Forum

Spiring af citron og appelsin?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Z, 8. juni 2004 kl. 22.00

Jeg vil gerne dyrke et citron- og et appelsintræ i min vindueskarm. Men hvordan får jeg kerner til at spire?

1 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 9. juni 2004 kl. 1.43

Så vidt jeg ved skal du bare så dem i noget jord – i en potte – lige som alle andre frø. Men det tager nogle år før de giver frugt!

2 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Z, 9. juni 2004 kl. 1.54

Jah det har jeg gjort for 14 dage siden. Men hvor lang tid tager det. Og er det kerner fra alle appelsiner og citroner der spirer?

3 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 9. juni 2004 kl. 7.35

Jeg ved det ikke umiddelbart, men 14 dage er egentligt ikke så længe. Giv det lidt mere tid. Imens kan du jo for en sikkerheds skyld så igen i en ny potte, evt. flere frø i samme potte. Hvis flere spirer, kan du lade den kraftigste stå og klippe resten over (så undgå du at ødelægge rodnettet fra den der for lov at blive).

4 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert Larsen, 9. juni 2004 kl. 8.59

Jeg har en sådan,lad mig kalde det,"Harmløs isme" Jeg stopper altid div frø fra frugt i en eller anden blomsterpotte i vindueskarmen-Pludselig kommer så konen og siger "Hva har du nu stoppet i denne"? Så på det grundlag har jeg pt en lille mandarin plante (fra jul) og en såkaldt æblepære plante i gang-Tidligere har jeg haft dadel.Fordelen er at man slipper at tænke på de små frø før de er blevet til planter.

5 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 10. juni 2004 kl. 9.41

Prøv dette:
1. Lad kernerne ligge en uges tid i en kop vand.

2. Læg fugtet vat i f.eks. en champignionbakke, tryk kernerne lidt ned og læg endnu et stykke fugtet vat over.

3. Hold vattet konstant fugttigt. Kig til kernerne når du vander, så du kan se spirene.

4. Flyt spirerne over i jord når de har nået en vis størrelse. Tag hellere lidt vat med, end at ødelægge rødderne.

Stil dem i syd el. vest, ellers bliver de ranglede. Beskær dem for tættere buskagtig vækst når de er omkring 30cm.

Husk der kommer lange torne på citron!

Denne metode er også rigtig god til chilli-frø – dog uden iblødlægning.

6 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Z, 10. juni 2004 kl. 12.11

Det lyder rigtig godt. Når man beskærer planten skal man så fjerne sideskud eller skal man beskære i de eksisterende grene?

7 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 10. juni 2004 kl. 14.34

De eksisterende – for at få flere grene.

8 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Picco, 7. november 2004 kl. 10.00

Jeg har en lille appelsin- eller mandarinplante som har et hav af frugter, mit spørgsmål er kan man evt. bruge frugterne til marmelade eller er de ikke spiselige?

9 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 9. november 2004 kl. 9.20

Smag på dem!

Miniappelsiner mener jeg er meget bittre, men de er flotte til pynt og juledekorationer.

10 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 15. juni 2005 kl. 20.35

Har akkurat kjøpt en miniappelsinplante, men er litt usikker på hvordan den skal behandles. Noen der ute som kan hjelpe meg?

11 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 16. juni 2005 kl. 21.53

Til Lars.

Kender du plantens latinske navn? Jeg vil næsten gå ud fra, at din plante er fra citrusfamilien, men vil gerne være helt sikker.

Din plante skal i hvert fald have alt det lys, den kan få. Stil den ude om sommeren. Den vil gerne have det varmt, men ikke FOR varmt (ca. 20 grader er fint). Gødning hver anden uge.

12 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Glenn, 15. oktober 2005 kl. 18.14

Kære alle

Som nystartet (et-årig) "hjemmegartner" har jeg allerede nu fået en del erfaringer. Appelsin, citron eller fx grape – altså citrusfrugter skal alle plantes i en almindelig potte med det er yderst vigtigt at potten har en lerbund. Almindelig ler købes og lægges i bunden af potten, herefter jord og så til sidst diverse sten ca en cm. dybt i jorden.

Survandsgødning (ved ikke lige hvorfor at det hedder det) kan købes hos diverse blomsterhandlere og koster ikke en formue og man skal kun bruge denne form for gødning til citrusfrugterne.

Jeg har aldrig selv kunne få citrusfrugter til at gro uden lerbunden og survandsgødningen og mit bedste resultat er p.t. en blod-grape som er omtrent 20 cm. Men der er ingen tvivl om, at det tagr længere tid.

Håber at ovenstående kan hjælpe nogen.

mvh
Glenn

13 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Kurup, 17. oktober 2005 kl. 20.53

Jeg har med held holdt liv i 5 citronkerner fra sommeren '04. Jeg lagde dem i en fælles potte, men plantede dem ud i hver sin ret hurtigt efter spiring. Fik det råd af en sød gartner, at lade planterne stå i en ret lille potte. Rødderne vil gerne ud og mærke kanten og trække lidt luft fra lerpotten, sagde hun. Det har i hvert fald medført, at de trives rigtigt godt, hvor jeg før i tiden altid oplevede, at planterne lissom "forstenede" og stod i stampe til jeg blev sur og kylede dem ud. Fandt så på at lade de små potter stå i fælles underskål, da man ellers får ret travlt med vanding hele tiden. Nu er de 30–40 cm. og (vigtigst) har sprødt grønne blade. Har stået ude hele sommeren men skal overvintre i østvendt, køligt soveværelse. Bliver vandet med regnvand og alm. vand med lidt plantegødning af og til.

14 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Jensen, 17. oktober 2005 kl. 22.47

Vigtigt at den ikke tørrer ud efter såning og den første tid efter spiring. Man kan f.eks. skære bunden af 1 1–1,5 liter plastflaske og sætte over såstedet i potten

15 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Z, 18. oktober 2005 kl. 12.07

Er der nogen der kender noget til bøger eller anden god information omkring dyrkning af citrustræer?

16 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 5. februar 2006 kl. 11.54

Hej
her er et godt link til en citrus side
www.saalfelds.freeserve.co.uk/HobbyCitrusGrowers.htm
Vær opmærksom på at frø formerede citrus kan være fra 7 til 20 år om at bære frugt.

Hilsen Peter

17 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Larsen, 18. februar 2006 kl. 12.05

Hej

Har lige fået en "skør" idé... kan man spire kaffebønner – og evt. hvordan?

Hilsen Vibeke

18 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 18. februar 2006 kl. 12.51

Du bør starte en ny tråd. Folk med viden om spiring af kaffebønner vil måske ikke lige finde på at læse en tråd om citrusfrugter!

19 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 4. maj 2006 kl. 6.35

En ler potte er det sådan en uden huller i bunden eller bare ler i bunden

20 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene, 29. marts 2007 kl. 21.02

Hej
Jeg har lige købt et citron lime træ der er 40–45 cm højt det har små grønne frugter på og blomster også dejligt, det stå foran have døren i fuld sol kan det lide det?

Skal jeg give det noget bestemt gødning?

Hvordan skal den vandes?

hilsen Lene

21 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 29. marts 2007 kl. 23.04

Hej lene
Køb citrus gød i din plante skole
Vand med kogt eller regn vand
Pas på med for meget sol og varme
hvis det skulle forekomme i vores danske sommer :)
Det kan gå ud over blomstringen hvis varmen bliver
for høj.

Køb citrus jord hvis du skal plante om.

Hilsen Peter

22 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 9. maj 2007 kl. 15.29

Til Peter: Hvorfor bør vandet være kogt?

23 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 9. maj 2007 kl. 20.42

Svar til Elvin
Kalkfrit vand
Kalk hæmmer nærings optagelsen på lang sigt hos
de fleste citrus arter med gule blade der til sidst falder af og dårlig rodudvikling.

så regn eller kogt vand.

Hilsen Peter

24 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. maj 2007 kl. 15.27

Til Peter: Fjerner kogning kalken fra vandet? Hvordan dog det?

25 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 12. maj 2007 kl. 19.58

Hej Elvin
Har du aldrig prøvet at koge vand selv?

Kalk frigives ved vandets kogning og sætter sig i
kaffemaskiner, elkogere osv osv. som et lag.

Derfor er man nød til at afkalke feks. kaffemaskiner.

Så alsår kogt vand har et mindre kalk indhold end før det blev kogt.

Men du kan jo også bare bruge destileret vand
men det er jo lidt dyrt. :))

26 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 13. maj 2007 kl. 8.53

Nej, jeg har aldrig prøvet at koge vand.

27 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bobo The Bear, 15. juni 2007 kl. 13.30

At koge vand fjerner ikke ikke kalk. Det kalk der sidder tilbage er fra det vand der er fordampet.

28 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 15. juni 2007 kl. 17.47

Så kan man vel bare filtrere det, ikke?

29 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lassetoto, 24. juni 2007 kl. 21.44

Jeg er købt et citrontræ fra nette i foråret har plantet det i noget spagnum blandet men noget ander jord det var en meter højt da jeg købte den og nu er den en M 20 og der var en frugt på da jeg købte den og den er ikke gul i nu ved ikke hvor lang tid der går, ska lige siges at den har stået i et drivhus mod sydvest-vest og den har fået gødning en gang på 2½ måneder og en masse sol og luft

30 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 6. juli 2007 kl. 17.01

Til Lasse,
Det tager adskillige måneder før en citron modner. Måske når den endda først at modne til næste år.

Så alt virker normalt med hensyn til dit citrontræ.

31 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 6. juli 2007 kl. 17.49

Citroner modner når temperaturen er under ca. 13 C -der er håb for at de modner i denne sommer! :-)

32 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lassetoto, 2. august 2007 kl. 22.34

Hej jeg har bare sat nogle frø i en potte (7 cm dia) og i rododendron spagnum og så kom det efter ca 3 uger

33 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lassetoto, 3. august 2007 kl. 18.09

Lilium>> mener du virkelig at de skal ha under 13 C for at modne?

for mine står i et varmt drivhus og modner ikke og der kommer tit blomster men der kommer ikke frugt

34 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 3. august 2007 kl. 20.00

Bestøv dem med en pensel
Der er tit ikke insekter nok i drivhus.

Men hvorfor tager du dem ikke ud i haven om sommeren.

Det har de vældig godt af.

Faktisk er der for varmt i drivhuset.

Hilsen Peter

35 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolas, 6. august 2007 kl. 11.37

Jeg opdagede noget interessant for et par uger siden da jeg skulle skære en citron op, som jeg havde købt et par uger forinden. Inde i citronen viste det sig, at et af frøene var begyndt at spire!

Nu har jeg taget spiren og lagt i en lille smule fugtig jord og stillet det i et sydvestvendt vindue og afventer nu at se, hvordan det kommer til at klare det. :)

36 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. august 2007 kl. 19.38

Sikke en sjov lille historie! Så var der lige pludselig spirrende citronkerner, hva? lad os endelig høre hvordan det skrider frem med dem!

Mvh Eivin (^_^)

37 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida, 10. august 2007 kl. 10.30

Jeg har købt en calamansi (lille lime-agtig frugt) med hjem fra filippinerne og vil nu prøve at få den til at spire.

Nogle gode råd?

38 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. august 2007 kl. 11.30

Spænd plastic med lufthuller i udover potten. Det øger luftfugtugheden, dermed behøver man ikke vande så ofte og kernen spirrer hurtigere. Når spirren er kommet op placeres den lyst. Der skal vandes moderat, der må ikke stå vand i underskålen for så rådner rødderne. Brug en veldrænet grov jordblanding, man kan købe speciel citrusjord på planteskoler.

Mvh Eivin (^_^)

39 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Lundorf, 11. august 2007 kl. 20.18

Jeg spirer også appelsin og citron med stor fornøjelse.

På det sidste har jeg købt et hav af lime, men har ikke fundet en eneste kerne i dem.

Skal jeg bare blive ved til lykken rammer, eller er lime bare uden kerner?

40 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 12. august 2007 kl. 8.52

Jeg har heller aldrig kunne finde kerner i Lime...æv.

41 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 21. august 2007 kl. 19.56

Til Kjeld og Eivin.

Jeg fik engang nogle limefrugter fra Cuba. De havde kerner i. Frugterne var ret gule i det. Så du må vist til Cuba en dag :).

I øvrigt er limefrugter efter sigende noget mere krævende mht. temperaturen end citron (de vil ha' højere temperatur)

42 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolas, 24. august 2007 kl. 12.03

Min citronspire er blevet lidt større nu. Der er et blad på vej, så det følger jeg med spænding ;)

43 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lassetoto, 23. september 2007 kl. 10.54

Bare for i nybegyndere skal vide det min lillebror har selv såed nogle han tog bare nogle kærner og lagde dem i jord og de kommer...

... han er Otte:P

44 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartnerspiren Skovgaard, 6. oktober 2007 kl. 18.29

Hej
Jeg har haft stor held med mine citrusplanter. Frøene har jeg sået i almindelig så- og priklemuld. De blev trykket ca 2 x egen str ned i jorden og vandet. Placeret i et sydvest-vendt vindue uden hverken plast eller glas over. Spiring efter 2–3 uger. Alt dette i løbet af april/maj i år. Senere, da de små planter havde fået 2–3 bladpar, blev de priklet i så- og priklemuld og begyndte at få samme gødning som resten af mine stueplanter. Nu nærmer nogle af dem sig de 20 cm, bl.a. flere kumquats.

Held og lykke, Lisbeth.

45 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Lundorf, 8. oktober 2007 kl. 16.23

Hej Lisbeth,

Hvor lang tid har de været om at nå den størrelse?

46 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartnerspiren Skovgaard, 8. oktober 2007 kl. 17.32

Hej Kjeld,

Jeg såede mine kumquats i april/maj i år, så det må være et lille halvt år. Det skal så siges, at de andre, jeg såede, bl.a. calamondin, limequat og mandarin, ikke er så store endnu, men godt på vej.

Lisbeth.

47 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 9. oktober 2007 kl. 20.18

Sjovt er det at så sine egne citrus, men man skal være tålmodig.Det tager ofte 10 år eller mere før man ser frugt på træerne og så er der ingen garanti for kvaliteten.

Køb podede træer med hvad I kan lide eller lær selv at pode på en grundstamme (frøplante).

Kaffir Lime vil være oppertun som podekvist.

Vil eksperimentere lidt med podning til foråret på min Citrus Ichangensis, som er blevet rigelig stor.

48 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Kjeldgaard, 12. februar 2008 kl. 20.14

Hej Alle der planter citrusplanter.

Jeg ville blot komme med lidt indput fra min egen erfaring.

Jeg selv har plantet citron,appelsin,clementin,grape og har brugt samme metode hver gang.

1. Jeg lægger frøet i vand i ca 7 til 10 dage.

2. som er meget vigtig et citrus frø består af en kerne og en yder kerne. Yder skallen skal pilles af. og der efter plantes den i pottemuld og ca 9 til 13 dage spire den.

3 Her efter har jeg vandet med alm. vand 1 gang om ugen i sommer og på varme dage om vinteren har jeg vandet 1 gang om ugen. Jeg har ikke givet noget gøning.

Alle de frø jeg har sat på denne måde har givet plante.

Noget sjovet er dog hvordan planter kan regere under samme vilkår.

Den ene af mine citroner delte sig i 2 så jeg har 2 lige høje planter de blev plantet 22–5–07 og er nu 30 cm høje (fra jord og til top)
Den anden er 10 cm. høj.?

Hvem kan svare på dette.

Med alt dette ville jeg bare sige at det er ikke så svært.

Hilsen Brian Kjeldgaard

49 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ibrahim, 31. maj 2008 kl. 21.20

Hej.

Jeg har plantet Critron planter ca 5 stk. ligesom mit man gør i mit hjemmeland Libanon.

1.

Det første jeg gjorde var at hente en Citron i april md. Hvor at citronen var stor og godt "bagt" i solen. Det meget vigtigt at hente en sund og go'' citron.

min citron sammer fra Spanien.

2.

Jeg skærede Citronen midt over men ikke helt igennem, bare så jeg kunne flække den midt over med hænderne. I midten af citronen er der kærner. Man skal vælge de store og tykke af den, de er mest modne til plantningen.

3.

Ta'' flere end en da chancen for at nogen ikke overlever er stor. ta' ca 5–8 stk kærner.

4. Sæt dem i en potte med frisk gødning, med kærnes "spids" op af! (û). lige under overfladen af gødningen. Og vand dem.

5. Sæt dem direkte i sol og flyt dem så solen skinner på dem hele dagen. Vand dem hver anden dag. hvis de får sol hver dag.

6. Vent i ca 2–4 uger på at kærnerne spirrer. Det der solen og varmen som bestemmer hvornår de skal spirer. Jeg har en kærne som har taget 4 uger om at spirer. men de andre tog ca. 3 uger. Tålmodighed...

7. Derefter sol og sol hver dag. mens vanding hver anden dag.

50 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 7. juni 2008 kl. 1.05

Min Citrus Ichangensis havde for første gang nogle få blomster (efter ca. 9 år fra frø) og der er en enkelt frugt.

Jeg købte en pose Kaffir Lime frø for nylig, som også er spiret, og overvejer nu (når der er lidt mere gods i Limeplanten), at pode den ind på Citrus Ichangensis. Den er blevet til et opstammet 2.2m højt træ.

Har nogen erfaringer med citruspodninger?

Efter min erfaring har Lime det meget bedre i en varm udestue om sommeren hvor alm. citron godt kan lide lidt og få varmeskadede blade.

Iøvrigt er alle mine citrusplanter (4 stk) nu helt uden skjoldlus efter " myremetoden ".

51 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Kjeldgaard, 7. juni 2008 kl. 11.23

Hej lilium

Blot et lille? hvor har du købt lime frø.

Er selv stor fan af citrusplanter har 18 stk. der Grape Sweehtie citron Appelsin Clementin,

Alle er lavet som frø har dog ikke kunne skaffe lime.

Hilsen Brian

52 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Lundorf, 7. juni 2008 kl. 12.49

Jeg har appelsin, citron, clementin, pomelo, og qumquat.

Jeg har købt bjerge af lime, men endnu er det ikke lykkedes mig at finde en eneste sten...

53 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Kjeldgaard, 7. juni 2008 kl. 21.10

Hej Kjeld
Jeg har som dig også prøvet at finde dem uden held jeg tror man må ty til at købe frø

Hilsen Brian

54 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 8. juni 2008 kl. 12.58

Til Lilium

Hvad er myremetoden? Vi smed 2 citrontræer ud for et par år siden fordi der var en million skjoldlus på dem.

Nu har vi en kaffirlime som gror meget flot og heldigvis ikke har haft skjoldlus.

Martin

55 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 9. juni 2008 kl. 9.21

Myremetoden består i at sætte potten i nærheden af et myrebo (evt. direkte ovenpå).

Herefter knuser man en del af skjoldlusene på grene -stamme.

Myrene finder herefter ud af at der er noget " lækkert " under disse skjolde og piller dem direkte af og spiser indholdet.

Jeg har kun prøvet metoden om foråret hvor myrene nok er mest glubske, men det har virket 3 gange på stærkt inficerede citrustræer.

56 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 9. juni 2008 kl. 11.04

Til Brian.

Prøv dette link som du med garanti vil glæde dig over. Fik kaffir Lime frø derfra og de var billige.

Var en måned om at spire.

www.tradewindsfruit.com/order_fruit_4.htm

57 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Lønztorp Abmann, 10. juni 2008 kl. 14.37

Kan man plante dadler?

58 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. juni 2008 kl. 15.09

Du kan godt plante frugter fra daddelpalmen, men de skal altså være friske. Hvis du skal sydpå kan du tage nogle med hjem.

Mvh Eivin

59 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kjeld Lundorf, 10. juni 2008 kl. 16.29

# 57: Jeg plantede dadler i januar 2008; de er nu ca. 30 cm høje.

60 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Kjeldgaard, 3. august 2008 kl. 13.30

Hej Alle citrus elskere

Så er jeg tilbage med lidt indput.

Min samling er nu oppe på 23 planter.

Og min lille ven på 30 cm er nu blevet stor og er oppe på 1 m og her sat 4 side skud.

Har købt frø så jeg også har lime 4 stk :) tak Lilium for denne side du forslog. Super side.

Jeg har dog store problemer med spindemider, er der nogle gode råd ud ovre af skulle købe rovmider?

Dette var alt for nu.

Hilsen Brian Kjeldgaard

61 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 7. august 2008 kl. 13.01

Spindemider er noget skidt at få i sine citrustræer.

Hvis de er stærkt inficerede kan man sprøjte med insektsæbe før man køber rovmider som er den eneste metode der effektivt kan udrydde dem. Så invester de 159 kr så hurtigt som muligt.

Jeg har iøvrigt et spørgsmål angående min Mandarin som ikke vil blomstre i år, men vokser fint.

Skal jeg prøve med et kuldeshock. Nogen med erfaring på dette felt?

62 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 31. august 2008 kl. 18.34

Jeg har puttet ni frø fra en ganske almindelig citron fra netto i tre ganske almindelige potter med almindelig muldjord, og vandet dem med almindeligt postevand. Efter ca to uger er fire af dem spiret. Det er første gang jeg prøver dette, men tror altså ikke det er nødvendigt med gødning og ler og sten osv.

63 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 31. august 2008 kl. 21.40

Hej Michael...

du har ret i at du behøver ikke ler og sten til dine citrus planter.de kan sagtens gro i alm potte muld og vandes med alm postevand...jeg ved ikke hvorfor man skal købe sig fattig i alt mulig mærkelig jord til diverse planter...gødning skal de da ha når de blir lidt større men vent til næste år med det...brug alm blomstergødning...mine citrus får salmiakspiritus.3dobbel...3hættefulde i 10L vand og ellers skifter jeg med NPK og hvad der er billig...og de blomstre og gir frugt uden problemer...så de har aldrig set noget til special citrus dikkedaeer...men der er jo mange måder at tjene penge på når en ny trend er dukket op...

erik esb ø

64 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 1. september 2008 kl. 23.06

Hmmm
Erik alsår
citrus skal have en veldrænet jord da stående fugt er døden for citrus rødder
Almindelig potte jord falder sammen og bliver derfor
ødelæggende for citrus planter
Hilsen Peter :)

65 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 2. september 2008 kl. 13.02

Jammen jammen peter...mine citrus står kun i tung havejord med lidt potte muld iblandet og det har de gjort i de sidste 4–5 år uden problemer...de blomstre og gror ca 15–20 cm om året og de står ude lige til frost...og med den regn og den jordblanding så skulle de jo længe være rejst til de evige jagtmarker.men nej de er nemlig begyndt at skyde igen...og det samme gælder min blomster kumpan længere oppe ad gaden...ingen special fremgangsmåde der heller...og lige til sidst...er det dig peter fra nordsjælland...erik esb ø

66 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 2. september 2008 kl. 20.01

Hej Erik
Ja ja såmænd er det.

Selv om jeg er blevet dårlig til at skrive så tænker jeg tit på dig for min have er jo fuld af dine aflæggere.

Og for at hollde fast i citrus tråden så overlevede poncirus ude og vokser fint og mit nu over 20 år gamle homemade citrus træ er gået hen og begyndt at blomstre og har afsat 2 frugter
Hilsen Peter fredensborg

67 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 2. september 2008 kl. 21.21

Tak for tanken og i lige måde...har prøvet mange gange at komme på din www men nej nej...min poncirus er også ok...og jeg har en del aflægger til dig af forskellige tropiske planter som er hårdfør ned til -o...vi må se at komme i kontakt igen...får i dennuge en hel del palme frø fra NL og de skal alle overvintres ved o...men kan jeg stadig skrive på din gamle www som før...ok og hej herfra esb ø...

hilsen erik

68 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 2. september 2008 kl. 22.29

Hej erik
Min hjemmeside er lukket men min mail virker

69 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 7. september 2008 kl. 21.02

Synd at din side er lukket...kunne du ikke lige sende mig en e-mail så jeg kan få den igen kan ikke finde den...

erik esb ø

70 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 10. september 2008 kl. 9.11

Hej Erik
Din Mail virker ikke har du fået en ny.

Min mail er XXXXmail@poweramiga.dk

Fjern de xx foran adressen

Hilsen Peter

71 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina, 11. september 2008 kl. 18.45

Hej
Jeg har lige købt et citrus limon træ og et arancio citrus sinensis træ med frugter.

Jeg vil høre om der er nogen der har nogen gode pasnings vejledninger.

På appelsintræet sinensis er nogen af frugterne mugne ovenpå, eller ved at mugne, hvad gør jeg ved det?

Jeg har fået et poncirus trifoliata træ foræret, men der er kun torne og ingen blade, jeg har plantet det om i større potte og med citrusjord.

Men der er intet at se på det endnu. Tornene er stadig lidt gule i spidserne.

Jeg har desværre kun den mulighed at kunne opbevare dem inde til vinter. Enten i sydvendt vindue i stue i stuetemperatur ved en radiator, eller i soveværelset, hvor de vil få mindre lys.

Jeg vil så gerne kunne nyde synet og smagen af frugten, så hvad gør jeg bedst.

Hvornår skal jeg tage dem ind?

Puha det var mange spørgsmål, håber nogen kan hjælpe.

På forhånd tak
Betina.

72 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 11. september 2008 kl. 22.12

Hej Betina
Pil de mugne frugter af.

Der vil hele tiden komme nye.

Vinter opbevaring skal være så kølig som mulig
uden at det er frost.

Det optimale er 5 til 10 grader og meget lidt vand.

Poncirus trifiolata kan klare ned til 15 graders frost
og smider de fleste blade om vinteren.

Hvis du vil forsøge dig med den i haven skal du vente til den er pæn stor og plante den ude tidlig forår på en beskyttet plads.

Dit sove værelse er langt at foretrække da de går i dvale og derfor ikke er så afhænge af lyset ved de lavere temperature.

I stuen vil de næsten helt sikkert smide alle blade
og ret sikkert gå til.

Jeg begynder selv at tage mine ind inden for de næste 3 uger med mindre vi ryger ind i tidlig natte frost så kommer de ind med det samme.

Poncirus har jeg på friland hvor den overlevede sidste vinter uden ret mange skader.

Ellers opbevare jeg mine ved 5 grader i opvarmet drivhus.

Hilsen Peter

73 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina, 12. september 2008 kl. 6.58

Hej
Tak for svaret.

Jeg kan næsten ikke nænne at pille frugterne af, men der er sort på det øverste af appelsinerne kun på skallen.

Der er ingen nye blomster på, så der kommer vel ikke flere på i år?

Hvis jeg sætter dem i soveværelset, så er der vel omkring de 18 grader og ikke meget lys, falder blade og frugter så ikke af?

Jeg har et drivhus, men det er ikke opvarmet.

Kan jeg måske sætte dem lidt højt fra fliserne og pakke dem lidt ind, måske isolere med et eller andet, tror du det er bedre?

Betina.

74 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 12. september 2008 kl. 18.01

Hej Betina
Poncirus trifiolata kan overvintre i drivhuset
De andre er du nød til at overvintre frost frit.

Stuen er den absolut dårligste løsning så hellere
de køligere soveværelse.

Jo de vil smide nogle blade men i stuen vil de smide det hele.

Frugterne er jo som andre frugter de bliver til sidst overmodne og derfor rådner de.

De blomster flere gange om året men medst om foråret og hvis de får det rigtig dårlig som et sidste forsøg på at føre slægten videre inden planten dør selv.

Man kan faktisk fremprovekere en blomstring ved at udtørre planten til grænsen af hvad den kan tåle.

Citrus er en af de få frugttræer der både kan have blomster grønne og modne frugter på en gang.

Men alsår du kan overvintre poncirus i dit drivhus
men beskyt evt. krukken med lidt bobleplast.

Alle de andre skal overvintre frost frit så køligt som muligt.

Held og lykke med det.

Peter

75 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina, 12. september 2008 kl. 21.33

Hej Peter
Tak for dit svar.

Jeg tror jeg vælger mit soveværelse til træerne, så håber jeg ikke mine frugter falder af, når de snart bliver sat ind.

Et sidste par spørgsmål.

Hvor mange gange om året kan der komme frugter og hvor lang tid tager det inden de er modne?

Skal jeg selv bestøve blomsterne, hvis der bare ville komme flere og hvordan gør jeg?

Mht. appelsinerne der er lidt sort (mug?) på i toppen, de ikke modne, de er helt grønne endnu.

Der er to appelsiner der hænger op af hinanden, de er gule og lidt mugne hvor de støder sammen, men ellers mørkegrønne endnu.

Betina.

76 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 13. september 2008 kl. 0.07

Hej Betina
Det er lidt forskelligt afhængig af art.

Min citron har den store blomstring om foråret
men hele sommeren udvikler der sig enkelte blomster.

Mini appelsin (kan ikke lige huske navnet) Blomstre
hos mig næsten hele tiden.

Nogen gange bruger jeg en lille pensel til lidt kunstig bestøvning men ellers klare de det hele selv.

Du tager lidt støv fra en blomst og bruger det på den næste blomst
Jeg er lidt usikker på det du kalder det sorte men måske er det en form for skimmel svamp.

Pas på med for meget vanding, citrus vil gerne tørre ud imellem hver vanding og vand med regnvand eller kogt vand. de er ikke vilde med for meget kalk i vandet.

Om vinteren skal du kun vande lige for at holde dem i live.

Det er meget almindeligt at rødderne rådner på
citrus hvis de står for vådt om vinteren.

Gød gerne med gødning der ha ret stort jern indhold gennem hele sommeren men gød ikke om vinteren.

Når nattefrosten er færdig om foråret tager du dem ud i haven på korte ophold i 1 til 2 uger for at hærde dem men prøv at få dem ud så tidligt som mulig og gerne i starten på et lidt skygge fuldt sted.

Jeg regner at begynde indtagning af mine citrus inden for de næste 14 dage.

Det er forde at hvis temperatur forskellen bliver
alt for stor får de næmest et chock og smider masser af blade.

Det er ihvertfald min erfaring og jeg har leget med citrus planter i over 20 år.

Du skulle overveje en form for opvarming af dit drivhus.

jeg brugte 700 kr i el sidste år og det syntes jeg ikke er dyrt.

Tænk på at mange mennesker bruger flere 1000 kr på at købe fyrværkerig nytårs aften og den glæde er overstået på under en halv time.

Jeg har glæde af min inverstering hele året.

Du skal jo bare hæve temperaturen op til 5 til 7 grader.

Varme blæseren er en forholds lille udgift og holde i flere år.

Jeg sætter desuden bobleplast op for at isolere
Held og lykke med dine citrus og tag det ikke så tungt hvis en enkelt går til
det sker også for mig men der er intet som en hjemme avlet citron.

Forresten kan du lave marmelade af de små appelsiner.

Hilsen Peter

77 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. september 2008 kl. 11.31

Man behøver ikke at opvarme hele drivhuset, men kun træet man ønsker at holde frostfrit. jeg har et oliventræ i drivhuset som jeg pakker ind i mange lag af alm. plastfolie, nede på jorden ved stammen lægger jeg 2 alm. 40W glødelamper som tændes af en termostat ved 0 gr., varmen fra de 2 lamper holder planten frostfrit ned til – 12–15gr.,sidste år kostede det ca 50 kr, hvis det bliver koldere kan man sætte 60–75 W glødelamper i. Man kan også bruge en juletræskæde eller to som man vikler omkring træet, som derefter pakkes ind i bobleplast. varmen fra de små pærer er nok til at træet er frostfrit.

Mvh. Svend Høst

78 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betina, 13. september 2008 kl. 20.20

Hej
Tak for jeres svar.

Når jeg nu sætter dem ind i mit soveværelse og de så ikke kan få ret meget lys, kan frugterne så stadig godt modne eller falder de af?

Jeg gøder med citrusgødning, jeg har kun vandet dem en'gang, det er en'uge siden, jeg købte appelsin og citron træet hvor der var frugter på, men ingen blomster.

Hvor tit skal jeg ca vande, jeg skal ikke bruge gødningen mere i år så?

Peter du siger jeg kan lave marmelade af de små appelsiner. Det lyder lækkert, men smager de ikke som de store man køber til jul eller er de sure?

Mvh Betina

79 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. september 2008 kl. 11.13

Hej Betina

Lige en enkelt ting: Hvis dine citrusplanter skal komme godt igennem vinteren må du nok finde en plads til dem, hvor de kan få rigtig meget lys.

For lidt lys får citrusplanter til at mistrives – de taber blade og får dermed sværere ved at komme igang igen til foråret.

Med venlig hilsen fra
Lone

80 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asta, 30. september 2008 kl. 20.10

Jeg har to små citronplanter på ca. 3 måneder, der ikke rigtigt vil få blade. Eller vokse. De har en masse små græsstrå-lignende spirer, som hver især er ca. 5 cm. høje. Problemet er som sagt, at de ikke vokser videre derfra.

Nogen der ved, hvad problemet skyldes?

81 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Posborg, 14. februar 2009 kl. 14.14

Jeg har idag været så heldig at få en Wax Flower "Orchid" af min mand, det er en utrolig sød og køn plante ligner nærmest et lille træ i potte med et utal af knopper. Jeg kan læse på den lille information der sidder på planten om placering o.s.v. jeg kan bare ikke se noget om hvor tit den skal vandes, hvis der nogen der læser dette her – og har viden om vanding om wax Flower, ville jeg blive meget glad for et svar.

Mange hilsner Kirsten

82 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Larsen, 12. marts 2009 kl. 21.29

Her er et rigtig godt link om eksotiske frugter bla. om de kan dyrkes i haven osv. OG DEN ER PÅ DANSK. håber den kan bruges, til dem der er intresseret i det.

eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/index.html

Med venlig hilsen Peter

83 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan, 15. marts 2009 kl. 15.56

Hejsa,
Jeg har to citrus træer, som min søn plantede (fra kerne) med hans farfar for 8 år siden...de er efterhånden ret store, men har endnu ikke båret frugt. Jeg har læst mig frem til at der kan gå imellem 7 og 20 år, før de gør... :o)
Men jeg fik så den geniale idé, at de da skulle plantes ud i jordeni mit drivhus, sammen med Nektarin og Vinranker. Nu har jeg istoleret og sat varme på, faktisk nøjagtig som Peter også har haft gjort, men lige i starten af vinteren, har der nok været lidt minus grader. Der var også meget fugtigt derude, i November/December, og pludselig kom der små gråhvide svamp overalt...altså på planterne. Alle andre træer er kommet sig, men de to citrustræer ser meget skidt ud, har tabt stort set alle bladene, og grenene bliver grå, ligesom stammen helt nede for neden, udefra og ind.

Der er også en slags sort snask på de blade der endnu ikke er faldet af.

Jeg har nu klippet træerne helt ned, og håber på at de vil komme sig, i takt med lys og varme kommer. Men er der overhovedet håb? Det ville være lidt trist hvis de gik ud efter alle de år... :o(
Se billeder her :
[url=http://imageload.dk/][img]http://imageload.dk/files/bfc6897747bc5659aba82c68fdb3d244.JPG[/img][/url]
[url=http://imageload.dk/][img]http://imageload.dk/files/661f2ec591e132b59020c1ef4b0b0129.JPG[/img][/url]
[url=http://imageload.dk/][img]http://imageload.dk/files/1499c27931c45034c5c7ee5edb17e793.JPG[/img][/url]

Pft.

Allan

84 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Al, 26. marts 2009 kl. 15.18

Jeg har et citrontræ på ca. 70 cm. Der er 2 store citroner på, det skyder fint og der kommer blomster med jævne mellemrum. Træet står stadig i den plastikpotte, som jeg fik det i, og jeg har på fornemmelsen, at det ville have godt af at komme over i noget større. Hvordan skal jeg helst polstre en ny potte? Her tænker jeg på jordblanding, huller i bunden af potten eller ej, lecaærter osv. Har nogen en god opskrift? :) Har købt citrusgødning, som træet skal have, når det er plantet om. På forhånd tak.

Mvh. Anne-Line

85 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Larsen, 26. marts 2009 kl. 16.34

Hej jeg har fået manderin frø til at spirre i min vinduskarm, det tog ca, 1.5 md. nu er der små spirre, men det er ligesom om at jeg kun lige kan få dem til at spirre og så vil de ikke mer er der nogle med råd så vil jeg blive glad

Mvh. peter

86 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 12. juni 2009 kl. 18.42

Hej
Er der nogen som ved hvor jeg kan købe et Calamasi træ? og hvad koster det ca?

Mvh Søren

87 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 29. juni 2009 kl. 19.05

Jeg var inde på denne side for første gang december 08. her fik jeg lyst til at prøve, at så kerner, fra alle de citrus vi fik i huset. Som mine drenge siger er jeg bidt af en gal citrus. nu har jeg omkring 100 planter stående ved drivhuset. Der er citron- appelsin- manderin- grape osv. alle planter er mørke grønne i deres blade, så opskriften er som følger–

Så i pottemuld.

Potte om i en blanding af grus og havejord.

Gød med evt. hønsemøj, der er lagt på jorden omkring planten. På den måde får planten lidt gødning hvergang der vandes.

(Der er sikkert nogle der vil mene at hønsegødning er for skrapt, men når det ligges ovenpå jorden får/bliver planten ikke overgødet.)

Planten må gerne tørre lidt ud imellem hver vandning.

Har pt. en citron der har prøvet en vinter(07) ude i drivhuset. den blev jeg nød til at beskære kræftigt ned stammen + 2 blade tilbage, iår har den vokset ca. 60 cmog har ca. 20 frugter på.

held og lykke med citrusprojekterne

88 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Larsen, 29. juni 2009 kl. 20.27

Jeg kan anbefale at så japanske pære træer, også kaldt nasi pære, plantet et frø for 3 mdr siden, har seriøst et træ på 40 cm nu, pærene kan købes i bilka, et andet træ som kan plantes med stor susses, er (ananas kirsebær træ) en af de helt svære er kivi, da frøene skal i dvale først, og bagafter fryses, i et par dage, elleres er der også granatæble som kan andbefales

mvh peter

89 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. juni 2009 kl. 21.35

Prøv at søge på Google efter : emu. eksotiske frugter. – der er mange gode artikler + fotos om de fleste udenlandske frugter.

90 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 20. august 2009 kl. 8.39

Jeg har selv spirret både citron og appelsin i min tid. Akkeja, det har jeg vel nok haft meget sjov med.

Mvh Eivin (^_^)

91 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars H. Christiansen, 3. oktober 2009 kl. 10.16

I Rom har jeg samlet en håndfuld nedfaldne frø fra en kæmpepalme. Hvordan får jeg størst held med spiring/udplantning/dyrkning?

V.h. "Vindueskarmgartner"

92 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 3. oktober 2009 kl. 20.44

Jeg har sået en del palmer med frø fra rejser. De kom bare i en potte med alm muld og den blev holdt fugtigt. De første spirede efter 2uger, og de sidste efter mere end et halvt år. Så det er bare at komme igang.

93 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofia Damgaard, 18. oktober 2015 kl. 12.57

Jeg har lavet egne citrontræer i foråret 2015, den største er nu i Oktober 2015 40 cm høj.

Jeg afskallede nogle citronkerne efter udtagning fra økocitroner, lidt bøvlet, men arbejdet værd.
Kom dem i et stykke fugtigt køkkenrulle i en frysepose på en tallerken og på radiatoren.

Der lå de i vel ca. 4 uger tror jeg før der var brugbare spirer.
kom dem over i en potte med jord og efter endnu nogle uger var der små nye citrontræer.

3 stk har jeg nu, den mindste er 25 cm, den største 40 cm.

Der er sikkert mange måder at gøre det på, det her var min metode.

94 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fatima Ahmed, 24. marts 2016 kl. 9.45

Hej allesammen.
Rigtig spændende at læse alle de gode indlæg med gode råd.
Jeg har sået citronfrø. Planterne er nu blevet ca 5 cm høje.
De blev spiret ovenpå radiatoren og står der også nu i en potte med pose over. Mit spørgsmål er hvordan undgår jeg de skulle gå hen og blive ranglede? Af med posen eller skal de stadig være på? Eller skal den ud på min lukkede altan? Men tænker det måske er for koldt til så unge planter?

95 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Solveig Egelund, 8. august 2016 kl. 19.40

findes der virkeligt ikke et sikkert middel mod spindemider på citrontræer?
Jeg kæmper virkeligt med mit ca. 2 m høje og 10 år gamle citrontræ. Giver det sæbevand af og til og bære det ud i regnen ind imellem. Overlever spindemiderne i jorden?
Solveig Egelund

96 af 96 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. august 2016 kl. 22.59

Jeg blander lidt sprit i sæbevandet til mine citrus.
Til en liter vand - en sjat sulfo + 2 tsk. sprit, cirka.
Spindemiderne falder også ned på gulvet, som skal støvsuges.

Nyt svar til emnet »Spiring af citron og appelsin?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Spiring af citron og appelsin?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider