Forum

Frø fra Clematis

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Janni, 4. april 2004 kl. 15.06

Jeg har taget fro fra en gul, småblomstrende clematis ved navn Clematis tangutica el. guldklematis. Er der nogen der ved hvordan man skal behandle disse frø for at lave egne planter (hvis man kan det)?

Mvh. Janni

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Rømer, 6. maj 2004 kl. 23.59

Hej Janni!

Den bedste måde at frøformerer clematis på er, at tage de friske frø og putte dem i en potte,lægge ca. 1 cm. jord over og sætte dem udendørs vinteren over. Dette er en metode til at stratificerer frøene på(ophæve frøhvile).

I dette tilfælde får de én kuldeperiode. Der findes flere måder at stratificerer plantefrø på.

Herefter skulle de meget gerne spirer det følgende forår.

Mvh. John Rømer

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Nielsen, 20. juni 2004 kl. 20.52

Hvordan formerer man en clematis, hvis man vil bruge stiklinger, og hvornår på året er bedst.

susanne

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 23. juni 2004 kl. 7.43

Du klipper en/flere grene af med 4–6 gode og kraftige bladesæt på.

Derefter klipper du stiklingerne af grenen, lige henover hvert et bladsæt, så du har en stikling hvor bladsæt sidder øverts på den lille gren og en ca 8 cm stilk nederst.

Sæt 3–4 stiklinger i hver potte med priklejord, vand & sæt klar frostpose henover som minidrivhus.

Det klarer sagtens at stå udendørs.

Lige nu er et godt tidspunkt til formering da der går 4–6 uger inden der er godt med rødder og du kan derfor nå at plante dem ud i haven inden efteråret kommer.

Også en rigtig god og hjemmelavet gaveide :-)

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 24. juni 2004 kl. 17.33

Jeg har netop idag lavet 20 stiklinger af forsk. slags, udfra ovenstående opskrift.

Men hvor længe skal de stå i pose og hvad er formålet udover at holde dem fugtige, og hvorfor kan de ikke bare vandes?

De sidste jeg lavede gav kun 25% overlevelse. Jeg kiggede til dem efter 5 dage (i pose) – de så grønne og fine ud. 'Da jeg næste gang åbnede – efter yderligere 4 dage, var de 3 af dem sorte (mugne, tror jeg) i bladene. Jeg tog posen af og nåede at redde den ene – som nu stortrives...

så endnu en gang. hvad er formålet med posen og hvor længe skal de stå der?

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 24. juni 2004 kl. 18.30

Måske er problemet at potterne med stiklinger ikke anbringes lunt (20–22 grader) og lyst uden direkte sol.

Posen henover fremmer rodvæksten og holder på vandet, uden at der hele tiden skal vandes, men i disse halvkolde & meget våde dage ville jeg tage dem ind.

Et andet problem kunne være, at stiklingerne skulle have været dyppet i rodpulver.

Min erfaring er dog, at uden rodpulver kan det lade sig gøre. Og ærligt talt aner jeg ikke hvor det kan købes.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 24. juni 2004 kl. 18.34

P.s... På dette link er der billed & trin for trin vejledning!

home19.inet.tele.dk/clematis/formering.htm

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janni, 25. juni 2004 kl. 9.30

Hej,

Husk også at have et lille hul i toppen af plastic-posen, ellers bliver fugtigheden for høj.

Men jeg skal da vist til at lave stiklinger...

Mvh. Janni

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 25. juni 2004 kl. 11.20

Når jeg sætter en plasticpose over stiklinge, prikker jeg først mindst 10 huller i posen med en grov stoppenål. Jeg sætter en pind i potten, som jeg fæster posen til, så den ikke kan klaske sammen oven i stiklingene. Det fungerer gennemgående godt, selv om jeg også har oplevet, at stiklinge rådnede eller mugnede.

Jeg har købt rodpulver på den lokale planteskole – det er lidt dyrt, 80 kr. for en lille bøtte, og jeg ved egentlig ikke, hvor meget det hjælper.

Venlig hilsen

Merete

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 28. juni 2004 kl. 9.19

Hej igen og tak for jeres input, men jeg forstår det stadig ikke helt, selv efter at have set på det meget informative link: Skal de stå under pose i 4–8 uger – altså indtil de har slået rod?

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 28. juni 2004 kl. 9.29

Selv tak... Ja, jeg lader dem stå med plast over til der er dannet rod.

Men en nærmere naturvidenskabelig forklaring kan jeg ikke give dig.

Ved bare at der er større sandsynlighed for at få planter i vækst ved denne metode som jeg også selv anvender.

Af og til er det alligevel ikke alle planter der lykkes.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 29. juni 2004 kl. 9.24

Jamen tusind tak, jeg vil nu lade dem stå i 6 uger før jeg gør noget drastisk... og så får I lige en melding på resultatet.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 6. juli 2004 kl. 10.25

Hej igen

Ja, de ser ud til trives mine stiklinger... nu skar jeg så en anden clematis ned, og tog et par kraftige stiklinger, som jeg bare har sat i vand... og lurer på om de kan danne rødder. De har stået der i en uges tid og er begyndt at skyde over det øverste bladpar. Har I erfaringer med dette?

God sommer alle.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten, 20. juli 2005 kl. 22.10

Hei karen her er noget at kikke på
check denne site ud.

homepage.ntlworld.com/bcollingwood/index.htm

denne her er også cool
www.clematis.hull.ac.uk/

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Elmelund, 19. juli 2007 kl. 19.22

Hej. Nogen der ved hvordan jeg formerer clematis triternata rubromarginata?

Søren

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Ribel, 7. maj 2009 kl. 10.21

Jeg har en klematis som er ca. 16år gammel.

Der er mange kringlede og snoede vækster, som ikke længere giver blomster eller blade.

Jeg kunne godt tænke mig at beskære den, hvornår og hvordan skal det gøres?

Med venlig hilsen
BR

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 7. maj 2009 kl. 14.56

Hej Bodil

Mange mennesker beskærer deres clematis hvert år, inklusiv mig selv, da de faktisk vokser meget i løbet af sommeren, og så giver det blomster på hele planten og ikke kun i toppen.

Her er en god vejledning til beskæring af clematis:
www.clematisdanmark.dk/beskaeringafclematis.pdf

Vær opmærksom på, at man inddeler clematis efter hvornår de blomstrer, og beskærer dem forskelligt. Læs evt. først allernederst på side 2 ''Hvilke grupper tilhører mine clematis?''.

God fornøjelse.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frk. Skov, 7. oktober 2009 kl. 10.21

At man skal have plastisk pose hen over stiklingerne er det i hvert fald to grunde til, så vidt jeg husker :)

1. Det skal holde på vandet, så man ikke skal vande hele tiden.

2. Den skal have en god varm temperatur, hvilket vil være lidt sværer udenfor "drivhuset"

Nyt svar til emnet »Frø fra Clematis«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frø fra Clematis

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider