Forum

Brug sorte plastspande til krukkerne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2015 kl. 9.30

For lang tid siden var der nogen, som efterlyste store plastpotter.
Jeg bruger efterhånden rigtig mange af dem til mange forskellige formål: husk at bore eller sære huller i bunden, når der skal plantes i dem
1. Jeg lægger forårsløg, tulipaner, påskeliljer osv i dem og sætter om foråret spandene tæt sammen på terassen. Efter afblomstring flytter jeg dem til et sted, hvor de stille og roligt kan visne ned. Jeg har lige haft eftersyn i en af spandene - og løgene har det godt. Jorden er alm. Havejord, men løgene er lagt i et lag sand.

2. Roser, Hortensia, Buddleya og andre planter, som kommer igen år efter år er også sat i spande i mine store krukker. Om sommeren giver luftlaget mellem spand og krukke isolering mod krukkens opvarmning- og dermed mindre vandingsbehov. Om vinteren beskytter det en smule mod frost, hvis man ikke.......

3. Tager spandene op og sætter dem et beskyttet sted i have eller drivhus eller graver spandene ned. Nogle planter med store rodnet tager jeg helt op af spandene og sætter dem i jorden, f. Eks langs en hæk.

4. Endelig er jeg glad for at være fri for at tumle de store krukker med jord og planter. Her kan jeg nøjes med at tage spanden op og flytte krukke og plante hver for sig.

5. Planter, der skal have skiftet jord, bringes nemt hen til jordbunken, som jeg har forberedt til formålet.

6. I ferieperioder tager jeg spandene op og sætter dem i skygge, hvor jeg har lavet et provisorisk drypvandingsanlæg, bestående af store sorte underskåle af den slags som er beregnet til at gøre grillriste rene med. Vandet siver ned fra mine regnvandstønder.

Jeg er en ung gammel kvinde og tænker meget på hvordan jeg kan gøre tingene nemmere år for år.

Ingeborg

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. oktober 2015 kl. 9.33

Spandene er rørende billige: 12 l spand for 3,50 kr. Hos jem & fix, men sikkert også andre steder.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Brug sorte plastspande til krukkerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Brug sorte plastspande til krukkerne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider