Forum

Vores højbedsundervandingssystem

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 11. juni 2013 kl. 11.01

I vores drivhus har vi i år købt nogle "rigtige" højbede, i stedet for de ucharmerende kapillarkasser med tilhørende plantesække. Men det giver jo en udfordring m.h.t. vandingen, hvis man vil undgå at jordoverfladen ofte skal blive plaskvåd, med højere luftfugtighed til følge.

Jeg har købt noget drænslange (10m for 75kr. i DBA) og lagt den ned i midt i bunden af hver af de tre højbede, og ført enderne op til overfladen, hvori man så kan vande.

Jeg syntes selv at systemet virker genialt, og vil hermed give ideen videre.

M.v.h.

Lar og Peter

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 11. juni 2013 kl. 11.03

Sidste år havde vi et par bønner i drivhuset, og vi var imponerede over hvor hurtigt de voksede.

I år har vi igen sået langbønner, og planen var at de skulle danne en form for "bagtæppe" i drivhuset - og den plan ser ud til at virke over al forventning. :-)

Peter

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 11. juni 2013 kl. 13.32

Hej, det virker da som en rigtig god ide og planterne ser ud til at stortrives i jeres drivhus.

vi bruger stadig de traditionelle kappilærerkasser hjemme ved os og det fungerer fint. Men flot ser det ikke ud, det vil jeg give dig ret i.

Jeg kan se, at du har en squash plante til venstre i billedet, har den båret frugt?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 11. juni 2013 kl. 15.35

Hej Eelke

Tak for din kommentar. :-)

Ja, vores squash er begyndt at bære frugt. Se billede.
Det ser sjovt ud, at der kommer en masse "stængler" inde omkring stammen på planten. Nogle korte, der bærer frugt, og andre lange, der tilsyneladende kun har en "blomsterknop" for enden, men uden frugt.

Peter

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 11. juni 2013 kl. 16.03

Det er fordi der både er han- og hunblomster

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 11. juni 2013 kl. 16.22

"Det er fordi der både er han- og hunblomster"

Aha! Altså både han- og hunblomster på den samme plante?

Den er imponerende at følge. Vi er lidt spændte på om der også er plads til os i drivhuset, når den er færdigudviklet. :-)

Peter

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juni 2013 kl. 16.48

Hæ hæ - det skal du nok ikke satse på, at der bliver...

En squashplante på friland kan let fylde 1 kvadratmeter, og i drivhus har den det jo endnu bedre :)

Flot med de nye bede!

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 11. juni 2013 kl. 17.50

Dem uden frugt er hanblomster og disse kan du med fordel plukke når de blomster og friturestege, du kan sikkert finde en opskrift på nettet. Smager virkelig godt.

Jeg har 4 squash planter, som alle 4 står udenfor drivhuset. De er vokset rigtig godt, siden jeg har plantet dem ud. Den ene har allerede en squash på ca. 10 cm, så den skal snart høstes. Min gule squashplanter er lidt længere bagud, men har også frugt, de mangler blot at blomstre.

Som Anja skriver, så får i nok problemer med hensyn til pladsen i drivhuset, men så må i skære nogle af de blade af, som er i vejen. Det betyder ikke i alverden for planten.

Nyt svar til emnet »Vores højbedsundervandingssystem«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vores højbedsundervandingssystem

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider