Skrevet af: Birte Robins, 2. december 2020 kl. 13.07
Hjælp mig venligst derude i landet..
Selvom jeg er økolog og Biodynamiker i 51 år har jeg nu fået et kæmpe kæmpe mega problem..jeg har fået Natskygge planter i min have jord som er så invasiv at de overtager det hele med deres enorme tynde mangfoldige rodnet..
Når jeg før sjældne gang endda har haft problemer har de planter der kom og ødelagde min gode jord og fine planter været bevis fore at min jord manglede gødning eller noget?Ligeså som os mennesker når noget driller sååå meget, så er det ofte at vi kan læse hvad der mangler via hud, blod, negle og hår jo....
MIT SPØRGSMÅL ER: Hvad gør jeg for at slippe af med disse???Iår var de ved mine læg som kun blev små ...Jeg er nu ene om at dyrke jorden som er meget stor og er godt oppe i alderen så jeg laver ikke min gode kompostgødning mere men gøder m,ede købt organisk gødning i Pilleform...så noget ku nemt mangle næringsnæst OK?
SU Venligst en af jer=JNeg har spurgt diverse økologer og in ingen idag ved noget ...Så Venligst Hjælp..Billederaf rodnettet og planten kan sendes om jeg får din mail?Min mail er br@focusing.,dk...TAK MVH BIRTE ROBINS Bornholm
Skrevet af: Jakob B., 2. december 2020 kl. 23.01
@Birte Robins
Kan det være en mulighed at klippe arealet med en havetraktor i en periode, indtil græsset har kvalt de uønskede blomster.?
Ellers, hvis du kan undgå, at de sætter frø, så kan en harve måske gøre jobbet i tørt og solrigt vejr.?
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 3. december 2020 kl. 8.10
Natskyggeplanter er jo et meget vidt begreb.
Du kunne jo tilføje et billede, så er der nok større chance for at nogen kan gi' dig det rigtige råd.
Skrevet af: Birte Robins, 4. december 2020 kl. 19.48
Billedet af natskyggen der har taget over rn del af min gode have jord/ mark
Jeg kan ikke tilføje flerebilleder / hvorfor ikke?
Skrevet af: Søren Duun, 4. december 2020 kl. 20.00
Planten du har er kortstråle, der har det med at brede sig som bare poker, men du kan godt slippe af med den.
Den elsker god muldrig jord og indføres ofte med husdyrgødning.
Jeg har haft den i køkkenhaven og ved at hakke, trække op og dække med halm slap jeg af med den. Jeg fik den oprindelige fra min svigerforældre, der havde får og via dette gødninger bredte det sig.
Skrevet af: Søren Duun, 4. december 2020 kl. 20.04
Du kan læse mere om bekæmpelse af kortstråle.
Kortstråle hører ikke til natskygge familien.
www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/1069.html
Skrevet af: Pia Bro Christensen, 5. december 2020 kl. 16.07
Slægten Galinsoga hører til kurvblomstfamilien. Den stammer fra Sydamerika, hvor den kaldes guasca, - eller noget i den retning. Søren Wiuff fortalte engang om, hvordan den på de breddegrader er en yndet grøntsag, bl. a. i stuvninger. Men det ændrer jo ikke ved, at kortstråle er noget forbasket ukrudt, som udryddes ved helt konsekvent at fjerne alle planter, inden de går i blomst.
Skrevet af: Tom Andersen, 5. december 2020 kl. 17.49
Jo, kortstråle er meget effektiv i frøspredning, men den hører også til noget af det nemmeste ukrudt at luge.
Det er kun hvis man "glemmer" at passe haven i længere tid at den kan true noget som helst i en køkkenhave. Og det kommer vi alle jo ud for i ny og næ :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Natskyggeplanter der over tager alt