Skrevet af: Martin Pajhede, 15. juni 2010 kl. 12.28
Fint at klippe løvfældende hække nu...
...men! Jeg er den "lykkelige" ejer af en hybenhæk, som bare er groet amok. Kan jeg studse den lidt nu? Eller er det først når den har båret frugt??
mvh.
Martin
Skrevet af: Lone Brems, 17. juni 2010 kl. 13.19
Hej Martin Pajhede
Jeg går ud fra, at din rosenhæk er Rosa Rugosa - rynket rose.
Der er ikke nogen som helst grund til at være betænkelig ved denne roses genvæskt uanset hvornår på året, du går igang med saksen.
Så længe rodsystemet ikke skades vil planten skyde igen - enten fra rødderne eller fra den del af hvert skud, der sidder tilbage over jorden efter beskæring.
Så det må blive det æstetiske hensyn, der vejer tungest.
"Studser" du den nu får du en behersket skuddannelse lige nedenfor beskæringspunktet. Det kan gøre rosenhækken mere tæt - men det betyder også, at muligheden for at hækken skades af sne- og vindtryk i kommende efterår og vinter.
En beskæring / studsning nu vil forsinke blomstring og modning af de hyben, der måtte følge efter blomstringen. Men dette skader ikke rosenbuskens vækst.
Beskærer du hårdt i februar (alle skud klippes ned til 5 - 10 cm over jordoverfladen) får du i løbet af få måneder en kraftig genvækst, som er mere holdbar mod vind- og snetryk.
Og så er der lige et hensyn, som du kun skal forholde dig til, hvis du har hækken tæt på et klitareal.
Rosa Rugosa er en såkaldt invasiv art, som er uønsket i klitområder. Der er ikke noget krav om, at man fjerner bevoksninger af Rynket Rose - men Nordisk Ministerråd appellerer om bekæmpelse af den.
Hvis du tænker, at du vil fjerne (og ikke blot dæmpe væksten af) Rosa Rugosa kan du finde gode råd herom på www.blst.dk/biodiversitet/nordensnatur.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.