Forum

Oliventræ i potte smider bladene

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Schulz, 21. august 2003 kl. 22.27

Hejsa
Jeg har for en måned siden fået et ca 1m højt oliventræ i potte. Jeg er meget glad for træet og det har fået den bedste solplads i lejligheden (sol fra tidligformiddag til sent eftermiddag/aften). Det har levet meget godt indtil for ca en lille uge siden hvor det pludselig begyndte at smide bladene.Hvad kan årsagen være til dette? jeg læste et sted at når oliven frugterne var runkne og små på træet så var det fordi det manglede vand. Derfor har jeg vandet det jævnligt (et par gange om ugen og indtil jorden var fugtet over det hele).

Er det helt ved at dø eller er det noget som kan redde det? hvad med f.eks. substral plante gødning eller lignende? kan træet tåle det?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 22. august 2003 kl. 8.49

Som ejer af to oliventræer på størrelse med dit vil jeg godt give et bud på, hvad der er i vejen. Jeg tror, du har overvandet træet. Det er jo tilpasset det tørre sommerklima ved Middelhavet, og når det står inde, skal det kun vandes en gang om ugen. I vinterhalvåret skal det stå lyst og køligt, for det kan bestemt ikke lide radiatorvarme og stuetemperatur. Mine to træer står ude om sommeren, og i et nordvendt vindue, der næsten altid står på klem, om vinteren, og de klarer sig nu på tredie år godt. Så trap ned på vandingen, og vent med gødning indtil foråret.

Venlig hilsen

Merete

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emma, 24. oktober 2006 kl. 22.18

Vi vil gerne have et valdnøddetræ i vores have. Vores nabo har et stort et i sin have. Kan man tage skud fra hendes træ?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Kähler, 20. oktober 2008 kl. 9.22

Har et oliventræ som er 2,1/2 mtr. høj, stammen i omkreds er ca. 40 cm. på det tykkeste sted, potten er 60 cm høj 5 cm tyk og har en omkreds på 78 cm, står på direkte på træteresse og ude i det fri.

Hvad gør jeg for ar bevarer træet, et varme æppe om krukken? gran for oven i potten? eller findes der noget rigtigt man kan gøre. Kan ikke flyttes anden end med kran eller 4 mand.

ser frem og glæder mig til at hører om dit råd, på forhånd tak.

Mange hilsner
Finn Kähler

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. oktober 2008 kl. 10.43

Hej Finn Kähler

Vinterbeskyttelse er nødvendig – som mindstemål skal du sikre frostfrie forhold omkring roden – dvs hele potten skal kunne "pakkes ind".

Hvis der kommer streng frost skal indpakningen måske suppleres med varmetilførsel.

Det bliver næppe let, men er ikke umuligt. Du kan tænke på et varmekabel kombineret med isolering. Eller du kan dække din terrasse så meget af, at du kan bygge en varmkompost op af hestemøg omkring potten (en fremgangsmåde som er velkendt, hvis man vil høste rabarber, asparges elller strandkål meget tidligt på sæsonen).

Ved at efterprøve de opgivne mål på træ og potte kommer jeg herudover til at tænke på, at der (set over nogen år frem) er ringe forhold for træets rodudvikling i en potte af den størrelse. Oliven er ikke særligt krævende, men jo bestemt ikke ufølsom overfor vandmangel eller overvanding.

Så måske er det en god idé at rådføre sig med en, der har rigtig god forstand på oliventræer – et sted på nettet må det kunne lade sig gøre at få kontakt med en importør...

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Skorstensgaard, 28. januar 2015 kl. 21.21

Har købt et gammel oliventræ i stor potte.
Det har stået i et drivhus. Nu står det i min stue, ved store glasvinduer, ca 21 grader- masser af lys.
Det er begyndt at tabe lidt blade.
Skal det vandes 1 gang om ugen. ?
Skal i foråret sættes ud i haven.
http:// jane.s@post.tele.dk

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. januar 2015 kl. 22.45

Jane - prøv at se de første par indlæg. De beskriver jo præcist dit problem, så vidt jeg kan se :)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. januar 2015 kl. 8.17

@ emma - nej man kan ikke tage et skud af et valnøddetræ det skal såseller podes

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. januar 2015 kl. 10.54

Overvanding og alt for tør varm stueluft og for lidt lys i forhold til temperaturen , sæt det udenfor et beskyttet sted , oliven træer tåler snildt minus 8-10 C i kortere perioder , det skal faktisk have frost for at sætte frugt , tag det ind og sæt det et koldt sted +5-- +10 C , hvis det skulle bliver meget koldt udenfor , mere end minus 6 C i en lang periode.

Nyt svar til emnet »Oliventræ i potte smider bladene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Oliventræ i potte smider bladene

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider