Forum

Hvad sker der for mine solbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 6. juni 2019 kl. 12.23

Hej igen alle sammen 😊

Så har jeg lidt problemer med mine solbær.
Det er første år jeg har dem, så ved ikke om det er normalt at nogle af bærene revner.
Jeg har vedhæftede billede af det da jeg synes det ser lidt underligt ud. 😊
Lige pt fjerner jeg de bær det sker med, men det er som om det sker på flere og flere af dem.

Håber i kan hjælpe

Mvh

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. juni 2019 kl. 12.32

Har de haft meldug?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 6. juni 2019 kl. 14.38

Ikke hvad jeg ved af - købte busken for en mdr siden og der har ikke været meldug på dem mens jeg har haft den. Den havde dog alle bærerne da jeg købte den.
Kan meldug gøre sådan ved bærerne og skal jeg kassere alle bærene i denne års "høst"

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. juni 2019 kl. 16.44

Det er et kendt problem at bær kan revne i regnvejr. Det skyldes at sukkeret så at sige trækker vand ind i bærret så det svulmer op og skindet sprækker (osmose).
Problemet er især kendt fra kirsebær, men jeg har også set det hos stikkelsbær. Et tyndt skind, højt sukkerindhold, uheldigt tidspunkt i modningsprocessen og måske også vejret op til regnbygen er faktorer som spiller ind.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 7. juni 2019 kl. 9.56

Hej Claus og Lars

Tusind tak for jeres svar. Jeg var bange for at det var noget utøj. Jeg fjerner bare de bær der revner.
Så må høsten blive som den bliver. Så længe det ikke er noget der smitter. 😊

Nyt svar til emnet »Hvad sker der for mine solbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad sker der for mine solbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider