Forum

Hortensia?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Holst Halse, 4. juli 2003 kl. 16.47

Hvordan får vi vores hortensia til at blive mørker blå som da vi købte dem
de er blevet lyser blå/hvide

1 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 4. juli 2003 kl. 21.43

Når hortensia optræder med blå farve er jorden sur, aluminiumsholdig, og pHværdien lavere end 5. Det kan være en god idé at dyrke i surbundsjord tilsat Al. På næringsfattigere, sandede jorde plejer planten at kunne holde farven, mens den kan skifte i mere lerholdig, kalkrigere jord, når rødderne vokser ud af potteklumpen og får godt fat i den omkringliggende jord. Ved højere pH bliver Al mindre tilgængelig og det er heller ikke aldtid nok at dyrke i surbundsjord alene. Den kan så tilføres lidt aluminiumsulfat AlSO4. Der bruges ca. 1 gram pr. kvm. Et andet og lettere middel er at tilføre ler, f.eks det man bruger til dekorationer i julen. Det kan tørres og puveriseres, hvorefter det drysses ud i surbundsjorden. Hvis din plante står i en kalkrig jord er det svært at sænke pHværdien ved at iblande spagnum eller andre stoffer.

2 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Lauridsen, 5. juli 2003 kl. 13.41

Hvis du er rigtig doven kan man i havecentret i Bilka købe en lille pakke som man tilsætter jorden for at phværdien bliver rigtig og blomsterne derved blå

3 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bach, 21. august 2004 kl. 20.03

En del af mine hortensiaer,er blevet meget blå, det gælder både nye, som gamle planter. Tidligere var farverne rødlige. Kan man ændre farven tilbage til den oprindelige
?

4 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 22. august 2004 kl. 14.01

Hej Christina og andre...

Jamen her gælder jo så det modatte, din jord er mere basisk end den er sur.

Hvis dine Hortensia'er står i sur jord,
bliver de blå – jo mere sur jorden er, jo mere blå.

Står de i basisk, bliver de lyserøde, jo mere basisk jo mere lyserøde...

Så det kunne tænkes at de står i meget sur jord, måske i nærheden af grantræer? (deres nåle er ph-sure og fremragende økologisk middel til at justere surheden i jorden, hvis de strøs ud friske – også under Rohdondendroner.

Hortensia skifter simpelthen farve efter jordens surhedsgrad mellem lyserød og blå...

5 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette, 24. august 2004 kl. 23.15

Hvordan opstår så de hvide?

6 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 27. august 2004 kl. 17.13

Hvordan ændre man jorden fra et være sur til, at være basisk?

7 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 28. august 2004 kl. 12.48

Hej Anette og Christina

Anette:
Godt spørgsmål, jeg ved det ikke, men jeg tror at det er, når jorden er ekstrem sur at de bliver hvide...

Christina:

Du kan jo købe noget der gør jorden mere sur, men om du også kan købe noget der kan gøre den basisk, må du selv ud på planteskolerne og undersøge...

Men ellers skifter du simpelthen jorden ud...

Køb noget muldjord fra en grusgrav, den er som standart basisk.

Men hav lige i baghovedet, at hvis dine omgivelser, jordforhold, planter mv. er af sur karakter (altid meget fugtigt, mange nåletræer og lign.), vil den nye jord med tiden også blive sur, men der går altså en del år...

8 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. august 2004 kl. 8.59

Min hortensia har den farve, som min havejord giver den – lyserød. Og den er meget smuk med store lyserøde blomsterskærme. Jeg har ikke et sekund overvejet at bruge kemi eller skifte jord for at få den blå, selvom jeg synes at de blå er flotte – det var de naturligt i min barndoms have.

Jeg har den holdning i min havedyrkning, at jeg må dyrke de planter, som passer til mine lokale jordbundsforhold og klima. Og der er jo så mange andre blå blomster, jeg kan plante.

9 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 30. august 2004 kl. 9.04

Angående hvide- så findes der altså sorter som er hvide uanset hvor sur eller basisk jorden er!

10 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 30. august 2004 kl. 20.19

Tak for det iltre indlæg Henriette, jeg understregede jo også, at jeg ikke vidste hvordan den hvide sort fremkom...

11 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 20. juni 2005 kl. 15.24

Jeg har et problem med min Hortensia, jeg vil gerne have den blå uanset andres "naturlige" preferancer. Mit problem er bare at jeg kun har altan så min plante står alså i en potte. Når jeg så vander med postevand fra hanen så er der jo kalk i vandet. Meget kalk. Hvordan bliver jeg af med kalken. Er det ligegyldigt hvad man bruger til at sænke ph værdien? Kunne jeg f.eks. blande lidt citrocyregranulat i vanings vandet? Jeg har forsøgt at skifte jorden med nogen resultat. Men slet ikke nok. Blomsterne er lyserøde til hvide, måske med et strejf af grøn, så det går den rigtige vej, men der er stadig langt til dybblå. Nogen ider?

12 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 20. juni 2005 kl. 15.38

Jeg har et problem med min Hortensia, jeg vil gerne have den blå uanset andres "naturlige" preferancer. Mit problem er bare at jeg kun har altan så min plante står alså i en potte. Når jeg så vander med postevand fra hanen så er der jo kalk i vandet. Meget kalk. Hvordan bliver jeg af med kalken. Er det ligegyldigt hvad man bruger til at sænke ph værdien? Kunne jeg f.eks. blande lidt citrocyregranulat i vanings vandet? Jeg har forsøgt at skifte jorden med nogen resultat. Men slet ikke nok. Blomsterne er lyserøde til hvide, måske med et strejf af grøn, så det går den rigtige vej, men der er stadig langt til dybblå. Nogen ider?

13 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 23. juni 2005 kl. 8.07

SYRE? Det kan være risikabelt at tilføre syre til planten direkte i vandig opløsning. Men nej, det er ikke ligegyldigt, hvad man bruger. Planten kræver aluminium, der fx findes i ler, som nævnt ovenfor. Det vil sige, at du kan købe noget ler af den slags man enten laver dekorationer af eller bruger til skulpturer og tilføre det til potten. Dette trick virker dog ikke før jorden er kommet i kontakt med rødderne. Hvis pH stadig er for høj, hvilket vil sige over 5, skifter planten dog stadig ikke farve.

14 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit, 21. august 2005 kl. 16.46

Jeg elsker hortensia og jeg har da også fire mega store BUSKER men aldrig en blomst,de er aldrig blevet klippet ned hjælp mig hvad sker der

15 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ddf, 31. maj 2006 kl. 22.12

Den blå hortensia er ret efterspurgt og for at sikre at den bliver ved med at være blå, så plant den i surbundsspagnum eller vand med en 2,5 promilles opløsning af aluminiumssulfat flere gange om året.

www.gartneriet.dk/leksikon/plante/12/

16 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Cilleborg, 1. juni 2006 kl. 19.46

Hej Jesper.

Her i huset koger vi vandet til Orcideér og afkøler det.

Jeg vil tro det er løsningen på dit problem, for kogning afkalker vandet.

Hilsen K.Cilleborg.

17 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Cilleborg, 1. juni 2006 kl. 19.57

Til BIRGITH.

Vi vinter dækker vores Hortensiaer med affaldsgran vi køber hver år. Til foråret(når frosten er væk)fjerner vi grenene og klipper hortensiaen ned til ca. 20 cm.

Vi har store flotte blomster hver år. En ægte som forbliver rød og en uægte som er blå,(de står ved siden af hinanden, og får samme rhondondendon-gødning.

K.Cilleborg.

18 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Cilleborg, 1. juni 2006 kl. 20.07

I må alle undskylde, jeg føler mig lidt frusteret,
jeg kom lige til at se, jeg har svaret på spørgsmål fra sidste år. I har sikkert alle allerede fundet svar på jeres spørgsmål.

Venligst K.Cilleborg

19 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Siv, 27. maj 2009 kl. 19.36

Gør ikke noget Karen, jeg sidder her 3 år efter og har glæde af dit svar :>)
hvis du har samme emailadresse som dengang får du så et svar nu og kan grine lidt af det

hilsen

20 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julle Svaneke, 28. juli 2009 kl. 15.40

Ønskes meget flotte røde Hortensia kan følgende anbefales:
Opløs en håndfuld brun sæbe med piskeris i en spand lunken vand. Vand jorden omkring planten uden at ramme planten.

Vand efter med rent vand i forholdet 1:1
Med 1 spand sæbeopløsning har du til 1 meget stor plante
eller op til 4 mindre. Processen gentages 2–3 gange i vækst
sæsonen. Du sparer penge til surbundsgødning (blandingen er også meget velegnet til Rhodondendron) og får et
mindst ligeså godt resultat.

21 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. juli 2009 kl. 23.09

Julle Svaneke.

Hvorfor er det godt til Hortensia og Rhododendron. Det er fremstillet af bla. sojaolie og indeholder 40% fedtstof og er basisk med en ph. på 13–14 som skyldes kaliumhydroxid.

22 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Bay, 13. september 2009 kl. 20.38

Hej Hvornår er det bedst at plante hortensia? efterår eller forår.

Vi skaal til at plante et helt bed med kun hrtensia, så er det rart at vide hvornår det rette tidspunkt.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen Jens

23 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tage, 23. september 2009 kl. 20.52

Jeg vil gerne vide noget om udplantningstidspunkt.

24 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. september 2009 kl. 20.57

Hej Tage
Det er nu – og kan du få fat i barrods planter, skal der ventes mindst 14 dage.

25 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tage, 26. september 2009 kl. 15.53

Hej Boi

Tak for dit svar,ved du hvor man kan købe Hortensia og få dem

leveret? jeg bor i Skagen.

26 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. september 2009 kl. 21.02

Hej Tage
Hvilken sort skal du bruge?

Anne Marie

27 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tage, 26. september 2009 kl. 21.52

Hej Anne Marie

Alma
Bella

Tage

28 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 27. september 2009 kl. 9.54

Dem kan du bestille i den lokale planteskole,hvis de gider tage dem hjem til dig. Og så længe grossisten har nogle på lager.

De er efterspurgte så søg evt på nettet også.

Anne Marie

29 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. juli 2012 kl. 12.48

Hej
Jeg synes det er dejligt at en tråd kan gå over flere år, fordi vi så også kan få erfaringerne med af de råd, der gives. Jeg har for 3-4 år siden fået en hel palle med blå Hortensiaer i vores Brugs. De skulle smides ud, fordi der desværre som sædvanligt ikke er personale nok til at nurse de planter man sælger. Ok - tak for det. Jeg fik liv i 29 planter igen og har plantet dem forskellige steder + foræret nogle væk. Imidlertid er blå ikke "min farve" - fordi jeg ikke er så vild med komplementær farver. I forhaven synes jeg modsat andres mening at de er direkte grimme, blandt andet fordi der straks derefter er en stor lavendelhæk. Den farve passer mig bedre.
Derfor vil jeg gerne have mine blå Hortensia mere rødlige, eller lilla, bare ikke denne stærke blå farve. Jeg ved at soda og kaustisk soda er stærkt basisk. Kunne jeg vande med en svag opløsning af dette?
Jeg ved ikke, om jeg har misforstået noget i denne tråd, men er det ikke sådan at kalk neutraliserer syre? I så fald vil sur jord kunne neutraliseres eller gøres mere basisk med kalk?
Med venlig hilsen
Inge

30 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juli 2012 kl. 17.33

Kalk neutraliser syre og kautisk soda er stærk base .
Jeg ved ikke om du kan bruge de nævnte midler. I gamle dage brugte man rustne søm som man stak ned omkring rødderne .
Jeg har set på nogle planteskole en lille pakke som hed "farv mig blå" og som kostede omkring kr. 70,-. Hvis du kunne finde ud af hvilket gødningstof de har brugt her kan du sikkert købe det billigere et andet sted.

31 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juli 2012 kl. 17.55

Jeg fik ikke lige fat i det med at du ikke ønskede dem blå men mere røde.
Jeg syntes at det lyder som en voldsom omgang at hælde kautisk sofa ud i jorden. Måske du hellere skulle nøjes med at kalke dig af problemet, da det handler om at ændre ph. i jorden og det gøres med kalk . Med kautisk soda kunne jeg forestille mig at du ødelægger rødderne .

En anden i tråden nævner at hun bruger brun sæbe, men også her vil jeg være i tvivl om hvor meget jeg skulle benytte og heller ikke dette vil være miljø rigtigt......og billig . Så prøv med kalken .

32 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. juli 2012 kl. 18.08

Hej Søren Duun
Ja, sådan er det her i livet: Dem der har røde farver, vil hellere have dem blå, og dem der har blå farver vil hellere have dem røde :-).
Nu har jeg jo ikke tænkt mig at bruge andet end en ganske svag sodaopløsning måske et par gange i vækstsæsonen. Lige meget hvad vi gør, er det jo kemiske midler. Ved de rustne søm tror jeg at det var for at farve blå.
Det underlige er jo at vi bor omkring Lillebælt og har stærk lerholdig jord! Andre skriver at denne jord netop giver blå Hortensiaer. Måske ændrer det sig med årene, hvis planten oprindelig er blå? Men jeg har opdaget at nogle af de samme planter går over i en mere lilla version.
Tak for svaret
Inge

33 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juli 2012 kl. 18.26

Jeg er nød til at tage hensyn til miljøet ellers har jeg bare folk på nakken . Men 29 hortensia er hellere ikke dårlig, dem kunne jeg godt have brugt nogle af.

Men når du nu har så mange så prøv det af med nogle af dem, evt. potte en af dem og så se om det lader sig gøre .

34 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 12. november 2012 kl. 16.33

Hej
Jeg har netop ryddet et bed med Rosa rugosa, og havde tænkt mig at plante hortensia til foråret, men nu ser jeg, at de skal plantes i efteråret. vil det gå helt galt, hvis jeg alligevel planter dem til foråret, når jeg kan se, om jeg fik alle rødder med fra den voldsomt invasive Rosa rugosa?

Med venlig hilsen
Charlotte

35 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. november 2012 kl. 17.57

Med hensyn til at ændre ph i jorden så er aske også et udemærket middel,da det vil gøre jorden basisk. Man skal bare bruge meget lidt af den . Til køkkenhaven anbefales det at bruge max 2 kg pr.100m2. Eller 20 gram pr.m2. Hvormeget aske man skal udbringe for at hæve ph har jeg ikke kunne finde nogle steder . Det afhænger af phen i asken.
Men med de 2 kg pr. 100 m2 sker der ingen ændringer.

36 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. november 2012 kl. 20.02

@Charlotte

Du kan fint plante dem til foråret - ingen problem overhovedet.
Husk bare: De ELSKER vand!!!

37 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 13. november 2012 kl. 15.12

Hej Inge. Her på Sydfyn hvor jeg bor er der tung lerjord. Alle mine Hortensiaer bliver lyserøde......bor i en by hvor der førhen var mange teglværker pga al den lerjord vi har her omkring. :0)

38 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mari-Anne Christoffersen, 17. juli 2014 kl. 16.06

Mine hvide hortensia er blevet grønne. Hvordan bliver de hvide igen?

39 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Mark, 8. december 2014 kl. 15.07

De forskellige forslag har desværre ikke gjort mig meget klogere, da jeg endnu ikke kan forstå hvordan mine "Hortensia" bliver røde.

40 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. december 2014 kl. 19.13

@Lars Mark

Hvilken Hortensia har du?
Er det Hydrangea macrophylla kan farven svinge imellem lyserød og cobolt-blå alt efter tilgængeligheden af aluminium.

Højt pH (lav tilgængelighed af aluminium) giver rødlige blomster - du kalker hvert år, så sker der noget.

Lavt pH (god tilgængelighed af aluminium) giver blå blomster. Konventionelt opnås lav pH i havejord ved hvert år at gøde med svovlsur ammoniak. Produktet "Gør mig blå" er et surt aluminiumsalt (Alun). I vores have er den blå farve populær og der vedligeholder vi jordens lave pH ved at lave "skovbund" ved tilførsel af bøgeblade om efteråret. Vi har selv nogle store bøge som smider store mængder blade og de er blevet brugt af os i 23 år og af den forrige ejer i mindst lige så mange år :-)

Hvis du følger anvisningen på posen med almindelig havebrugskalk, vil du kunne ændre farven over et par år eller tre.

Det gælder så Hydrangea macrophylla.....

41 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Østerby, 2. juli 2016 kl. 11.38

Hjælp!
Jeg fik denne meget smukke mørk røde hortensia til mors dag, men nu har den mistet al farven. Hvad skal jeg gøre for at få den røde farve tilbage?

42 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Østerby, 2. juli 2016 kl. 11.40

Sådan ser den ud i dag

43 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. juli 2016 kl. 11.59

Det er almindeligt at blomster visner efter nogen tid. De kommer, med lidt held, tilbage næste år :-)

44 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2016 kl. 9.44

Det er også almindeligt at Hortensia skifter farve i løbet af vækstsæsonen. Mine havde følgende farver sidste år: lime, rosa, hvid, rosa, lime og mørkegrøn. Der var ikke visne blomster. De stod i krukker det var revt spændende med farveskiftene. Jeg kan ikke se om dine planter er visne, men har skiftet farve til mørkegrøn. Det er vist usædvanligt med Hortensia som ampelplante. Med så mange blomster burde den næmest stå i en spand vand for at klare sig. Jeg tror ikke at du kan vande den nok i den højde, hvor der også er varmere end ved jorden
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hortensia?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hortensia?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider