Forum

Solsikker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Line, 21. marts 2007 kl. 7.41

Hejsa. Håber I kan hjælpe mig. Jeg er for første gang ved at forkultivere nogle blomster. Bl.a. solsikker. Jeg har læst mig til at man skal starte med at komme 2 frø i hver potte og derefter fjerne den svageste, mit spørgsmål er så hvor tidligt man skal fjerne den svageste, og om jeg ikke bare kan plante den i en krukke for sig selv? Håber på svar:) Venligst Line

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 21. marts 2007 kl. 9.13

Hej Line.

Sidste år fik jeg min nabos "svageste/mindste" forkultiverede solsikker og plantede dem i læ op af et højt hegn.

Jeg vandt anden pladsen i en solsikkekonkurrence Arbejdernes Landsbank havde planlagt i vores område.

Sååå, Sats endelig på de "svage"... ;-)

Venlig hilsen Jeanet

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 21. marts 2007 kl. 18.37

Jeg forkultiverer aldrig Solsikke, men putter bare nogle frø i jorden hvor de skal stå og fjerner slet ingen. Prøv at knibe dine olanter når de er 5–10 cm høje, så vil de forgrene sig, så de bliver mere buskagtige.

Helle – www.helleshave.dk

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. marts 2007 kl. 19.47

Enig med Helle.

Hvorfor besværet når de kan sås på friland?

Mange mennesker tror at ting er besværlige -måske mest når det drejer sig om dyrkning af afgrøder.

Filosofisk måske, men oftest er det " a piece of cake " at dyrke hvilken som helst afgrøde der passer til vores klima (og det skal man selvfølgelig vide).

Nu tror jeg ikke at besætterne kender forskel på karse og basilicum, men man kan da lære dem det, da de åbenbart ikke er dumme (de er unge og kan præges).

Spørgsmålet er nok mere, at man skal have succesoplevelsen med at dyrke noget i sin køkkenhave.

En af de nemmeste grøntsager er jo Squash!

Så dem og høst dem hver dag-herude på landet hvor jeg bor låser vi vores baggagerum, når vi er på besøg, for ikke at få fyldt det med Squash.

En anden er en eftertragtet gourmet grøntsag som f.eks. artiskokker. Så den i potter i foråret og plant dem ud i maj. Jeg kunne ikke spise artiskokker mere efter slutningen af september og da havde vi høstet over 200.

Solsikker bliver sået i rækker til fuglene. Vi høster enkelte store skærme som vi gemmer til vinterfodring.

Sådan kunne jeg blive ved!

Lilium

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine, 7. januar 2009 kl. 9.34

Hej vi er nogen piger og en dreng der skal være med i noget naturfagsmaraton i skole.

har du nogen gode tips til hvordan en solsikke kan blive mega stor da vi skal dyste i mod andre skoler i marts.

hilsen os fra mørke skole.

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. januar 2009 kl. 11.59

Hej Jer på Mørke skole

Ja da!

Solsikken har brug for god jord at vokse i, passende vand og luft til rødderne, varme og (på denne årstid) MEGET mere lys end den vil kunne få selv i et sydvendt vindue på skolen. Og når den er dyrket indendørs bliver der nok også brug for en støttepind pr plante.

Dyrk mere end én plante – det ku' jo gå galt... ;-)

JORD:
Hvis I skal nå at få planterne så store som muligt til marts skal I få fat i nogle spirepotter (alm plasturtepotter) og nogle store lerpotter med underskål. Der skal være plads i lerpotterne til mindst 10 liter god muldjord blandet med kompost i potte. I kan købe en jordblanding – men kan jo også få aftale med en forælder, som er god til planter og som kan undvære lidt sandblandet muld og lidt velomsat, næringsrig kompost.

Lån jer frem til lerpotter og underskåle – de er dyre, men planterne trives bedre på grund af en bedre vandfordeling (Lerpotten kan optage rigtig meget vand som den langsomt afgiver til jorden indeni og til luften udenom).

FRØ:
Solsikker er (ligesom alle andre planter) kodet genetisk til en nå forskellige højder. Så I skal ikke vælge frø fra posen med vildfuglefoder (de er genetisk kodet til en højde på 1,2–1,6 meter, som kan høstes med maskine på kæmpemarker)
Måske kan I være heldige og finde frø til store solsikker på den nærmeste planteskole.

Men den mere sikre vej er at finde frem til nogle forskellige frøfirmaer på nettet og så søge efter høje solsikker. Bestilling og betaling må I få en voksen til at hjælpe med. Der kan gå en uge fra I bestiller frø til de dukker op.

Så måske kunne I satse på to løsninger: Nogle planter af frø købt på Planteskole / Plantecenter og nogle som er købt hjem over nettet. Fordelen ved at komme igang med det samme kan vise sig at være større end fordelen ved at finde frem til frø med genetisk kodning for lidt større højde.

SPIRING og OMPLANTNING:
I får frøet til at spire i fugtig jord ved ca 20 grader og kan sagtens starte med en almindelig plasturtepotte. Når planterne er 5–6 cm høje skal de ud af spirepotten og plantes over i en stor krukke med fugtig muldjord. Krukkerne skal helst stå ved en temperatur over 15 grader – gerne varmere.

LYS:
Det sværeste bliver nok at skaffe tilstrækkeligt med lys af den slags, der ligner sollys mest. Spørg en fysiklærer på skolen – han kan måske hjælpe Jer med en god løsning efter aftale med skolens pedel. Og så er der udgiften til pærer / lysstofrør og til el.

Må I finde sponsorer? Hvis I må det kan I jo kontakte en elektriker i nærheden og høre om der er muligheder... Hvis ikke må I satse på, at skolen bakker Jer op :-)

VANDING:
Vanding af planterne: Jorden skal holdes fugtig med ikke pladdervåd – underskålen er vigtig, hvis I kommer til at give mere vand end pottejorden og potten kan indeholde.

GØDNING:
Tidligst når planten har stået i stor potte i 14 dage.

I kan bruge en færdigblandet gødning med forklaring på blandingsforholdet mellem gødning og vand. Gødningsblandinger kan købes i økologisk og ikke-økologisk udgave.

Hvis I er interesserede i opskrifter på hjemmelavet gødning, så kan I skrive det her på sitet.

Det ku være rigtig spændende at læse om Jeres resultater med dyrkningsforsøget og konkurrencen. Jeg kigger efter en lille rapport fra jer, når vi når frem til marts.

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 7. januar 2009 kl. 13.31

Hejsa!

Jeg har frø af forskellige solsikker, bl.a sorten Skyscraber som er en af de højeste solsikker jeg har hft – de kan blive over 4 meter.

Hvis i sender mig en adresse vl jeg gerne forære jer nogen frø til projektet :O)

Hilsen
Bjarne
www.barney.dk

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina, 2. februar 2009 kl. 9.04

Hvordan for man en solsikke til at vorske hurtiger skal der masser af gødning og vand hvornår begynder solsikken at spir

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. februar 2009 kl. 13.47

Hej carina

Hvis solsikkefrøet står i en urtepotte ved stuetemperatur kan man forvente at se spiren bryde frem efter ca 8 dage.

Jorden må ikke være for fugtig og der må ikke stå vand i bunden af urtepotten.

Gødning er der først brug for, efter at spiren er synlig – frøet rummer et energidepot, som tømmes mens spiren med kimblade og roden dannes.

Med venlig hilsen fra
Lone

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie, 16. februar 2009 kl. 8.52

Hej!

Vi har også naturfagsmaraton, og har solsikkeplanter! De er blevet rigtig høje, og her i vinterferien har vi bedt pedellerne om at vande dem. Det har de så ikke... Så nu er planterne helt visne... :-(Vi kan MÅSKE redde en af dem. Har du et godt råd til om hvordan vi kan redde den? De står i muldjord med temperaturen ca. 26 grader.! Hjælp!

Hilsen nogle desperate skolepiger!

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. februar 2009 kl. 10.43

Hej Sofie

Ups – men prøv det her:

Sørg først for støtte til den lange plante – enten ved at I holder den opret med hænderne eller ved at sætte en støttepind ved og binde plantestilken til pinden.

Sæt så urtepotten i en spand med lunkent vand – ca 20 grader (brug termometer). Vandet skal nå op over jorden i urtepotten.

I vil kunne høre luften boble ud af jorden. Lad urtepotten stå i vandet ca 20 minutter og løft den derefter forsigtigt op. Sæt den et sted hvor det vand, som jorden ikke kan optage, kan sive væk igen. Sæt derefter planten tilbage, hvor den stod før.

Held og lykke til Jer!

Med venlig hilsen fra
Lone

Støt den lange plantestilk med en

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicole, 17. februar 2009 kl. 9.51

Hvor længe skal den være inde i skyggen og ude i solen

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie, 19. februar 2009 kl. 11.15

Tusind tak! Tusind tak! :-D

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara, 19. februar 2009 kl. 11.23

Hvornår må en solsikke få gødning?

Sara

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. februar 2009 kl. 17.50

Hej Sara

Solsikken har næring nok i frøet til at kimplanten kan vokse frem – dvs det første "dobbeltblad" og den første stykke af roden. Fra det tidspunkt har planten brug for vand og næringsstoffer fra jorden omkring roden.

Man finder det rigtige tidspunkt at give gødning på ved at holde øje med bladenes farve.

Hvis jorden indeholder de næringsstoffer, planten har brug for får bladene en tilpas grøn farve (hvis planten også får det lys og den varme, den har brug for). Når de nyeste (øverste) blade bliver mindre grønne end de ikke så nye blade er det tid til at give gødning.

Man kan gøre det på lidt forskellige måder:

1. Plante over i en større urtepotte med næringsberiget
pottejord udenom og ovenpå den allerede dannede
rodklump.

2. Hvis der er god plads til roden i urtepotten, kan man lægge
en håndfuld kompost / næringsberiget pottejord ovenpå
jorden i urtepotten. Når der vandes gennem dette lag "følger
næringsstofferne med ned" til roden
3. Man kan vande med en gødningsopløsning (Læs
blandingsforhold mm på beholderen med plantenæring).

Men det går ikke at bruge de tre måder samtidig – så får planten for meget næring og tager skade af det (Man siger at planten bliver "svedet af": Den visner selv om den får vand nok, fordi vandet indeholder for mange næringsstoffer)

Med venlig hilsen fra
Lone

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 11. marts 2009 kl. 11.12

Hvordan laver man gødning selv?

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 11. marts 2009 kl. 15.52

Det enkleste er at tisse i en kop og fortynde ved tilsætning af 9 dele vand.

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 11. marts 2009 kl. 20.20

Det Henrik Ahlmann er selvfølgeligt kvælstof. "Og hvordan man laver gødning selv" afhænger af hvor meget vi spiser og drikker. håp

18 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Din Mor, 30. marts 2009 kl. 12.51

Slettet af administrator 8. marts 2017 kl. 7.56.

19 af 27 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Lea, 30. marts 2009 kl. 16.11

Slettet af administrator 8. marts 2017 kl. 7.56.

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luise B., 16. april 2009 kl. 12.21

Til 18
Nørd betyder at man ved meget om et emne så jeg antager du er jaloux – Nørder er generelt ret interesante med sjove og kreative ideer, så det er langt at foretrække end at være lav-intelligent.

– Og lad os så dreje debatten tilbage og tale seriøst om solsikker

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørn Rasmussen, 1. september 2009 kl. 16.09

Jeg har en solsikke med blomst i alle bladhjørner (pt.17 +den
store blomst itoppen. flere er tilsyneladende på vej.er det normalt?

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit Jakobsen, 1. september 2009 kl. 18.09

Hvorfor kommer der orm i mine porre?

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Fynbo, 1. august 2013 kl. 11.45

hvornår kan man høste den hvis den ikke selv smider frø

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. august 2013 kl. 15.45

Skær toppen af hen i september/oktober, og lad den tørre en uges tid på aviser- lunt og tørt. Hvis du har et fyrrum er det ideelt, men ellers bare lunt og tørt. Så skal frøene nok falde ud. Årstiden: Efter hvor varmt/tørt det er, lige nu vil solsikker nok ikke være modne, det er for tidligt.

Hvis man har kaniner, så vil de meget gerne have planten og blomsten at æde.

Mvh
Tine- fhv kaninejer

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. august 2013 kl. 15.52

Hvis du lader frøene sidde på tager fuglene eller musene dem

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. august 2013 kl. 21.02

Også kan vores kat spise musene - så sparer man kattemaden...

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Fynbo, 13. august 2013 kl. 21.08

tak for svar det vil jeg så gøre en jeg har inge kaniner

Nyt svar til emnet »Solsikker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Solsikker

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider