Forum

Bøge hæk med svampe lign ting på grene

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikis Mortensen, 2. juni 2019 kl. 22.48

Hej jeg har en bøgehæk som er næsten gået ud på nogle stammerne den er meget gammel mindst 20 år hækken omkredser en have på 400m2 men kun to stammer er dårlige. Samtidig har jeg to æbletræer med samme symptom som de har haft de sidst 5-8 år men de give fint æbler hvert andet år tænker de har smittet min hæk. Jeg har beskåret stammerne på hækken så det ikke skulle kunne sprede sig mere iflg råd fra gartner
Hvad siger i til det?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikis Mortensen, 2. juni 2019 kl. 22.50

Et billede mere

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikis Mortensen, 2. juni 2019 kl. 22.51

Et mere

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. juni 2019 kl. 0.27

Det er ikke bøg, men avnbøg.
Og det er ikke sygdom, men lav på stamme og grene.
Det tyder på, at din hæk ikke trives.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikis Mortensen, 3. juni 2019 kl. 23.58

Tak for hurtigt svar. Er det korrekt af mig at beskære alt det døde væk? Grene og noget af stammen var helt tørret ud og kunne knækkes af. Mine to æbletræer har samme symptom med det giver fint æbler hvert andet år. Nogle grene fra æbletræet hængte ned og rørte hækken hvor den var gået ud så derfor panikken.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. juni 2019 kl. 8.23

Dine æbletræer er gået i vekselbæring. For at rette op på ubalancen, skal du fjerne en stor del af æblerne, min. ½, hvis det er i år, at de vil give mange. Om 2 år kan du så evt. fjerne ½ af blomsterne, og nogle af æblerne - hvis der stadig er mange.
Mit Bramley æbletræ havde samme uheldige bærings mønster, men med kraftig udtynding hvert 2. år, har det nu rettet sig en del. Jeg tynder stadig kraftigt i de år, hvor der er ekstra mange æbler. Vægten af høsten er stort set den samme, som inden den kraftige udtynding, - nu bliver de resterende nemlig endnu større.

Ja, de døde grene fjerner du ned til det sted, hvor der er levende knopper.
Døde frugttræs grene skal brændes eller ud af din have.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikis Mortensen, 4. juni 2019 kl. 20.56

Der er ikke æbler i år men der var ekstremt mange sidst år

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. juni 2019 kl. 12.49

Så er det i 2020, du skal starte med kraftig udtynding.

Nyt svar til emnet »Bøge hæk med svampe lign ting på grene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bøge hæk med svampe lign ting på grene

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider