Skrevet af: RIKKE KIRSBO, 31. marts 2021 kl. 13.45
Hej have forum
Jeg har 5 plantekasser med jord fra sidste år, som jeg gerne vil vide hvordan jeg får tilført tilstrækkelig med næring, og gjort klar til den nye sæson. Nogle tips?
Mvh Rikke
Skrevet af: Lars Holt, 31. marts 2021 kl. 14.41
Hvis du skal dyrke det samme, som i 2020, bør du skifte jorden. Jorden skal have sædskifte.
Hvorfor planter/sår du ikke direkte i havens jord?
Skrevet af: RIKKE KIRSBO, 31. marts 2021 kl. 14.50
Jeg har desværre en kronisk sygdom, der gør at jeg hurtigt får enormt mange smerter i forbindelse med fysisk arbejde - hvis jeg planter direkte i min have jord, er der alt for meget ukrudt og vedligehold i forhold til hvad jeg kan klare.
Det med sædskifte er jeg klar over, og det er heller ikke planen, at så de samme ting som sidste år.
Skrevet af: Svend Høst, 31. marts 2021 kl. 17.06
Jorden i plantekasser kan da godt bruges igen og igen.........
Skrevet af: Lars Holt, 31. marts 2021 kl. 17.59
Jo, men ikke hvis man dyrker det samme i jorden hvert år.
Skrevet af: Søren Duun, 31. marts 2021 kl. 20.34
Rikke hvis det er fibromyalgi du har skal du bare tage den med ro...Jeg kender rigtig meget til sygdommen , da den også er i vores familie.
Med hensyn til at skifte jorden, så vil du opnår en lidt bedre gødnings balance, i dine plantekasser, hvis du udskifter jorden da der ophobes gødninger i jorden. Men normal behøver det ikke at være et problem. Jeg har af ren dovenskab dyrket agurker, i plantesække, hvor der tidligere har været tomater og det er gået godt. Bare du ikke dyrker samme planter i samme jord år efter år. Det går ikke uden problemer. Men der er ingen grundt til at smide jorden ud. Brug den som enten jordforbedrende i køkkenhaven, topdressing på græsplænen eller bare bland den med nyt jord og brug den til andre planter end de oprindelige...
Skrevet af: RIKKE KIRSBO, 2. april 2021 kl. 2.48
Tusind tak for jeres svar - at blande med ny jord, var en god ide! Snakker vi så bare halvt af hver eller?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Klargøring af plantekasser.