Forum

Nyt fra en vaneforbryder…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. januar 2015 kl. 17.58

Hej

I Kamma´s nyhedsbrev berøres den lovgivning, som jeg løbende overtræder. Det gør mange af jer sikkert også - i bytter vel også frø eller forærer fræ væk? - ligesom mange andre havetosser.

Hvis I er lidt interesseret i at vide noget mere om det forfærdelige ved den lovgivning og har lidt tid til at se en spændende film om dette, så kig på denne:

www.youtube.com/watch?v=Gz3oZOeY6FE

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. januar 2015 kl. 20.19

Hun hedder nu Karna...

Og vi er mange af den slags forbrydere :)

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 28. januar 2015 kl. 20.46

Du må bare ikke dele "over hækken", Tom :0)

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. januar 2015 kl. 6.50

Undskyld til Karna :)

Nej, det kan ikke være over hækken i dagslys mere - under bordet og i dunkle omgivelser. Måske en bod på Christiania :-D

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 29. januar 2015 kl. 7.52

Christiania er ALT for overvåget!

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 29. januar 2015 kl. 12.18

Man skulle synes, der var mere presserende problemer at tage fat på end at lave love mod frødeling blandt private. Tænk engang på de mandetimer, der er brugt på de love. Jeg håber ikke, de også forsøges håndhævet.

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. januar 2015 kl. 16.11

Håndhævet bliver direktivet med garanti på sigt - om ikke af andre så af industriens interesser.

Du skulle tage og se filmen, selv om den er tysksproget :)

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. januar 2015 kl. 8.50

-

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. januar 2015 kl. 8.52

jeg prøvede at sende cirkulæret men det lykkedes ikke

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 31. januar 2015 kl. 10.49

Syns det er sært at man fra officiel side på den ene side støtter industrien i sin monopolisering af naturen og på den anden side taler om at biodiversiteten er truet........-det hænger bare ikke sammen.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. januar 2015 kl. 11.57

jegprøver igen

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. januar 2015 kl. 12.01

Så at jeg har fået (og senere givet) "Kærmindesøster"- er en svar forbrydelse? (Jeg fik den af min søster- og nu har hun (hun flyttede have) og en anden af mine søstre, "et kært minde om en søster". (Det er en rigtig dejlig forårsbebuder, der trives under de mærkeligste vilkår- jeg har en i mit trappetrin op til bagdøren...)

Jeg har da også et par gange lagt spirede købekartofler... (Det er rigtig meget fy!) Men jeg laver ikke selv læggekartofler. Og har sået tomatfrø fra købe-tomater. Og æble-, abrikos- og blommesten. Og citronkerner. Noget kommer op- andet ikke!

Mvh
Tine- der ikke støtter Monsanto eller patenter på idéer mv. Jeg sår da en del for sjov, men ikke for at konkurrere- skal ting gro- køber jeg da dem!

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. januar 2015 kl. 12.08

Hov! Jeg glemte at min "lidt længere oppe ad vejen"genbo""- gav mig lov til at tage nogen morgenfruefrø. De ligger pt i køleskabet i en frøpose mærket "NN's morgenfruefrø". (De er enkle mine egne (købe) var dobbelte/fyldte.

Jeg har ikke set videoen (jeg hører marginalt bedre end en dør- og lyden på min pc- er ringe).

Mvh
Tine- med ørekrykker og plantebytte!

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. februar 2015 kl. 8.40

jeg opfatter det som om det kun gælder urte og grønsagsfrø er det mon rigtigt

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. februar 2015 kl. 8.45

Det gælder arterne i bilag 2 til bekendtgørelsen:

www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=167799#Bil2

og det omfatter jo en del og vil givetvis blive udvidet til alle arter med kommercielle interesser....

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. februar 2015 kl. 9.07

Nu har jeg for en sikkerheds skyld camoufleret min frøbeholdning i køleskabet, som en bøtte kartoffelsalat. Så håber jeg, at jeg slipper for at komme i fængsel lige med det første (nu er det jo snart forår)
Man siger ofte, at der er ikke noget der er så skidt, at det ikke også er godt for noget. Så nu kan præsterne da få noget at bestille, hvis vi alle skal ned og skrifte hver gang vi "er kommet til" at så et lille ulovligt frø i vores have ?
Skal vi ikke bare alle sammen i stedet vedkende os civil ulydighed i denne sag frem for at lade os tyrannisere af sådan nogen tåbeligheder.
Jeg tager nogle havebøger med, hvis jeg nu alligevel havner i spjældet for at opfordre til civil ulydighed, så går det nok.

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 1. februar 2015 kl. 12.02

Hmm, og nu kan solsorten lige komme an, den skiderik er jo vild med at så ting og sager i min have :-)

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. februar 2015 kl. 12.30

He he, forbyd naturen, det billige skidt :-\ -Du må hellere anmelde den solsort, før din nabo anmelder dig, for ulovlig omgang med frø.....

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 1. februar 2015 kl. 13.38

ja sikken redelighed :-)
Det er iøvrigt tankevækkende, som Bo også er lidt inde på, at det miskmask af lov, er udformet af mennesker, der får løn for det.
men når det sagt, eller skrevet :-)så fik jeg engang en pakke frø i bytte, nogen kønne blomster, der bare teede sig fuldkommen invasivt. Hvilket det da også viste sig de var. Sådanne ting kan jo ske.
men jeg tager lige en snak med solsorten, for en sikkerheds skyld.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 1. februar 2015 kl. 13.50

Nå så kom havefrø også med. Jeg troede egentlig at det var sket for længst, men det må så først være nu, at den private omsætning af frø har fået et omfang som nødvendiggør lovgivning.
Lad være med at tro, at det har noget at gøre med multinationale selskaber -Monsanto og andre-. Alle planteforædlere har brug for et vist overskud til videreudvikling af sorter og stammer. Sådan har det været i mere end 100 år, også dengang det var firmaer som Weibull- Trifolium- Dæhnfeldt o.m.a.
Det kan sammenlignes med når industrien, Novo- Lego- Lundbeck o.a. beskytter sig mod billig kopiering, så de ikke får midler til videre udvikling, fordi andre "nasser".

Indenfor anden plantedyrkning har der været forædlerafgift på al hjemmeavlet såsæd i rigtig mange år. Det er der ikke noget nyt i.

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. februar 2015 kl. 14.09

Ikke et overraskende synspunkt fra dig Hans. Og som sædvanlig har du bind for begge øjne i dit betingelsesløse forsvar af det konventionelle landbrug og alt det elendige, som følger deraf.

Vær rar at lave din egen tråd, det ville klæde dig!

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. februar 2015 kl. 14.12

Jeg vil ignore det her og forsætte med at købe bytte og forære frø af alverdens ting bort , hvem i alverden skulle lovhæve det når ordensmagten ikke har tid til grove tricktyverier og andre ting i den klasse , vi gør ikke noget vi har ikke tid er svaret.................
Er der nogle der vil have nogle frø så har jeg masser...............

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 1. februar 2015 kl. 14.23

Frøkontrollen blev oprettet som privat i 1871, og overtaget af staten som Statsfrøkontrollen i 1891. Det er en gammel institution.

Om nogen vil overholde eller ikke overholde landets love, må de for min skyld selv om. Hvis NaEr opdager overtrædelser falder der bøder.

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 1. februar 2015 kl. 20.28

Jeg forstår ingenting længere.

Danmark har for mere end 20 år siden tilsluttet sig en konvention om bevaring af biodiversiteten, men det gælder åbenbart ikke for fødevareplanter og haveplanter. De gamle sorter kan indeholde gener, som vi senere kan få brug for i forædling, derfor skal de selvfølgelig vedligeholdes.

Er dette ikke bare endnu et eksempel på at embedsmænd og politikere bøjer af for storindustrien og kapitalen.

Moral er godt, men dobbeltmoral er åbenbart dobbelt så godt!

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. februar 2015 kl. 0.11

Der er et program på P1, hvor man kan ringe til de forskellige ministre, og i morgen er Dan Jørgensen ved telefonen - og det er hans ministerium, der er ansvarligt for denne tåbelige lov.

Man kan ringe derind fra kl. 10, eller man kan skrive og stille spørgsmål på ringtilregeringen@dr.dk - jeg har skrevet til dem og håber, at jeg ikke er den eneste :)

Link til udsendelsen: www.dr.dk/p1/ring-til-regeringen/

Nyt svar til emnet »Nyt fra en vaneforbryder…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nyt fra en vaneforbryder…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider