Forum

Cideræbler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Lyshøj, 5. august 2007 kl. 22.02

Kender nogen navnene på nogen gode cideræble sorter?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. august 2007 kl. 18.24

Hej Søren
Nogle af de bedste engelske sorter er:
Bulmers Normann, Major, Balls Bittersweet, Tremlets Bitter, Ashton Jersey, Browns Apple.

I Frankrig findes tilsvarende en mængde sorter, og det er vigtigt at finde nogle sorter, der er sunde og en kombination af sure, søde, bitre sorter for at få den rigtige smag frem. Læs evt. Per Kølsters bog om æbler, se endvidere på Pometets hjemmeside, hvor nogle af sorterne er beskrevet, www.pometet.kvl.dk
www.de-gamle-sorter.dk

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lassetoto, 4. september 2007 kl. 13.51

Er det til at lave cider af=?

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Lyshøj, 4. september 2007 kl. 13.59

Ja, det er da meningen. Hvad ellers?

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Lyshøj, 7. september 2007 kl. 10.40

Jeg kan have min tvivl om hvorvidt de Spanske og Franske sorter vil klare sig i det danske klima. Det må påvirke smagen og sygdomsresistensen.

Udfordringen må være at prøve de gamle sorter som har vist sit værd i Danmarks klima og se om de forskellige smagsvarianter kan findes der.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. september 2007 kl. 16.35

Hej Søren
Tilsyneladende er der ingen problemer med at de klarer sig i DK. Problemet med at bruge gamle danske sorter er, at det ikke har været prøvet at lave andet end most af dem – og der har ikke været tradition at lave cider. Derfor er jeg bange for, at du famler i blinde, hvis du vil prøve at finde danske sorter, der kan bruges. Det er jo ikke spiseæbler, der bruges, men sorter med helt bestemte bitterstoffer – sure, søde og alt muligt andet, udvalgt i England og Frankrig gennem generationer til netop ciderproduktion. Derfor er jeg helt sikker på, at vil du nogensinde få lavet noget cider, bør du starte med det kendte – fremfor starte på bar bund – helt forfra – og konstatere at i udlandet er man 200 år foran?

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Lyshøj, 7. september 2007 kl. 17.39

Hej Boi
Det er meget rigtigt. Jeg vil også købe en række forskellige engelske sorter til at starte med.

Men ved siden af kan det var interresant at eksperimentere lidt med de danske sorter.

Jeg har da lavet en ganske god og tør cider af en hovedbestandel Fillipa Æble.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. september 2007 kl. 18.47

Hej Søren
Så er vi helt enige, for selvfølgelig kan der suppleres med alt muligt andet også – og her kunne nogle af de danske sorter sagtens bruges.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 11. april 2009 kl. 23.56

Ved I hvor man kan købe de engelske sorter? et sted på nettet mener jeg? På forhånd tak

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. april 2009 kl. 5.15

Vi har gennem de senere år lavet Tremlets Bitter og her i vinter har vi podet Browns Apple og Foxwelp. De 2 sidste kan leveres til efteråret 2009. Se mere på www.gamlefrugtsorter.dk og www.blomstergaardenvedviborg.dk

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 12. april 2009 kl. 9.23

Hej Jeppe
Jeg har 9 sorter i engelske cidersorter, nogle 1-års planter på knapt en meter – nogle også som 2-års på mellem 120–200 cm høje.

www.de-gamle-sorter.dk

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 12. april 2009 kl. 12.28

Tak for de to svar. Ved I hvornår æbler kan høstes på de pågældende træer?

Jeg læste nemlig i morges et sted på nettet, at mange cideræbletræer er
tilpasset atlanterhavsklimaet= meget mildere, og først i DK, kan høstes i
november/december?

Dette ville i såfald være problematisk, da jeg hidtil af almindelige danske
æblesorter har lavet cider på basis af æblernes egen vildgær, denne vildgær tror tror jeg imidlertid dør ved nattefrost, så det ville være optimalt at kunne høste før denne indtræder. Derfor er jeg nysgerrig omkring jeres erfaring på dette punkt,altså hvornår disse engelsk(franske?) sorter kan høstes under hjemlige himmelstrøg

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. april 2009 kl. 13.25

Vores æbler på Tremlets Bitter bliver høstet i begyndelsen af oktober. Jeg skal netop i eftermiddag smage på den cider, som de er blevet brugt til.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 13. april 2009 kl. 11.15

@Villy: Det lyder da godt..., hvornår begynder I at sælge cideræbletræer? fra august af, siger du?

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 13. april 2009 kl. 13.06

Jeg har planer om at lave cider af vores mange madæbler på et meget gammelt træ. Sorten er ukendt, men smagen er syrlig, bitter og efter en smule lagring også en vis sødme. Jeg kan ikke plante nye træer pga. pladsmangel.

Måske er der erfaringer her i Dk med andet end traditionelle cider-æbler. Nu, hvor cider er moderne, kunne det være sjovt at høre andres erfaringer.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 13. april 2009 kl. 13.30

Til Jeppe kan jeg oplyse, at vi har lidt træer af Tremlets Bitter stående nu, medens de nye planter først er klar til august–september. Du kan dobbeltklikke på mit navn og komme i direkte kontakt.

Til Anne-Mette. Hvis du gerne vil have lidt rigtige cideræbler at blande i, kan du jo f.eks. pode en gren med et cideræble på dit træ. Det skal gøres nu.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin B, 13. april 2009 kl. 14.24

Til Anne-mette: Vil du bruge kunst-vingær eller vil du lave lave cider på basis af de gærceller som naturligt sidder på æblernes skræld? Hvis du vil det sidste, kan kan jeg give dig en række råd, idet jeg har lavet det mange gange på basis af almindelige danske æbler, madæbler osv. Hvis du derimod laver det på kunst-vingær fra "matas" :-) tror jeg ikke du har brug for så mange råd, for så går det hele ret nemt, og æblernes smag er ikke væsentlig, idet det så alligevel er (champagne) gæren som styrer ciderens smag.

Til Villy: Fint, jeg sender dig lige en mail senere

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 13. april 2009 kl. 20.35

Tak for svar.

Jeg vil prøve med vildgær. Har en kælder med temperatur på mellem 5–10 grader, ved strenge vintre bliver den lidt koldere. Tænker det er en god og oplagt mulighed for at lave cider, når vi nu ofte har så mange æbler. Og det smager jo fantastisk.

Nyt svar til emnet »Cideræbler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Cideræbler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider