Forum

Ostara jordbær dyrket i krukke

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. november 2015 kl. 19.57

Sidste år plantede jeg 5 Ostara jordbær i en krukke. Jeg havde forestillet mig at de skulle bindes op til nogle bambuspinde og danne en kegleform. Det lykkedes ganske godt - der kom mange jordbær, men de smagte ikke af ret meget og var desuden hårde. De skulle virkelig sidde længe efter at de var blevet røde.
Planten så flot ud i krukken, men jeg tror ikke at jeg næste år gider vande på jordbær, som ikke smager godt.
I dag har jeg klippet planterne ned til jorden og har brugt bambusstativet til at vikle grangrane ud og ind, som om det var pilegrene jeg flettede med. Det ser helt godt ud - desværre var der for mørkt til at tage et foto af det lille flettede "juletræ".
Ingeborg - en erfaring rigere!

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 26. november 2015 kl. 21.43

Hej Ingeborg,

det er lidt ærgerligt, at eksperimentet med Ostara jordbærene ikke lykkedes. Jeg har dyrket dem almindeligt i et havebed (bruger dem som kantplante), og jeg synes at de smager dejligt. Som alle jordbærplanter skal de have rigeligt vand - det er måske det, der ikke rigtig kan lykkes med så mange planter i een krukke?

Mvh Lisbeth

2 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. november 2015 kl. 22.35

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. november 2015 kl. 23.24

Mine Ostara jordbær har også været alt for hårde og smagløse i år. Ikke engang fuglene gad spise i dem.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. november 2015 kl. 9.21

Jeg kan ikke sige, at eksperimentet ikke er lykkes. Jeg har vandet med mindst 5 l vand hver aften og bladmasse og bær har der været rigeligt af. Der var stadigvæk både bær og blomster, da jeg klippede det hele ned i går. Spørgsmålet for mig er om jeg gider gå og vande bær, som ikke smager af noget.
Ja, Mogens, jeg lagde også bærrene i fuglefoderhuset, hvo fuglene heller ikke ville spise dem. Spørgsmålet er, om det har været vejret eller sorten, der er noget i vejen med.
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. november 2015 kl. 21.57

Jeg syntes vi har set det før. Der kommer en ny typer jordbær på markedet og den bliver rost til skyerne, og efter nogle år hører vi så ikke mere til den sort. Der foregår et meget stort forædlings arbejde med jordbær, men måske kommer de for hurtigt ud i handlen.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. november 2015 kl. 23.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 30. november 2015 kl. 17.38

Ostrara er ikke en ny sort. Jeg har tidligere dyrket den med et par bede hvert år. Sorten er nok godt 40 år gammel.

Ingeborg - du skriver at der har været masser af blade og bær. Hvis de har haft en stor grøn frodighed af blade, har du måske forkælet dem lidt for meget med kvælstof - og det giver i hvert fald mindre smag til bær og frugter.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. november 2015 kl. 18.05

Jeg gøder faktisk ikke noget i mine krukker, men vander flittigt.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Ostara jordbær dyrket i krukke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ostara jordbær dyrket i krukke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider