Forum

Beskæring af magnolie træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Friis Heesgaard, 5. september 2003 kl. 19.17

Hej
Jeg har et stort magnolietræ i haven.

Problemet er bare at jeg ikke kan slæ græs omkring det, da det har grene helt nede ved jorden.

Mit ønske er at jeg kan gå rundt om træet
og slå græs samtidig.

Spørgsmålet er:
Hvordan skal jeg beskære mit træ.

Er der nogle regler med hvornår man må beskærer det, samt hvormeget?

Send venligst gode råd og ideer til:
heesgaard@mail.tele.dk

på forhånd tak

Ole Friis Heesgaard

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 9. september 2003 kl. 17.32

Magnolia er ret sart og tåler f.eks ikke omplantning særlig godt. De kan dog godt beskæres, hvis de bliver for store, dels nu inden d. 15 september eller om foråret. For de tidligst blomstrende skal det, for ikke at går ud over blomsterknopdannelsen, normalt ske umiddelbart efter blomstringen er afsluttet i maj–juni. De typer, der blomstrer EFTER løvspring beskæres tidligere på foråret i april. Da grenene, du vil fjerne, sidder langt nede, vil træet primært reagere med nyvækst, medmindre du griber ind i selve kronen og fjerner blomsteranlæg nu. Jo kraftigere du skærer des voldsommere reaktion vil træet give med lodrette vandris, så vær ikke for voldsom med saksen. Men som svagtvoksende bryder magnolia sig ikke meget om for hårde indgreb. Se evt www.havenyt.dk/forum/fri_debat/321.html.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Andresen, 31. august 2008 kl. 16.45

Jeg har et 5 år gammel magnoliatræ,men må hvert år konstatere at det ikke vil blomstre for mig, syntes heller ikke det er vokset men det ser ikke sygt el. dødt ud. Hvad sker der med mit træ?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. august 2008 kl. 21.10

Nogle typer Magnolie er flere år om at blomstre. Fem år er ikke ualmindeligt. Det er en plante som langsomt kommer igang. Den foretrækker en kalkfri, let sur jord med forrådnede plantedele og godt dræn i bunden, og så kan den ikke lide at blive trykket af naboplanter da dens rødder gror langt ud til siderne. Den trives bedst i fuld sol, skygge nedsætter blomstringen.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janet FM, 20. september 2008 kl. 10.18

Min lille magnolie træ af en type med meget "flossede" lyserød til hvid blomster har utrolige lysgrønne blade, nærmst en grønlig gul farve!

Er nyflyttet til huset og haven så jeg ved ikke om det er normalt for denne magnolie? Jeg har i foråret og så august, givet den lidt rhododrendron godning og kommet lidt spagnum omkring stammen, men farven er uændret.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. september 2008 kl. 10.43

Måske skal den have lidt mere gødning. Jeg har selv en magnolie "yellow river", som i flere år havde meget gule blade. Men lidt kaningødning og hønsemøg gav den med tiden en anden kulør og en bedre vækst...Desværre udblev blomstringen.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Preston, 12. april 2009 kl. 0.04

Hej. Er der nogen, der har erfaring med at grave i jorden tæt ved et magnolietræ?

Vi er flyttet til et nyt hus med et pragtfuldt og stort magnolietræ – men vi er nødt til at bygge til pga pladsmangel, og det kommer desværre til at gå meget tæt på træet, og der skal graves ud til fundament osv.

Jeg håber sådan at træet trods alt kan overleve – nogen råd?

anna

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Guldager Andersen, 16. oktober 2016 kl. 14.03

hej jeg har et mangoilebusk og jeg vil spørge om hvad til på året er best at beskære den den er vel 4+4 meter

Nyt svar til emnet »Beskæring af magnolie træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af magnolie træ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider