Forum

Banantræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christopher Mortensen, 30. marts 2008 kl. 15.20

Hej med dig jeg har kun fået et skud af et Banantræ men jeg vil vide om man kan så det som frø også eller hvad?

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 30. marts 2008 kl. 23.42

Hej fra esbjerg...jo det kan du godt men dem du såer hører til prydbananer og ikke spise banan de formeres kun ved rodskud...dem du kan så er...ensete arter...og nogle musa arter+en som hedder musella...men er du interesseret så kan du jo prøve på www.eltong.dk han har en del bananer som frø...jeg har selv 5 af slagsen nogle i potter andre udplantet i haven hele året.så som musa basjoo...god fangst til dig.

hilsen fra esbjerg

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christopher Mortensen, 1. april 2008 kl. 2.00

Hej med dig er du sikker på det ikke findes som frø spise banantræ kan i være sikker på det i troen!

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 1. april 2008 kl. 8.23

Hej herfra...

den eneste jeg kender er en der hedder musa sikkimensis den skulle kunne gi spise bananer...har den selv...og der er også en der hedder musa helens hybrid måske også den men ellers er der ikke mange spise banan der gir frø de formeres næsten kun ved skud...men prøv at google på nettet...der er nok læse stof men på engelsk

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert, 16. april 2008 kl. 18.17

Har lige bestilt frø på vinterhårdføre banan de skulle virke lige som stauder og blive ca 1–2 meter på en sæson.I potter kan det også lade sig gøre (kæmpe plast potter har jeg selv brugt) Husk meget vand meget gødning).Og de vil kvittere med stor pragt ala tyrkiet.Forvent dog ikke blomstring/frugt de første par år. Kan man undgå spindemider og passer planten godt (nærmest som en sumpplante)sætter den helt sikkert børn(sideskud).Mhs.spindemider sæt den endelig ud.Blot husk vand vand vand.

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert, 16. april 2008 kl. 18.20

Har lige bestilt frø på vinterhårdføre banan de skulle virke lige som stauder og blive ca 1–2 meter på en sæson.I potter kan det også lade sig gøre (kæmpe plast potter har jeg selv brugt) Husk meget vand meget gødning).Og de vil kvittere med stor pragt ala tyrkiet.Forvent dog ikke blomstring/frugt de første par år. Kan man undgå spindemider og passer planten godt (nærmest som en sumpplante)sætter den helt sikkert børn(sideskud).Mhs.spindemider sæt den endelig ud.Blot husk vand vand vand.

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina, 11. september 2008 kl. 18.56

Hej
Hvor kan man købe banantræer eller frø med spiselige bananer?

Hvor lang tid tager det inden der kommer bananer og hvor tit?

Er det svært at passe og kan det stå ude hele året?

Betina.

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert, 12. september 2008 kl. 11.33

Hej Betina prøv at tjecke www.florentisa.com der er der en del bananstof held og lykke

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. september 2008 kl. 13.02

Hej Betina

Hvis jeg skrev at der ikke fandtes bananer, som kunne vokse ude i vores haver ville jeg fylde dig med løgn. For der findes faktisk en banapalme, som dog skal dækkes til/pakkes ind for frosten. Navnet er Musa Basjoo. Jeg fik 2 hvalpe som armerikanerne kalder dem (vi kalder dem rodskud) af Erik fra Esbjerg og det er ca 3 meter høje. Om efteråret når faren for frost begynder at melde sig skære jeg bladene af og stiller nogle tomme flamingokasser /bikasser, som så bliver foret med tørrede visne blade og på den måde overlever stammen, Stammen må ikke få frost, da en stor del af del består af vand. Efter nogle år så vil bananpalmen sætte rodskud og man kan så med tiden få sin egen bana-palme farm. Om der så også kommer bananer på er nok tvivlsom, måske kommer det en blomst i men sikkert hellere ikke mere. eg har en enkelt minibanan (little princess),som det er lykkedes mig at holde liv og jeg ved ikke hvardan, for jeg er mester i at slå alle mine indendørs plante ihjel)vistnok af godhed. Men den ville jeg nok vælge at dyrke.

jeg tror at det at opnå gode resultater med spisebananer nok er meget svært

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina, 12. september 2008 kl. 15.18

Hej Søren
mange tak for dit svar.

Jeg prøver at se hvad jeg finder ud af.

Betina.

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. september 2008 kl. 21.07

Jeg har lige fået et rodskud af en banan,der skulle tåle 15 gr.frost. Nu for vi se.

Anne Marie

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. september 2008 kl. 21.32

Hej Anne Marie.

Det er selve rodkluppen der kan tåle mange frostgrader, ikke bladene eller stammen, da den består af en del vand. Du skal pakke den godt ind til vinteren.

Det er meget vigtig at du gør det, ellers for du kun et ringe resultat. Den banan du har fået er sikkert Musa Basjoo. Jeg har haft den i ca 3 år og pakker den ind. I år er den nået en højde på ca 3 meter og sat 5 rodskud.

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 14. september 2008 kl. 16.42

Hej banan avler...

gir søren ret det er nok musa basjoo der er blevet købt...har selv haft den udplantet i ca 4 år nu.og er ved den 3 generation...ellers har jeg musella laciocarpa-musa balbisiana-musa little prince-musa sikkimensis red tiger-ensete ventricosum red stripe og ensete ventricosum murelli og har sat gang i ensete superbum og ensete glauca.så her er haven mere en banan lund med diverse andre kold tropiske planter...

mvh erik esb ø

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert, 14. september 2008 kl. 17.26

Er der nogle der vil af med nogle af disse rodskud er jeg meget intresseret har kun en musa jeg købte i ungarn og havde med hjem på toilettet i min campingvogn.

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 14. september 2008 kl. 20.23

Ikke i år dem jeg har nu er bestilling til næste forår...både til planteskole-blomsterbutikker-venner og familie...men vend tilbage til foråret...de eneste der ikke gir rodskud er ensete banan det gør de først når de har blomstret men ellers køb frø af dem læg dem i så varmt vand du selv kan ha fingerne i det...i en termokande.skift vandet hver dag i ca en uge.plant i så og priklejord...hold den frugtig...stil dem så varmt du kan ca 25+ det vil ta fra 3 uger og op fra de begynder at spirer.og derefter stil dem så lyst som mulig og gerne lidt koldere for at de ikke skal blive til aspargs.ranglet...

mvh erik esbjerg ø

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibsen, 4. oktober 2008 kl. 1.57

Jeg har nu haft mine banantraer i flere aar. Jeg graver dem up om efteraaret, laegger dem i en plastikpose i garagen vinteren over. De ligger i garagen uden vand og andet og begynder at gro blade forst paa foraaret. Maa lige sige at jeg skaerer dem ned til ca 1/2 m up fra jorden for de laegges i en pose til garagen. Jeg har faaet mange babies fra planterne og de kommer i lobet af sommeren, naar de er store nok braekkes de af moderen og plantes som en ny plante.

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 4. oktober 2008 kl. 22.47

Hej Vibsen...

hvad er navnet på din banan...mener det latinske navn?.

mvh erik esb ø

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibsen, 5. oktober 2008 kl. 1.56

Hej Erik;

Tor ikke sige det med 100% men tror det er et Musa Velutina -

Very cold hardy. Beautiful pink, fuzzy non-edible bananas form on top of the 6 ft stalks. Great around pools and patios – Ornamental – non-Edible Pink Bananas

Jeg har ogsaa flere andre som er ornamental (disse bliver kun 2 m hoje og ser flotte ud i blomsterkasser) de baerer frugt – jeg bruger banantraer som udsmykning i haven, nyder det tropiske syn.

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 5. oktober 2008 kl. 13.13

Hej vibsen...

ok jo kender den godt...jo den er cold hardy og som du gør skal den ind...jeg har seiv nogle banan arter 2 vinterhårdføre...musa basjoo og musa sikkimensis red tiger.de skal ikke ind men vinterdækkes.så har jeg 2 som er kold hardy...musella laciocarpa og musa balbisiana.som står i 1oo L baljer de kommer ind.de 2 andre er ensete murellii og ensete ventricosum red stripe også i 1oo L baljer de kommer også ind...jeg vil meget gerne bytte med noget hvis du selv har interesse jeg har nu små planter af musa basjooog vil til foråret ha små planter af musella jeg vil gi min mail hvis du har interesse.

mvh erik esb ø

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. oktober 2008 kl. 9.39

Hej Vibsen

jeg har ligeledes småplanter af Musa basjoo, i bytte, hvis du er interesseret.

ham, Erik har så mange gode ting i forvejen :-)

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 6. oktober 2008 kl. 9.47

Hej søren...Ja det har han nemliiiiiiig og får sikkert aldrig nok...

mvh erik esb ø

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibsen, 6. oktober 2008 kl. 16.35

Hej Soren og Erik;... Jeg skulle sikkert have fortalt jer at jeg ikke bor i Danmark men var inde paa denne side og ville bare lige give mine rod for hvordan mine banantraer bliver opbevaret om vinteren. Vi kan have haard frost og mange gange meget sne men varer de fleste gange bare et par dage. Det er Oklahoma og derfor kan jeg ikke sende jer nogle smaa planter desvaerre. Jeg laeser med interesse jeres danske side om banantraer! Venligste hilsner, Vibsen...I fik mig til at smile her til morgen

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 6. oktober 2008 kl. 16.54

Hej vibsen...

Tak for din mail...og øv øv...jeg troede at du kom fra enten sverige eller norge...efter din skrive måde.men pyt det er altid rart at møde andre som har den samme interesse...jo det er enten svært eller meget dyrt at få sendt planter fra USA har prøvet men opgav det da det ville koste det hvide ud af øjenene.det er lidt nemmere at få de danske palme forhandler til at få det hjemmen stadig til en meget god pris...ok herfra dk og velbekomme med smilet...

mvh erik esbjerg ø

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Klausen, 20. oktober 2009 kl. 3.13

Kan godt se det her er en gammel tråd. men hvis i stadig bytter bananer har jeg nogle nyspirede musa acuminata jeg gerne vil bytte med

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus H., 28. marts 2011 kl. 2.28

Hej.

Kan godt se det er en gammel tråd men prøver alligevel at skrive!

Jeg har undersøgt ting omkring banan palmer på nettet og er meget interesseret i at få fat i rodskud fra dem der hedder "Cavendish banana"
Det er de banener der bliver solgt i butikkerne og kunne være sjovt at prøve om jeg kan få noget ud af planterne selv.
Håber der er en der kan hjælpe.

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 28. marts 2011 kl. 23.08

Danmark er desværre ikke så velegnet til en bananhøst. :) En Dwarf Cavendish kræver meget sol og varme, derfor skal du sørge for at den står varmt og får tilskydslys fra en vækstlampe om vinteren, ellers får du den ikke til at overleve. Hvis du i stedet prøver med en Musa Velutina, så er chancen for at du får bananer ud af det noget større. De er dog små pinkfarvet og indeholder frø, men det ville da være meget sjovt alligevel. Den bliver heller ikke så stor som en Dwarf Cavendish - går ud fra du vil have den indendørs?

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus H., 29. marts 2011 kl. 8.42

Hej Brian L.

Jeg har et hus med indedøres gårdhave/drivhus/pool område i midten af huset.
Der er meget lyst og omkring 25 grader året rundt da det er opvarmet så tanken om at have en rigtig banan palme eller 2 der, der samtidig giver spiselig frugt er jo perfekt.
Så hvis du ved hvor man kan købe disse ville jeg blive utroligt glad.
Et forsøg eller 2 kan jo aldrig skade.

Har kigget lidt på denne Musa Velutina som jeg også er blevet lidt fascineret og tænkte at sådan en kunne jeg da godt bruge til pynt i det ene hjørne.
Den er jo utroligt smuk som pynte plante.
Men må så igen spørge om du ved hvor disse kan købes?

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 31. marts 2011 kl. 0.05

Hej Claus!

Jeg købte en Dwarf Cavendish (de solgte den under navnet Dwarf Acuminata) i Bilka sidste forår, så hold evt. øje der, de får dem sikkert igen i år. Til efteråret var den så blevet ca. 2 m høj (stod i en opvarmet udestue), hvor den så stoppede med at vokse, og bladene blev brune. Den døde så helt i løbet af vinteren.

Problemet er, at om vinteren udgiver solen stort set ingen energi herhjemme, og en bananplante kan ikke kun nøjes med varmen, men kræver også masser af energi. Jeg tvivler altså meget på, lige meget hvor lyst den står, at du kan få den til at overleve vinteren, uden at du bruger vækstlys eller sætter bananen i dvale et koldt, tørt og mørkt sted. Som vækstlys kan du jo hænge en LED vækstlampe op, de bruger ikke meget strøm.

En Musa Velutina har jeg aldrig set til salg herhjemme, så der skal du købe frø på nettet, og spire dem selv.

En hel anden ting, du kunne evt. også købe dig en Washingtonia robusta eller filifera palme, de er begge meget hurtigt voksende palmer, og kan godt overvintre i en varm stue, i modsætning til en hørpalme. De vokser ikke så hurtigt som en bananpalme, men eksotisk at kigge på er de da.

Nyt svar til emnet »Banantræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Banantræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider