påfund.
Dejligt at der er nogle der har så meget overskud – tak for det ;o)
Herligst
Ulla
Skrevet af: Jens, 3. februar 2009 kl. 9.17
Hvordan får man en solsikke til at gro højt og hurtigt?
Jeg arbejder på det, og solsikken skal være færdig til 17 marts 09.
Jens
Skrevet af: Cecilia, 25. februar 2009 kl. 10.36
Vis man vil så solsikker om vinteren, hvad er så bedst? at så dem i, hvor og hvordan?
mange knus.
Skrevet af: Lone Brems, 25. februar 2009 kl. 16.37
Hej Jens og Cecilia
Vælg dyrkningsmetoder i menuen til venstre øverst på forum-siden.
Blandt de øverste 20 emner finder i to om solsikker – der står det meste af, hvad I i første omgang har brug for at vide – ellers spørg igen.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 26. februar 2009 kl. 17.20
Måske fint nok Lone, men hvor findes menuen og forum-siden. håp
Skrevet af: Lone Brems, 26. februar 2009 kl. 19.23
Hej Hans Åge Pedersen
Forum-siden er denne side.
Menuen findes til venstre for det allerførste /allerøverste indlæg, som har overskriften "Solsikker".
Menuen har overskriften "Kategorier".
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Eivin Knidsen, 28. februar 2009 kl. 3.02
Brems, ja det siger vel næsten sig selv!
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Michel, 3. marts 2009 kl. 10.31
Hordan vokser en solsikke hurtigst
Skrevet af: Pigen, 3. marts 2009 kl. 10.51
Hej!
Jeg skal få en solsikke til at vokse meget høj, også ville jeg høre hvordan man får den til at være den højeste?
Skrevet af: Carina, 11. marts 2009 kl. 12.42
Vi er med i narturfagsmaraton vi skal have den største solsikke den første vi havde bliv hukket over ad en i min gruppe hvordan for vi dem til at vorkse
hilsen carina,nicholej,cecilie
Skrevet af: Jette Bjærge, 11. marts 2009 kl. 13.50
Hej
mit forslag er, at så et frø i en potte, indendørs. Sæt en plasticpose over og hold jorden FUGTIG under posen.
Posen vil virke som et drivhus.
Husk at vende planten efter lyset, så den ikke bliver ranglet.
Nå den er kommet op sæt den ud om dagen i solen, tag den ind om natten, til der ikke kommer mere nattefrost og plant den så ud, et sted, hvor der er læ. Kom evt gødning til potteplanter i vandet. posen skal af, når planten er godt oppe af jorden. Hilsen jette
Skrevet af: Klaus, 30. marts 2009 kl. 12.38
Fuck et solsikkehoved
Skrevet af: Karl Rasmussen, 30. marts 2009 kl. 12.40
Fuck nogle nørder i er man!
i sider bar i jeres fritid og stener solsikker!
få et liv!
Skrevet af: Karl Rasmussen, 30. marts 2009 kl. 12.41
Nørder!
Skrevet af: Anonym bruger, 30. marts 2009 kl. 12.43
Slettet af administrator 24. august 2021 kl. 8.39.
Skrevet af: Merete Nielsen, 27. maj 2009 kl. 19.07
Vil blot vide om de solsikker man sår og dyrker på friland om kernene er spiselige for os mennesker?
Kan jeg blot tørre hovederne og tage kernerne ud, tørre dem videre(evt ovn) eller skal de også igennem en rensekur af en slags?
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 27. maj 2009 kl. 20.04
Nu er der igen nogle umodne mennesker der forsøger at overbevise alm. om at de er humoristiske. Jeg kender jer godt, I griner hver gang I siger noget. håp
Skrevet af: Jette Bjærge, 27. maj 2009 kl. 20.56
Solsikkefrø
Frugterne, som kaldes solsikkefrø, bruges ofte som fuglemad, for eksempel på fuglebræt. Desuden kan de anvendes i bagværk, salater og som snacks. Solsikkefrø kan, kan afhængigt af oprindelse, indeholde en del tungmetal, f.eks. cadmium, hvorfor Fødevarestyrelsen anbefaler, at man ikke spiser solsikkekerner i større mængderc053b516f2882eded2b81855d9c35860–1-c053b516f2882eded2b81855d9c35860. Fødevarestyrelsen understeger dog, at solsikkekerner i begrænset omfang kan benyttes i brød.
jeg fandt dette, et sted på nettet.
Skrevet af: Merete Nielsen, 28. maj 2009 kl. 8.53
Hej jette
Tak for dit svar og det var præcis også hvad jeg havde tænkt mig, at bruge dem i brød.
Vi bager meget herhjemme og forsøger efter bedste evne at leve af vores egne produkter, økologiske naturligvis ;-)
Hm, jamen så kan jeg vist bare tørre dem og så opbevare dem så tørt som muligt.
Skrevet af: Merete Nielsen, 23. august 2009 kl. 20.29
Jeg har haft de flotteste gladiolus at blomstre i år.
Nu er de visne MEN på nogle af stænglerne er der nærmest frøstande/knolde på.
Er dette nye aflæggere/løg og hvordan gør jeg hvis jeg skal opbevare dem?
med venlig hilsen
merete nielsen
Skrevet af: Pia Krogh, 26. august 2009 kl. 12.56
Hvorfor vender solsikker alle hovederne samme vej?
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. august 2009 kl. 14.24
Hej Merete -
prøv at oprette en tråd/emne selv – så er der større chance for, at du får et svar på dit spørgsmål om gladiolus...
Mvh
Anja
Skrevet af: Jane Hansen, 12. oktober 2012 kl. 9.39
Solsikker vender altid hovederne op mod solen, så i løbet af dagen vil du se hovederne dreje fra øst mod vest. Spøjst ikke!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.