Skrevet af: Kasper Andresen, 21. marts 2021 kl. 23.08
Jeg er helt nybegynder ift. køkkenhave, men har besluttet mig for at dyrke kartofler i år. Jeg har udvalgt et solrigt og læfyldt sted på græsplænen, som skal omdannes til køkkenhave. Egentlig havde jeg tænkt mig at fræse græsplænen iblandet noget kompost (vi har meget sandet jord), men efter at have læst om jorddække-metoden, hvor de spirede læggekartofler blot lægges på plænen og overhældes med først omsat kompost og derefter et dække (i mit tilfælde halm), har jeg droppet fræsningen. Det lyder jo forholdsvis nemt.
Jeg har dog ca. 20kvm. til rådighed i første omgang, og tænker det er lidt voldsomt med kartofler på det hele. Findes der nogle gode naboafgrøder der kan dyrkes lige så let og under samme forhold?
Afgrøderne skal gerne kunne tåle at mangle lidt vand i perioder, da vi primært kommer i haven (sommerhus) i weekenderne.
På forhånd tak 👍🏼
Skrevet af: Lars Holt, 21. marts 2021 kl. 23.36
Yacón og jordskokke kan også etablere sig under de nævnte forhold. Der skal dog vandes mindst hver 14. dag, hvis det ikke regner nok.
Skrevet af: Lone Brems, 22. marts 2021 kl. 8.24
Hej Kasper Andresen
Med læ og jorddække som du beskriver kan Sommersquash (også benævnt som courgette eller en zucchini) måske også være en mulighed.
Hvis det er en afgrøde, du gerne vil prøve, kræver det at du forkultiverer et par planter og at du har to m2 til rådighed ved siden af kartoflerne. Planterne behøver ca 1 m2 som vokseplads.
Eksempel med to planter:
Tag lidt af jorden (kun jorden - ikke kompost / halm) i køkkenhaven i et par urtepotter med hjem midt i maj og læg to frø i hver potte.
Vand - ikke for meget! - og lad planterne spire frem - stil dem ikke i direkte sol, men gerne lyst og lunt.
Fjern den svageste plante og tag de to krafigst groende med til køkkenhaven.
Grundvand de to plantesteder - ca 30 liter vand fordelt på hver sin m2. Gør ingenting de følgende 10 - 12 timer.
Derefter kan du plante de to planter direkte i køkkenhavejorden (igen uden at blande kompost og halm ned tæt på squash-rødderne). Trykl jorden forsigtigt til rodklumpen og læg derefter forsigtigt kompost og ovenpå det halm ind omkring planten. Grunden til den lidt omstændelige plantning er at kompost dels giver næring og mindsker fordampningen fra de øverste jordlag ganske meget. Halmen omsættes meget langsomt og har størst betydning som fordampningsreducerende tiltag og som lægiver til de spæde planter.
Held og lykke med at komme til at høste direkte "fra jord til bord" & god sommer !
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Kasper Andresen, 22. marts 2021 kl. 21.01
Tak for jeres svar, alle muligheder lyder interessante 👍🏼👍🏼
Skrevet af: Kasper Andresen, 22. marts 2021 kl. 21.01
Tak for jeres svar, alle muligheder lyder interessante 👍🏼👍🏼
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler under jorddække