Forum

Wasabi høst

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 15. oktober 2011 kl. 17.21

Sidste år købte jeg en Wasabi plante.
Da efteråret nærmede sig tog jeg et kig på om der var noget der kunne høstes, for kun at blive skuffet.
Der var en ganske overfladisk solid rod samt en masse overfladiske rødder.
Fra november og frem blev potten opbevaret i et udhus ( med 3-4 graders frost som min). Den fik kun vand en eller to gange i den periode.
Da foråret nærmede sig og planten ikke var død blev den sat udenfor.
Nu har jeg høsten en af to hovedrødder. Der er ganske mange sideskud samt en hovedrod tilbage.
Udbyttet var ikke stort, men nok til at forsyne mig med hjemmegroet Wasabi resten af året.
Hvis man læser indholdet i Wasabi pasta er der 1% Wasabi og resten er peberrod!

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 15. oktober 2011 kl. 17.21

Og et billede før finpudsning.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. oktober 2011 kl. 11.49

Spændende - jeg skal vist ud og grave i potten!

Har du sat nogle af siderødderne til nye planter?

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 16. oktober 2011 kl. 19.47

Ja, der skulle være rigeligt til næste års høst.
Måske man skulle overveje at lade den vokse udendørs hele året med en vis dækning om vinteren.
Iøvrigt havde den også blomster i det tidlige forår, men ingen frø.
Der blev iøvrigt sat " keikier" af, for nu at blive i orkidesprog ,på disse blomsterstængler og de satte endog rødder før de blev omplantet.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna D., 7. februar 2021 kl. 14.19

Hej med jer
Sikke et skønt rhisom, du har fået dyrket her!
Jeg har simpelthen søgt både højt og lavt efter wasabiplanter, men de er bare ikke til at opstøve i Danmark for tiden.
Kender I tilfældigvis nogen, der kunne være interesserede i at sælge mig en stikling?
Mvh Anna :D

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. februar 2021 kl. 19.10

Hej Anne.

Jeg har engang købt en Wasabi plante i Bilka for år tilbage. Wasabi skulle være i familie med kål og ikke peberrod som Lilium skriver. Så du skal nok google efter frøene. Men man bruger ofte peberrod som erstatning for wasabi.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. februar 2021 kl. 19.11

PS Lilium har ikke skrevet herinde i mange år og jeg har læst et sted at han skulle være død.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. februar 2021 kl. 9.08

Til Søren

Jeg kender ikke debattøren med benævnelsen "Lilium J" og ved intet om hans eller hendes væren i verden.

Men lige netop i sammenhæng med spekulationer om, hvorvidt en person er levende eller død må den største omhu lægges i at være kritisk overfor kilden.
Dit indlæg er sladder - ret og slet !
Det er ikke OK at sætte rygter i omløb...

Lone

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. februar 2021 kl. 12.49

Hej Lone.

Jeg skal nok lige se om ikke jeg kan finde tråden, hvor det hævdes at Lilium, som er en mand, , hævdes ikke at være iblandt os mere, men at kalde det sladder syntes jeg nu ikke du har ret i. Jeg ved også hvad han er død af, men skal ikke bærer til bålet yderligere...når reaktionen er voldsom. Det er under ingen om stædigheder tale om ondsindet sladder fra min side, så din holding, Lone står derfor for egen regning..

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. februar 2021 kl. 14.16

Jeg tror, ved nærmere eftertanke, at det var på Facebook, at jeg læste det, men det er flere år siden og derfor ikke at finde mere.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. februar 2021 kl. 20.54

Her var det....

Skrevet af: Holger Pedersen, 29. januar 2014 kl. 20.16

PAS NU PÅ, MED HVILKEN JORD DU BRUGER.

Hvis man skal bruge "posejord" / "Pottejord", til at plante sine løgplanter i, bør man nok lige læse hvad "den (afdøde) legendariske liljeekspert 'Lilium' - John Lykkegård Johansen" engang skrev, bl.a. på disse sider:

www.havenyt.dk/forum/prydhaven/723.html

Hvad med mine liljer. Læs afsnit 36,

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna D., 8. februar 2021 kl. 21.22

Hej igen
Jeg er ked af drejningen denne tråd tog.
Var bare interesseret i et prej i den rigtige retning.
Har googlet i timevis og kan kun finde engelske og amerikanske forhandlere, der desværre ikke sender til Danmark. Måske jeg burde prøve Tyskland...?
Tænkte bare Havenyt er fyldt med entusiaster der ved alt muligt interessant om planter. Worth a shot :)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. februar 2021 kl. 21.37

Hej Anne.

Jeg skal som den første og sikkert også den eneste beklage at Lone Brems ikke stoler på sine medskribenter, men har set det som sit kald at bide hoved af folk, der ikke altid tænker som hende og mener at vi er ude på at løbe med sladder, omkring andre, selvom vi har været med herinde og derfor har kendt mange personer i snart 20 år, hvor Havenyt har eksisterende.

Men jeg håber at du kan bruge noget af det skrevne og ellers må du endeligt melde tilbage..

Nyt svar til emnet »Wasabi høst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Wasabi høst

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider