Forum

Fundament til drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: BN, 25. marts 2004 kl. 14.29

Vi skal til at have rejst et Juliana 9,9 kvd. meter drivhus og er kommet i tvivl om soklen. Der medfølger 12 cm. stålfundament. Vi vil gerne have isoleret i ca. 50–80 cm. dybde og har flere steder læst, at dette bedst gøres med leca-blokke. Laver man punktstøbninger til at fastgøre nedstøbningsjern i og lægger leca-blokkene imellem disse eller? Da drivhuset skal stå nær et område, hvor der findes kvikgræs, er jeg også urolig for, om dette kan brede sig ind i drivhuset, selvom der er 1½ meter med slået græs imellem kvik-arealet og drivhuset og på trods at soklen. Kan man sikre at kvikrødderne ikke vokser gennem sammnføjningerne i leca-fundamentet? De folk, som skal sætte drivhuset op, hælder mest til et støbt fundament. Er det den bedste løsning, hvis vi så isolerer med 5 cm'er flamingoplader på ydersiden? Jeg håber, at der er nogen af denne dejlige hjemmesides kloge brugere, som har en ide eller et svar på nogle af disse mange spørgsmål.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 26. marts 2004 kl. 6.12

Jeg har svært ved at få øje på argumenter for valg af en helstøbt sokkel frem for en løsning med lecablokke.

Den væsentlige opgave for sokkelen er at forankre drivhuset, så det ikke letter fra positionen i tilfælde af storm.

Jeg kan ikke vide, hvad I vil bruge en 50–80 centimeter dyb sokkel til, men mindre kan opfylde ovennævnte formål.

Uanset kunne jeg ikke drømme om at isolere en sokkel på den udvendige side. Flamingoen hører efter min bedste overbevisning til på den indvendige side.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Aarup, 13. april 2005 kl. 22.47

Vi har købt et drivhus på 9 m2, hvilken sokkel skal vi lave for at foranker huset mod vinden her i Nordjylland?

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Hartvigsen, 8. maj 2005 kl. 13.29

Hej er det ok at opsætte et drivhus hvor glasset er erstattet af polycabonat
Hilsen Steen Hartvigsen

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Koplev, 26. april 2006 kl. 19.43

Jeg står også ovefor at finde fundament til et sekskantet drivhus på 9m2.

Jeg tænker på at sætte en sokkelsten i hvert hjørne.?

eller sætte stolper,
eller lecablokke.

Men da det er kantet kan det blive lidt bøvlet med legasten.

Jeg har købt en sokkelkant på 10 cm. Den skal hvile på stenene. Hvor meget skal stenen stikke op.

Kan man lægge et brat fra sten til sten for at udfylde de cm. der går op over jorden?

Er der andre der har erfaring med fundamentet til Hexagonal på 9 -1/2 m2
Hilsen Lis Koplev

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 26. januar 2007 kl. 20.21

Kære Lis
Fik du løst problemet?

jeg står nu i samme situation som du var i. Måske kan du videregive dine erfaringer med drivhuset?

Holder det til blæsevejret?

Venlig hilsen Anne-Mette

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 27. januar 2007 kl. 17.58

Det har, i hvert fald, tidligere været et krav fra, nogle forsikringsfirmaer, at et drivhus skal bygges på et støbt fundament, for at det er dækket ved skader. Læs det, med småt, på bagsiden eller få det skriftligt derfra. håp

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 29. januar 2007 kl. 13.49

Vi satte for 6 -7 år siden drivhus på støbt sokkel, og til trods for at vi bor ca 100 meter fra limfjorden(Thy)(blæsten) står det endnu.Vi har valgt at lade bunden af drivhuset være forsænket, det giver højere til loftet.Det er ikke yderligere isoleret og er kun kolddrivhus.

Iøvrigt tror jeg ikke man kan forsikre drivhuse mere.Der røg for mange i en storm for nogle år siden.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frantz, 5. februar 2007 kl. 20.18

Personligt har jeg støbt sokkel de nederste ca. 30 cm, derover 3 lag 20 x 60 x 10 cm lecasten, derefter pudset med ca. 1 cm slidlag cement i blanding: 2–3 sand – 1 cement, både ud- og indvendig. Øverst 2–3 cm af samme blanding. Formål: hindre vandindtrængen i leca, samt forstærke.

Oven på sokkel en ca. 2–3 cm tyk trykimprægneret liste. Ovenpå placeres drivhuset, og for hver fag glas gennembores alulisten og træ med en 7 mm metalbor. Øverste 2–3 cm pudslag gennembores med murbor (ikke Lecaen underneden). Herefter forankres huset med selvskærende 12,5 cm lange karmskruer m. hoved for hver glasfag. Dette har holdt i flere storme.

Fordelen ved lecasokkel er den isolerende evne. Frosten udefra trænger ikke så let ind, og man kan plante tidligere om foråret. Endvidere kan man ikke vide, om man senere vil prøve med lidt varme i huset om foråret for at komme tidligere igang. Så er huset forberedt.

Største fordel er, at man kan sænke gulvfladen i huset, hvilket giver en større voksehøjde og dermed et meget større udbytte, især er det vigtigt, hvis man anvender kapillærkasser.

Ovennævnte sokkel kan laves for ca. samme beløb som en løs stålsokkel, der skal forankres.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Koplev, 5. februar 2007 kl. 21.52

TaK! til Jer, der har svaret mig.

Anne-Mette. Du er velkommen til at ringe.

4492 4480.

Hilsen Lis

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy, 7. maj 2007 kl. 10.03

Send mig hvor dan man måler ud til drivhus så det står i vater

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jensen, 15. maj 2008 kl. 16.03

Til Tommy
Brug en gennemsigtig vandslange – fyld slangen med vand – flyt enderne ud til eventuelle træpinde du har banket i jorden og mærk af ud for de to enders vandspejl.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Espersen, 30. maj 2008 kl. 8.14

Jeg har gennemlæst de allerede eksisterende indlæg vedr. sekskantede drivhuse og deres sikring. Tilbage står, udover opgaven med selv at skulle opbygge et sådant, spørgsmålet om hvorvidt jeg, i stedet for at lave en støbt sokkel, kan nøjes med at fæstne huset til en serie sokkelsten? Een monteret i hvert hjørne. Jeg er ikke meget for at skulle i gang med at grave og støbe.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 31. maj 2008 kl. 9.39

Hej
Ved I hvor man kan købe et vandingssystem/eller evt. lave sit eget til sit drivhsus, hvis man skal du at rejse i fx 14 dage?

Håber I kan hjælpe mig, da jeg virkelig har brug for hjælp!

Mange smil
Marie.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent, 6. juni 2008 kl. 18.14

Vi gjorde det at vi simpelthen lavede en kælder i leca under halvdelen af drivhuset 1,30m dyb det fortryder man ikke

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 7. juni 2008 kl. 10.21

Jeg forstår ikke lige det,med at lave en kælder... gravede du lecakugler ned i 1,30 m. dybde eller.?

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Bertelsen, 7. juli 2008 kl. 14.37

Hej.

Har netop købt en pavilion fra Europa Manor på 7,5 m2.

Den skal placeres på vores terrasse som er lavet af herregårdssten i sildebensmønster.

Jeg har tænkt mig at undgå et fundament, men nøjes med at bore et tilpas antal bolte ned i herregårdsstenene, og således fæstne pavillonen til underlaget på denne måde.

Har nogle evt. kommentarer til denne fremgangsmåde.

På forhånd tak
Henrik

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 7. juli 2008 kl. 18.23

Hej Henrik
Det lyder ikke umiddelbart som en god idé, idet der ikke er meget vægt i en herregårdssten, og drivhuset gerne skulle stå der efter den næste efterårsstorm også.

Du bør tage nogle sten op ad din terasse, og med et pælebor el. lign bore ned i 50–70 sm dybde, og fylde op med Beton / mørtel – dette "ben" kan du så fæstne dine bolte i.

Jeg vil tro at du som minimum skal gøre dette 4 steder fordelt rundt om drivhuset, alt efter huset omfang / facon.

Hilsen
Randi

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy, 7. juli 2008 kl. 19.16

Hej randi
vi har sat et drivhus op også direkte på herregårdssten,det blev monteret på sokkelen som først blev udnivileret senere støbt fast i de medfølgende ben,derefter drivhuset på 14,5m2 og dette står hamrende godt fast på denne måde
mvh Tommy

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Bertelsen, 8. juli 2008 kl. 8.41

Hej Randi og Tommy.

Tak for jeres hurtige svar.

Jeg må nok bide i det sure æble, og gøre det som beskrevet: Pælebor og beton.

Hilsen
Henrik

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 8. juli 2008 kl. 9.26

Vi har tænkt os at bygge et drivhus til efteråret og har tænkt os at bunden skal være af træ... Derfor vil vi bruge punktfundamenter. Dét er jo også en mulighed *SS*

Nyt svar til emnet »Fundament til drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Fundament til drivhus

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider