Forum

Skyfald

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: HP P., 5. august 2017 kl. 14.39

Goddag.
Er der andre, der har observeret denne lidt mærkelige men meget interessante skabning - "Skyfald" (Nostoc commune)- i denne våde kølige sommer?
Det er en cyanobakterie, der selv kan skaffe sit kvælstofbehov fra luften som bl.a. ærteblomstrede også kan.
Vi havde her massive forekomster på gårdspladsen i årene 08-10. Det er samme sted den forekommer nu.
Vh. HP

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 5. august 2017 kl. 14.41

Et ikke særlig godt nærbillede (det er for vådt lige nu)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. august 2017 kl. 14.56

Forekommer næsten kun på hårdt komprimeret, vandlidende jord. Som Vejbred, der også r på billedet.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 5. august 2017 kl. 19.20

Har aldrig set "skyfald" før - anede end ikke at det eksisterede på landjord (cyanobakterier), da den type normalt forbindes med moser og søer/hav.

Men absolut interessant - og skyldes uden tvivl den våde sommer vi har haft. ;)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. august 2017 kl. 20.59

For 5-6 år siden havde jeg Skyfald flere steder i græsset.
Det var noget slimet stads at træde i og det bredte sig ret hurtigt. Det fik noget vejsalt og forsvandt ret hurtigt.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 6. august 2017 kl. 14.10

@Mogens

Ved ikke om det er en særlig god løsning, når salt faktisk også giver alvorlige problemer i natur og grundvand flere steder i landet. :(

www.geus.dk/cgi-bin/webbasen_nyt.pl?id=1268321781&cgifunction=form

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Brejl, 9. august 2017 kl. 10.16

Jeg har lige spurgt om fænomenet under underkategori dyr og fik et link her til.
Jeg har det på gårdspladsen hver år, men jeg synes nu ikke det generer. Det forsvinder hurtigt af sig selv.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: HP P., 9. august 2017 kl. 10.40

Hej Birte.
Hvis du og måske andre vil vide lidt mere om "Skyfald", var jeg i 2008 med i et opklaringsarbejde om væksten på Fugleognatur.
Jeg kendte ikke væksten på det tidspunkt, men på F&N er der nogle af landets dygtigste mennesker.
Her er et link til den meget lange tråd på F&N fra 2008.
Vh. HP
www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?page=1&MessageID=162103&ForumID=39

Nyt svar til emnet »Skyfald«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Skyfald

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider