Forum

Iranske krydderurter.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sørensen, 16. juli 2020 kl. 17.17

HEJ Alle
Så er jeg her igen med et spørgsmål. Mine søde naboer er iranere og kommer jævnligt med dejlige urter. Men disse har de fået frå direkte fra Iran. Jeg kender dem ikke. Den der ligner græs..og nej..det er ikke græs, er ret stærk/skarp..måske hen a la karse. De små kan mine om rosmarin men den er meget blød i løvet. Smagen kan jeg ikke lige finde ord for. De bruger dem i salater og gryderetter. Må være etårige da de får frå hvert år. Ved ikke hvordan blomsterne ser ud.
Kender i dem??
Mange hilsener fra Vibeke

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sørensen, 16. juli 2020 kl. 17.18

Her er den anden urt

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sørensen, 16. juli 2020 kl. 17.19

Prøver lige igen

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. juli 2020 kl. 20.28

Jeg har engang fået noget som minder om purløg, lidt lige som på dit første billede og som jeg fik at vide skulle ristes på en stegepande.
Hvordan det smagte fandt vi desværre ikke ud af da vi glemte alt om det og det lå og blev kedeligt. Hvad det præcist hedder ved jeg ikke, kun at det groet som græs.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. juli 2020 kl. 20.46

Hvis jeg Googler iranske madopskrifter kan jeg læse at purløg er en meget brugt ingrediens til bl. a fisk.
Jeg vil foreslå dig at du evt spørger hende/ham om hvad krydderierne hedder så kan du måske finde ud af det via en translatør, men det er dog ikke 100 procent sikker at det lykkedes for det kan være at de også har flere navne for samme plante, men dog et forsøg værd.

PS. Planten på billede 2 ligner lidt en sar eller bønneurt, men jeg tror ikke at det er den. Derimod kan det sagtens være en for dem hjemmehørende art, som vi ikke har her i Norden. Lidt af det samme har grækerne, som dyrker en bestemt salvie, der siges at være rigtig god til mange ting.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sørensen, 17. juli 2020 kl. 7.01

Tak for gode ideer. Jeg får mine nærboere til at skrive hvad for planter det er. SÅ får jeg se om det kan oversættes/googles. Tak til jer og god weekend. Vibeke

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. juli 2020 kl. 19.05

De øverste kunne være kinesisk purløg, den nederste ligner meget rosmarin, der har bløde skud. Det kunne også være en slags esdragon.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. juli 2020 kl. 19.05

De øverste kunne være kinesisk purløg, den nederste ligner meget rosmarin, der har bløde skud. Det kunne også være en slags esdragon.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sørensen, 18. juli 2020 kl. 20.56

Takker for alle gisninger. Der var jo ikke så meget at gå efter
Jeg er næsten sikker på det er kinesisk purløg. Lurede mine egne som er første gang jeg har dem. Herlig til madder og i retter. Den anden tror jeg er en sar. Også da den har en krydret/pebret smag. Den vil jeg lave kryddereddike af samt bruge til en sammenkogt ret. Da den ikke er fryseegnet. Tørre kan man vel, men nyder nu det friske.
Ønsker jer en givende krydderurte sæson.
Venligst Vibeke

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Sørensen, 18. juli 2020 kl. 20.56

Takker for alle gisninger. Der var jo ikke så meget at gå efter
Jeg er næsten sikker på det er kinesisk purløg. Lurede mine egne som er første gang jeg har dem. Herlig til madder og i retter. Den anden tror jeg er en sar. Også da den har en krydret/pebret smag. Den vil jeg lave kryddereddike af samt bruge til en sammenkogt ret. Da den ikke er fryseegnet. Tørre kan man vel, men nyder nu det friske.
Ønsker jer en givende krydderurte sæson.
Venligst Vibeke

Nyt svar til emnet »Iranske krydderurter.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Iranske krydderurter.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider