Forum

Beskæring af vin

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne, 18. maj 2004 kl. 22.54

Der er en vin i vores nyerhvervede have. Jeg ved ikke, hvilken sort den er. Sagen er, at den nu har sat nye grønne blade ca. 2 meter op, men derover er de tykke grene tilsyneladende døde. Kan jeg beskære dette stykke nu (og i så fald hvordan?), eller skal jeg hellere vente til efteråret?

Venlig hilsen
Anne Matthiesen

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 19. maj 2004 kl. 7.13

De tykke grene er ikke døde, det er hovedstammen. Min ser ligesådan ud og skyder på livet løs.

Når den fylder for meget i drivhuset beskærer jeg to blade over en klase druer.

Det vil sige at der er to blade på grenen efter en klase druer.

På nuværende tidspunkt har vinen "sat af" til alle klaser og jeg ville vente med at beskærer til i kan se hvor der kommer druer.

MVH Jeanet

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 19. maj 2004 kl. 15.02

Iflg. Danmarks førende vindyrkningsekspert, Jens Michael Gundersen, er det forkert at beskære to blade over en klase. Derved er der for lidt bladfang og dermed fotosyntese til at forsyne klaserne. Der skal være 6–7 blade. Jeg har i år beskåret efter hans råd, og klaserne i udestuen er allerede kæmpestore – betydeligt større end sidste år!

Se disse svar:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/319.html
www.havenyt.dk/spoergsmaal/3904.html

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Gibe, 22. august 2004 kl. 10.51

Jeg har et par supplerende spørgsmål der i flere år har ladet mig i tvivl om jeg behandler vor vinplante på passende måde.

Min vin har i ca 7 år stået i et koldt drivhus og givet flotte 1–2 cm store blå druer. For tre år siden rev jeg drivhuset ned og lavede en Pergola hvor den nu trives helt godt selv om nu står noget mere forblæst. Den får morgensol pog sen eftermiddagssol idet naboen har en høj beplantning syd for os. Sidste år fik jeg som sædvanligt masser af druer, jeg lavede 10 flasker vin som smagte ganske godt som bællevin. Farven var omtrent rosé.

Jeg har altid beskåret tidligt forår, (utålmodig sjæl). Dette år har jeg ladet 5–6 udløbere sprede sig så jeg kan få "tag" over pergolaen. Der er i år stadig masser af klaser men jeg ser at hvar klase har mange druer i forskellige størrelser, fra 2 mm til 1cm (22. august), det forkommer mig at de plejer at være meget mere ens i størrelsen i hver klase.

Jeg har skåret 2 blade over TO klaser, og går nu og klipper alle tilløb til at udvikle nye ranker/udløbere af, således at "Klasegrenene" ikke bliver længere.

Er dette rigtigt?.

NÅR jeg beskærer er jeg nok for bange for at at tage for meget af, så inde ved stammen sidder der en masse små¨og store stritter hvoraf mange vistnok er døde/tørre. Efter beskæring, hvor lange må stabberne så være?.

Jeg klipper de grønne grene af der havde frugt sidste år, bør jeg klippe dem tæt på den brune gren?

Kan jeg beskære allerede når jeg har plukket de sidste druer? Eller skal det være efter frosten er slut? Eller kan man gøre det allerede som foreslået i november? November, er det fordi de SKAL have fået frost?

Da min plante nu står i et "flisehul" i pergolaen har jeg i sommer vandet med flydende Hornum drivhus/potteplantegødning, et låg til 10 liter vand. Jeg har kun gjort det to gange, er der nogen andre forslag?

Jeg må sige at planten er stor og flot, at druernes forskellige størrelse måske har noget at gøre med vor våde sommer, og at vi altid får flere druer end vi kan spise, hvorfor jeg altid kan dele med naboerne. Jeg har derfor ikke rigtigt noget at brokke mig over, men vil blot gerne vide hvad der er den optimale måde at beskære og passe planten på.

Med de venligste hilsener Mr. Mox

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Jakobsen, 24. august 2004 kl. 9.07

Bladene på min vindrue er alle nærmest "rustbelagte" også selve druen har fået disse brune pletter
hvad mon det skyldes, jeg har nu klippet alle bladene af, er det rigtigt
mvh
JJ

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Højbjerg, 25. august 2004 kl. 13.12

Hvordan er den rigtige beskæring inden planten sætter bær?

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 9. april 2009 kl. 17.39

Vi beskar vores vinranke, som står på friland halvvejs under et halvtag, sidste nytår.

Idag opdager jeg så, at den bløder ret meget fra de beskårne grene. Jeg troede netop det skulle gøres ved nytår for at undgå blødning.

Er det normalt? Er det sådan det skal være?

Andre der også har oplevet det i disse dage?

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 10. april 2009 kl. 15.28

... bump

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 10. april 2009 kl. 19.18

Hej Martin P.

Det gør ikke noget, at det "bløder" fra vindruen, dér hvor man har klippet "det andet" væk. Man kan godt sige, at når der er en udadgående saftstrøm, så kan planten ikke så let blive inficeret med div. sygdomme, det bliver jo "vasket af".

Tidspunktet for vinterbeskæring er lidt forskelligt, efter om man skal bruge det afklippede som stiklinger eller ej. Hvis det skal bruges som stiklinger klippes mell. jul & nytår, fordi grenene så ikke endnu er blevet frostskadet.

Ellers beskærer "de fleste" mere eller mindre prof. her i DK, først vindrueplanterne i marts, fordi man så samtidig klipper det frostskadede af, og ikke får frostskadet det man havde tænkt sig skulle være dér, hvor de nye skud skulle komme fra.

Hvis du vil ha' en lidt mere fyldestgørende forklaring, så send en mail (tryk på mit navn, så ser du min mail-adresse). For jeg har fjernet det "flueben" der er dér hvor der står: Vis ikke min e-mail-adresse offentligt.

Venlig hilsen
Holger

Ps.: Der findes en rigtig god bog ang. vindruedyrkning:
Vinavl i Danmark
en håndbog
af Benny Gensbøl & Jens Michael Gundersen
Gads forlag & Foreningen af Danske Vinavlere

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 11. april 2009 kl. 0.06

Tak for svaret.

Så er jeg rolig igen. Det er åbenbart helt almindeligt, at planterne bløder her i foråret så.

Hvad er formålet så med vinterbeskæring? De bløder måske mindre end hvis det blev gjort nu?

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 12. april 2009 kl. 1.19

Hej Martin P.

Ja, de bløder mindre hvis vindrueplanterne bliver beskåret mell. jul-nytår.

Men så er der stor fare for, at det der er tilbage, får frostskader, hvis vinteren blive hård.

Og så kan man ikke være sikker på, at det der er tilbage er godt nok til at frembringe de nye frugtbærende skud til den kommende sommer.

mvh
Holger

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina, 20. april 2009 kl. 12.05

Hej

Vi købte for to år siden hus og der er en udensdørs vin. en skulle
eftersigende give stor og fine druer. hende der solgt huset havde klippet
den langt ned og den ville ikke give noget det år (07) den gav bare
heller ingenting 08 men havde fine grønne blade...

er der nogen der evt har lyst til at komme ud og vise mig hvordan jeg
beskære og passer min vin.

I kan evt skrive en mail misse196@hotmail.com

jeg bor 7173 vonge

hilsen nina

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 6. juli 2009 kl. 18.54

Jeg beskærer vores frilandsvin efter et system med hovedstammer med stabbe på. Jeg har læst mig frem til, at der fra hver stab må udvikles ét skud, som må bære frugt og som skal knibes et bestemt stykke efter klasen. Jeg har også læst, at blomsterklaserne kommer inderst på grenene.

Mit problem er så, at jeg synes grenene vokser meget langt inden jeg kan se en klase. Der kommer slyngtråde, men der er jo ikke blomster på. Desuden synes jeg det er meget svært at se, hvad der er slyngtråde, og hvad der udvikler blomster. Har tænkt på, om det er fordi man bare skal regne med at den første slyngtråd/klase på grenen udvikler blomster, hvis man får grenen knibet?

Nogen der kan hjælpe?

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 9. juli 2009 kl. 23.42

... bump

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda N, 10. juli 2009 kl. 9.53

Hej Martin

Jeg overtog en stor vinplante i min udestue. Den blev beskåret ca 2 meter fra hovedstammen. pga pladsmangel og den gav overdådigt mange vindruer.

Hele undersiden af taget i udestuen var dækket af den.

Den fik ikke meget vand, men stortrivedes alligevel.

Ikke et meget fagligt funderet bud, men anvendt i praksis.

Mvh Linda

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 10. juli 2009 kl. 16.40

Hej Linda

Tak for svaret. Jeg forstår bare stadig ikke, hvorfor der ikke kommer blomster på skudene fra stabbene.

Men nu har vinen så også fået vinmeldug, så den er næsten opgivet. Har læst, at det overvintrer i knopperne, og er meget svært at bekæmpe.

– Martin

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 11. juli 2009 kl. 21.31

Hej Martin P.

Jeg kan udfra dine spørgsmål se, at du gerne vil have lidt info ang. vindrue-pasning.

Men når du ikke fjerner det "flueben", der står forneden, under "Dit navn" & "Din e-mail-adresse": "Vis ikke min e-mail offentligt", så kan jeg ikke se hvem jeg skal sende en forklaring til, på hvordan du skal gøre med din vindrue.

Men det har jeg jo skrevet til dig i mit svar 8/15 d. 10 april-09.

Jeg kan sende dig en forklaring på vindrue-plante-pasning (på mere end 10 A4 sider incl. tegninger), hvis jeg har din mail-adresse.!

Du kan jo se min mail-adresse, hvis du "rører" ved mit navn på dette svar, så send mig en mail, så svarer jeg dig.! (Og på den måde kan andre ikke se din mail-adresse).

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Kock Sørensen, 11. maj 2010 kl. 9.24

Kære Holger Pedersen,

Jeg vil meget gerne have din forklaring på vindrue-plante-pasning, men jeg får ikke din mailadresse frem ved at 'røre' dit navn. Det er ikke slemt at skulle skrive min mailadresse her, men er der andre måder?

V. h. Eva

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 11. maj 2010 kl. 11.14

Kære Eva.

Her kan du se min e-mail adresse: hope@post.tele.dk
Jeg sender de ca. 10 sider, når jeg har modtaget din mail.
(Jeg skal først lige omkring Gentofte hospital med nogle mistelten-bær, til noget personale's private æbletræ'er)

Førhen stod navnet med grøn skrift, hvis man havde trykket OK, til at e-mail adressen skulle kunne ses. Det er åbenbart væk nu.?
Men der er også et andet emne "Vinplante", også under "Fri debat". Der kan du se hele min adresse i afsnit 24 af 88.

venlig hilsen
Holger Pedersen
3600 Frederikssund

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit B., 11. maj 2010 kl. 22.12

Hej Holger.

Jeg vil også gerne modtage din vejledning i beskæring, og jeg har sendt min mail-adresse til din mail.

Hilsen Berit

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Henrik Andersen, 11. maj 2010 kl. 22.45

hej holger
jeg vil da også gerne have din bejledning i beskæring af vin. har plantet den sidste år, og vil gerne viude hvordan jeg frem over skal behandle den. skal den have alm drivhusgødning i år og hvor meget ?

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 11. maj 2010 kl. 23.50

Hej Berit.
Jeg regner med at du er den Berit,
der har sendt mig en mail i dag kl. 21.10.
Hvis ikke, så send mig en mail, min mail-adresse står i afsnit 18 her oppe over.

Hej Hans Henrik.
Jeg er nødt til at have din mail-adresse, for at kunne sende dig en vejledning i beskæring af din vindrueplante.
Hvis din vindrueplante er plantet frit ud i haven, behøver du ikke at tænke på gødning, bare du sørger for at give planten 10 liter vand 1 gang om ugen, til den er kommet igang.
Send en mail til mig, og jeg svarer dig samme dag.

Venlig hilsen
Holger

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit B., 12. maj 2010 kl. 15.58

Hej Holger

Jo jo den er god nok, det var mig og jeg har modtaget din vejledning mange tak for det.

Hilsen Berit

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Nielsen, 17. september 2011 kl. 17.04

Jeg købte en vinplante (blå druer) for knap 4 år siden. Den står på et hjørne vest/syd. Men der har ikke været ansats til frugt endnu. Måske har jeg behandlet den helt forkert. Jeg har beskåret den, men der har jo ikke været klaser, så jeg kunne gå ud fra de 2-3 blade efter en klase.

Jeg vil så gerne se nogle druer, førend jeg sælger mit hus. Jeg er snart 73 og vil gerne finde noget mindre at bo i. Men vil også være ked af det, den dag, jeg ikke kan klare huset og haven mere. Håber dog på nogle flere år her.

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 18. september 2011 kl. 22.04

Hej allesammen.

Mit pc-netværk her i huset, har været & er stadigvæk, "gået ned", og det har det været i ca. 2½ måned.
Så jeg beklager, hvis der er nogen der har sendt mig en mail, med spørgsmål om vindrueplanter og lign., dem har jeg jo hverken set eller svaret på.
Det plejer at være min ene søn Carsten, der sørger for at de computere, der er i vores hus, virker, men han har ikke haft tid endnu.

Når mit pc-netværk virker igen, så skriver jeg et indlæg her under "Beskæring af vin".

Dette indlæg er selvfølgelig sendt fra en anden person's pc.

Venlig hilsen
Holger Pedersen

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 23. oktober 2011 kl. 18.14

Hej igen allesammen.

Nu er mit pc-netværk repareret, så jeg "er kørende igen".

Jeg har svaret alle dem der har sendt mig en mail med spørgsmål ang. vindruepasning.
Hvis du mener du har sendt mig en mail, men endnu ikke har fået svar fra mig, må jeg bede dig sende en gang til, til mig.

Venlig hilsen
Holger Pedersen
hope@post.tele.dk

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 22. februar 2012 kl. 23.33

Hej Lis Nielsen.

Du skrev d. 17. september 2011 kl. 17.04, og ville gerne have svar på, hvad du skulle gøre ved din vindrueplante (blå druer), du havde købt for 4 år siden.
Har du fundet ud af hvad du har gjort forkert.??
Hvis du ikke har fundet ud af det, så send mig en mail, så får du svar på det.!
Min adresse er:
Marbækvej 11 A, 3600 Frederikssund
Tlf.nr.: 4731 4705
mail: hope@post.tele.dk
Jeg er nok nødt til at sende dig svaret, på en mail direkte, fordi det vil fylde for meget på denne side.
Jeg har igennem årene samlet en masse ang. vindruepasning og lign. på min pc, og det der f.eks. har med vindruer at gøre, fylder ca. 10 A4 sider, som du kan få som vedhæftet fil.
Jeg skal nok hjælpe dig, hvis det volder dig problemer, med at kunne læse mit svar.
Hvis du sender mig dit tlf.nr., kan jeg evt. via telefonen vejlede dig mens du klipper i vindrueplanten.
Den skal ikke beskæres før i marts, så du har god tid til det.

Hvis du bor her på sjælland, kan jeg evt. komme forbi dig, og vise hvordan. Det er ikke så svært som nogle vil gøre det til.

Venlig hilsen
Holger Pedersen

Nyt svar til emnet »Beskæring af vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beskæring af vin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider