Forum

Er det en guldregn.?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jonas Jensen, 4. august 2020 kl. 3.41

jeg er lidt i tvivl om det er en guldregn som står i min have.
troede egentlig at guldregn var et træ, men kan de også være en del af en busk m.m ?.

så vidt jeg forstår kan de godt forveksles med sibirisk ærtetræ så hvis nogle kunne hjælpe ville det være super.

til sidst.. hvor giftig er guldregn. er der grund til bekymring?

på forhånd tak.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. august 2020 kl. 8.20

Afstanden er lidt stor, men det ligner guldregn. Tilsyneladende en selvsået, der er vokset op midt i andre buske.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Jensen, 4. august 2020 kl. 12.28

Ja det er lidt svært at tage et godt billede.. men det vil sige at en guldregn sagtens kan være en busk..?

skal man være bekymret ang giftighed.?

har lagt 2 fotos mere op.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Jensen, 4. august 2020 kl. 12.30

bælge

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. august 2020 kl. 15.55

Kun hvis du har tænkt dig at spise den skal du være bekymret.
og
Lær børn og barnlige sjæle at det er forbudt at spise noget man ikke ved hvad er, også selvom en af de lidt større unger påstår det er ærter.

Det at der står en giftig plante eller busk i nærheden, gør at man let kan vise og forklare barnet hvad det er man taler om. Og gør det tit, så skal de nok huske det.
Søg evt også på Adams guldregn.

Vedhæftet link til giftlinjen

www.bispebjerghospital.dk/giftlinjen/alt-om-gift/planter-og-svampe/plantelisten/Sider/almindelig-guldregn.aspx

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Jensen, 4. august 2020 kl. 17.17

okay.. takker for svarene.. tror jeg får den fjernet for en sikkerheds skyld.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. august 2020 kl. 17.55

Enhver må jo gøre op med sig selv hvordan man har det med giftige planter. Børn er jo heller ikke ens. Men man kan hurtigt få nok at se til. Er det en ligusterhæk bagved?

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. august 2020 kl. 17.59

Vi havde en tråd, der omhandlede spiselig ærtetræ som bonderøven havde plantet i sin have. Ærtetræet, som der er tale om var Caragana arborenses, der dog ikke er giftigt som guldregn, men som jeg hellere ikke ville spise løst af..

www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/12904.html

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. august 2020 kl. 20.38

ja, det er da op til dig selv om guldregnen skal fældes, jeg synes bare det er synd.
Hvis det er dine børns ve og vel der gør du tager den beslutning, så skal du altså alligevel forklare dine børn et og andet om ikke at spise / røre de giftige planter,- de gror jo i andres haver og skel / skove.
Så uanset hvor meget af din have du fælder, vil ungerne løbe ind i både små- og meget giftige, planter alligevel.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Jensen, 4. august 2020 kl. 21.33

ja det er en ligusterhæk bagved..

troede oprindeligt at guldregn var et træ.. men kan se jeg tog fejl

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. august 2020 kl. 22.09

Det starter som en busk, men ender som et lille træ lidt det samme som med syrener..

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. august 2020 kl. 23.17

@Jonas - liguster er også giftig. Især hvis man ikke får den klippet i tide sætter den klaser af sorte bær som kan være fristende for børn.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Jensen, 5. august 2020 kl. 1.41

ok.. jeg takker for de mange gode svar.. ^^

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Jensen, 5. august 2020 kl. 1.42

og liguster skulle gerne være mindre giftig end guldregn.. med mindre jeg tager fejl..

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. august 2020 kl. 7.58

Jo, det er den nok og bærene skulle også være bitre. Begge giver nu som regel en omgang opkast og mavekramper. Sjældent er folk døde af guldregn og den værste forgiftning med liguster er vist en fireårig som spiste 30 bær og gik i koma, men kom sig.

Nyt svar til emnet »Er det en guldregn.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Er det en guldregn.?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider