Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. oktober 2013 kl. 12.30
Hej
Vi har været på ferie i Vestsjælland. Omkring Helsinge så jeg denne forrygende rabat med valmuer og hjulkrone? og margeritter samt enkelte kornblomster. Er det ikke en underllig årstid de blomstrer på?
Samtidig fik jeg øje på flere valmuer med mere pink farver end de højrøde. Er det en mutation?
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. oktober 2013 kl. 12.31
Billederne er fotograferet den 9. oktober 2013!
Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2013 kl. 13.27
Det kan være at det er en blanding frø fra Nykilde, som er blevet udgået her. Det er nemlig sjældent at man ser så mange marguritter samlet på et sted.
Men flot det er det . Frøene fra Nykilde bliver avlet flere steder i landet og i udlandet .
Skrevet af: Freya Grossmann, 10. oktober 2013 kl. 20.01
Er "margueritterne" ikke vild kamille?
Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2013 kl. 20.55
Jeg mener ikke at vild kamille er så stor i blomsten, men det kan godt være du har ret .
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. oktober 2013 kl. 22.46
Jeg er heller ikke helt sikker på om det er Margeritter, for løvet var noget "dildagtigt :-)" og ikke blade. Ved at google vild kamille har jeg fundet nogle endog meget forskellige blomster, men der er jo ingen som siger at de billeder og navne er rigtige. Hvis det er en blomsterblanding fra Nykilde, kan frøene stamme fra andre lande, hvor planten har andre gener.
Ingeborg
Skrevet af: Mette Lund, 11. oktober 2013 kl. 16.12
Sjovt, jeg har set næsten det samme på Istedrødvejen i Nordsjælland og undrede mig også over det.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. oktober 2013 kl. 16.18
Ja, jeg ville gerne takke den landmand, som har brugt tid og penge på at give os den fine oplevelse. Vi kørte langs marken flere gange under vores sommerhusferie. Mon man kan finde frem til landmanden?
Mon han dyrker jorden økologisk? Jeg lagde også mærke til den hvidblomstrende afgrøde på marken bagved og vil tro at det er noget, som skal pløjes ned?
Ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 11. oktober 2013 kl. 18.02
Måske er det en guerillagartner, der har været på spil? Sådan en som spreder frø rundt omkring, til glæde for andre.
Jeg har selv drysser frø af ramsløg i vores lille skov/lund i byen, da den sikkert vil vokse bedre der end i vores have.
Overvejer også at strø overskydende morgenfruer i "hundelorte-renderne" langs fortovet/stierne i byen. Eller blodkløver.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. oktober 2013 kl. 11.10
Hej Freya
Det var dog en god ide! vi bor desværre lidt landligt og vore fortove er uden fliser - den rene jord - og ofte som i vores tilfælde, når vi graver lidt længere ned - fuld af byggeskrot. I 70'erne tog man det åbenbart ikke så nøje. Jeg var dødtræt af at passe det 40 m lange fortov og har i mit ansigts sved gravet 30 cm (spadestiks dybde) al "lortet" af og har fyldt op med bakkegrus. Det havde dobbelt effekt: Folk gad ikke vade rundt i det dybe sand og det var nemt at fjerne ukrudt og rive fortovet ved "festlige" lejligheder :-)- Jeg troede at hunde og katte ville elske sandet, men det blev ikke værre end før. De steder, som fremmede katte elsker er oppe langs husets sokkel. Her lægger jeg afklip af gran og kristtorn samt troldhasselgrene de steder, hvor der er bar jord mellem buske. (En overgang havde vi en nabo med 10 katte).
I de senere år har flere naboer sået græs på "fortovet". Det er også ok, hvis de husker at slå det!
Nå, tilbage til guerillagartneren? Nej, det tror jeg næppe, for du kan på billedet kun se en del af den over 2 km lange strækning med blomster. Indenfor blomsterne er der også en dyrket bræmme med en afgrøde jeg ikke kan identificere og herefter følger den hvidblomstrende mark, som sikkert er "grøn gødning", som skal pløjes ned. Det er ikke lucerne.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Freya Grossmann, 13. oktober 2013 kl. 22.20
Jeg forventer, at sprede gule morgenfruefrø rundt om kvarteret til foråret. På de offentlige arealer, hvor de kan stå pænt.
Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2013 kl. 22.27
Bare søg for at gøre det steder hvor kommunes gartner ikke kommer og vedligeholder . Så betragtes det bare som hærværk. Måske man skulle spørge først........
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.