Forum

Hestebønne som »Babyleaves« r det smart?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. marts 2021 kl. 11.06

Jeg ved godt at hestebønner ikke anses som giftige i stil med mange rigtige bønnesorter, men jeg har set, at det nu begynder at plantens blade blive "moderne" som Babyleaves - altså du spirer bønnerne og høster de unge blade. Mange gør dette med f.eks. ærter.

Men der ER jo giftstoffer i rå hestebønner og så vidt jeg kan finde ud af, er giften mere koncentreret i blade/ stængel.

Nu her i denne tid, hvor mange spiser for klimaet i stedet for sundheden tænker jeg, at det måske kan gå lidt for stærkt med at spise "nye" planter/ plantekomponenter. De fleste planter indeholder jo gifte i et eller andet omfang.

Jeg har vedhæftet et billede af et studie, hvor I lige kan læse indledningen, der bekræfter, at plantedelene indeholder relativt høje (jeg tolker det som værende i forhold til selve bønnens indhold). For den interesserede kan hele studiet læses her, hvis man regitrerer sig (gratis):

www.jstor.org/stable/43382855?seq=1

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. marts 2021 kl. 17.47

Jeg ville ikke spise blade af hestebønner - der er mere end rigeligt af andre blade hele året, der kan spises.
Mine høns vil heller ikke spise blade af hestebønner, selv om de gerne spiser selve frøene (når jeg har skåret dem i mundrette stykker).

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. marts 2021 kl. 18.28

Tak for din mening Lars!

Nyt svar til emnet »Hestebønne som »Babyleaves« r det smart?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hestebønne som »Babyleaves« r det smart?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider