Forum

Hjælp!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Pedersen, 16. maj 2015 kl. 12.45

Mine Hostaer og diverse andre planter bliver spist af den almindelige snegl med hus og en jeg mener der hedder Kratsnegl, også med hus (dem har jeg mange af) Er der en der kan give mig et godt råd, for jeg har prøvet med både kaffegrums og øl, men det er de ligeglade med. Jeg kan kun finde midler i handlen der virker mod de iberiske skovsnegl. Mvh Lene P.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 16. maj 2015 kl. 13.46

Den mest økologiske løsning er at prøve at lokke en hel bunke drossler (sang- og misteldrossler) og solsorte til din have.
Ellers spiser pindsvin snegle, de er vist nemme nok at få til at bosætte sig under f.eks. en kvasbunke :)
Sankthansormen spiser også snegle.
Mere biodiversitet i haven skulle gerne mindste gener af for mange af ét dyr...:)

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. maj 2015 kl. 14.19

Hej Lene

Sneglemidlerne tager alle snegle.
Hvis du er hårdt plaget ( som vi er det), kan jeg anbefale dig at samle sneglene om aftenen, det er bedst i fugtigt, varmt vejr. Indsamling ved de værst ramte planter giver ofte fred i et stykke tid, men skal gentages hele sommeren eller så længe du kan se væsentlige skader.

Tilsyneladende er nematoder igen kommet i handelen og det glæder jeg mig faktisk til at få prøvet i stor skala :-)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Pedersen, 16. maj 2015 kl. 14.48

Tak for svarene. Jeg tror det bliver indsamling, idet jeg hverken har pindsvin eller småfugle i haven pga der er mange store fugle i området. Mvh Lene

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. maj 2015 kl. 18.00

Ferramol, også solgt som sneglefri, er et udmærket middel. Spred kornene når der ikke er regn af betydning i sigte. Så går de ikke i opløsning med det samme og du får en god effekt.

Midlet har en rigtig god miljøprofil og er godkendt til økologiske arealer.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. maj 2015 kl. 18.08

Kære Lene
Ikke for at genere dig, men det ville give mange flere svar, hvis du skrev andet end HJÆLP i overskriften. Hjælp søger vi jo alle igennem Havenyts Forum.
Jeg bruger også Ferramol - har mange af de gråstribede kæmpestore snegle. Heldigvis færdes de ikke samme steder som mine vinbjergsnegle, som er totalt fredede hos os.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Pedersen, 17. maj 2015 kl. 17.53

Hej ingeborg
Det har du fuldstændig ret i, det vil jeg huske til næste gang jeg søger svar.
Mvh lene

Nyt svar til emnet »Hjælp!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hjælp!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider