Forum

Kaffir lime

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 7. marts 2007 kl. 20.52

Er der nogen som ved hvor man kan købe kaffir lime træer? Bladene bruges meget i Thai-mad, og da man primært bruger bladene frem for frugterne, er det en fin plante at have herhjemme hvor udbyttet af citrusfrugter normalt er ret lille.

Men jeg kan ikke finde den nogen steder herhjemme. Har kun fundet et par steder i Tyskland og England mfl.

Hilsen
Martin

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 10. marts 2007 kl. 22.16

Jeg har for et par år siden også værer ude og lede efter planten, bl.a. hos frøfirmaet Solsikken, men jeg fandt den ikke i handelen dengang.

Så indtil videre må man nok ty til de frosne blade, som kan købes i specialbutikker med thai fødevarer.

Plantens botaniske navn er: Citrus hystrix

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. marts 2007 kl. 18.51

Se Link.

www.samen-und-pflanzen.de/

Hvis man ønsker en ting så meget kan man da også få den!

Lilium

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Miranda, 19. august 2007 kl. 22.56

HeJ
Jeg har to keffir lime planter, de er næsten en meter høje, og de spirrer rigtig godt nu her til sommer,
men de har desværre fået en slags sydom. Det er jo sådan, at de fleste af bladene er blevet grøn-blege og der er kommet hvide pletter på dem. Hvad skal jeg gøre, findes der et eller andet sted hvor man kan få sine planter plejet...?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Miranda, 19. august 2007 kl. 23.10

Hej Lilium
Jeg har været inde og se på den hjemmeside du anbefalede, men alt står på tysk hehe
det gik fint nok med at vælge planter, indtil jeg skulle bestille, så gik jeg lidt i stå. Hmm er det bare mig eller? :D
Jeg ville høre om du har bestilt noget derfra før, og hvor sikkert er det? Får man det man bestiller som plante eller frø? Please hjælp mig, vil så gerne have de keffir lime planter. Jeg har to i forevej,men vil gerne have flere.

M.v.h Niranut

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. august 2007 kl. 16.03

Nix. Jeg har ikke aktuelt bestilt noget fra deres liste.

Jeg tror dog at du skulle prøve igen.

Kunne jo være en fejl.

Hvis du har den, hvorfor dog så bestille flere?

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Miranda, 23. august 2007 kl. 9.55

Fordi to er ikke nok. Jeg siger tak fordi du svaret tilbage.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 23. august 2007 kl. 10.00

Hej Niranut

Jeg har en plante fra samme planteskole. Men jeg bestilte planten via en mail til planteskolen, og jeg vil anbefale dig at gøre det samme.

Hvor stor er dine planter? Jeg kan se på dit navn at du er thailandsk, så jeg går ud fra at du bruger bladene til madlavningen – hvilket også er årsagen til at vi har den :)

Hilsen
Martin

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Miranda, 25. august 2007 kl. 13.42

Hej Martin
Ja jeg er fra Thailand, godt gættet hehe. Hmm ja man skulle tro at jeg brugte dem meget til mad, men faktisk holder jeg så meget af mine planter, at jeg næsten ikke engang tør plukke et eneste blad af hehe. Når jeg skal bruge lime blad til mad, køber jeg frosne blade fra asiashop :)
Mine planter er ca. en meter høje, min mor har selv sået dem for godt seks år siden, hun har mange af dem, men hun har næsten solgt alle sammen.

Hvor stor er din plante, og hvor meget koster det.

Hvad hedder den planteskole du bestilte fra?

Åh jeg kan aldrig fået nok af de smukke planter. Jeg har i hvertfald mange sjovt planter ude i mine lille have hehe.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 25. august 2007 kl. 15.10

Hej... er lige med på en lytter :)

Hilsen den mad og Thai-interesserede!

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 26. august 2007 kl. 10.00

Hej Niranut

Jeg købte den her: www.samen-und-pflanzen.de/xaranshop_k001s001_1.htm

(Nummer 3 fra neden, Citrus hystrix 25–30cm)

Prisen var 39 Euro inkl. forsendelse.

Den er vokset godt siden foråret, og der er 6–7 fine frugter på som pt. er på størrelse med hasselnødder.

Hvordan opbevarer du dem om vinteren?

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 11. maj 2009 kl. 14.43

Hej Alle,
Har lige modtaget min lille Citrus hystrix fra tyskland i dag :)

Jeg kan læse at Martin (lige Ovenover) har frugter på hans... kan man ikke kun få frugter, hvis man har 2 planter? Eller kan man selv bestøve?

Er der nogen der ved hvordan man plejer den bedst?

Og om den kan tåle at stå i vores drivhus om vinteren? (Eller måske hellere vil have en varm vindueskarm)

Venligst Rikke

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 11. maj 2009 kl. 15.00

Hej Rikke

Kaffirlime er selvbestøvende. Jeg gør ingenting for at få frugter, insekterne klarer det :-)

Du skal vande den med regnvand eller kogt, koldt vand da citrus ikke bryder sig om kalk. Og giv den noget citrusgødning engang imellem.

Når den på et tidspunkt skal have en større potte, så køb noget citrusjord. Det er en mere tung jord end alm. pottemuld.

Kaffir kan godt tåle lidt frost, men den kan næppe overleve i dit drivhus. I vores udestue går det fint, for der kommer lidt varme fra stuen gennem vinduet.

Hvis du skal have den indendørs om vinteren skal den stå køligt! Og så lyst som muligt.

God fornøjelse!

Hilsen
Martin

Nyt svar til emnet »Kaffir lime«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Kaffir lime

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider