Forum

Erfaringer med oktober kirsebær?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. august 2015 kl. 16.28

Er der nogen, der har erfaring med Oktober Kirsebær
(Latin: Prunus subhirtella 'Autumnalis')?

Er lidt fristet af at de blomstrer om vinteren. Og har lige fået fældet to høje birketræer (syge), så måske en god erstatning?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. august 2015 kl. 17.18

Jeg havde et Oktober kirsebærtræ i ca. 25 år, men sidste år var det blevet alt for stort, så det måtte fjernes.
Det er så smukt når det blomstre. Nogle år starter det i oktober og bliver ved lige til februar/marts med lyserøde blomster. Det ser kønt ud med blomster i snevejr. Det er en tørketåler. Kronen kan godt blive lidt skæv af vestenvinden, men det kan klippes til. Kronen er let og luftig så træet giver ikke kraftig skygge.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. august 2015 kl. 17.38

Det lyder skønt. Vi har heldigvis ingen vestenvind. Dog åbne marker mod øst.

Hvor højt og bredt blev det på 25 år?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. august 2015 kl. 21.50

Det blev ca. 3,5m. højt + 2,5m. bredt, men det kan blive temmelig stort. Ved Rosenborg slot i Kbh. står et par gamle i fuld størrelse. (Google - oktoberkirsebær træ i kongens have).
Mit foto er fra april 2005.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 24. august 2015 kl. 21.53

Jeg har også et (mindre træ med lyserøde blomster hele vinteren). Jeg tror det er ret gammelt. Jeg har boet her i 14 år og der er det ikke blevet meget større. Cirka tre meter højt og to meter i diameter. Det står ret beskyttet. Super dejligt med blomster i den kolde tid og meget luftig om sommeren :-)

Jeg tror ikke det drikker så meget som et birketræ, så hvis de har haft en afvandende virkning skal du nok lige være opmærksom på det.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. august 2015 kl. 21.35

Jane, du har helt klart en pointe mht. afvandingen. Vi ligger midt på en (flere kilometer) lang bakke, og ikke stående vand på grunden. Men det indgår helt klart i overvejelserne, og den ene birk bliver efter al sandsynlighed erstattet af en sølvpil (bringer minder om gamle indianerhistorier og en forældet luksustog...).

Derfor er det også relevant, at oktoberkirsebæren kan tåle tørke, da to så store træer (som pilen og birken) i tørre somre vil være hårde konkurrenter.
Vil overveje, om det ikke skal have selskab af et paradisæbletræ også, når nu det ikke bliver højere og bredere.

Men synes, det er svært at visualisere, hvordan det hele vil se ud, når det vokser til.

Nyt svar til emnet »Erfaringer med oktober kirsebær?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Erfaringer med oktober kirsebær?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider