Forum

Hvad er det her?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 14. juli 2020 kl. 8.35

Nogen som kan fortælle mig hvad det her er og hvorfor det har overtaget hele min have?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2020 kl. 9.18

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 15. juli 2020 kl. 0.01

Spreder den sig via frø fra blomsterne eller er det underjordiske rødder?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2020 kl. 8.57

Planten har en pælerod med mange rizomer. Herfra skyder den igen, hvis man ikke får fjernet roden. Den formerer sig også med frø, så det er med at få fjernet den inden frøene modner, altså i blomsterstadiet. Den kan ikke fjernes fra plænen med vertikalskæring. Græsset skal slås meget kort.
Frøene spises gerne af fugle. Mange frø afleveres spiredygtige fra fugleklatter.
Du har et problem. Når vi ikke bruger kemikalier, kan jeg foreslå, at du systematisk prøver med kogende vand. Alternativet er at grave rødderne op. Træls ukrudt!
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Hooshyar, 15. juli 2020 kl. 23.14

Tusind tak for svar. Tænker jeg må gå igang med grave løs. 👍👍

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. juli 2020 kl. 0.42

Pileurt er normalt en "Pionerplante", dvs den kommer op, hvor man har ryddet et areal for fx bygninger/gravet op. Den kommer normalt op sammen med jordrøg, lærkespore, valmuer og kamille- og vild stedmoder evt okseøje (gul og hvid). Det er altsammen frø, der har ligget i jorden, og nu har en chance for at komme op i lyset.

Jeg har nu ikke oplevet den som generende ukrudt, men, der er vel forskel på jord/haver/dyrkningsmetoder.

Jeg ville nu bare køre den over med plænetæskeren, så vil den gå ud. Det meste krudt bryder sig ikke om at blive slået regelmæssigt.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Hvad er det her?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad er det her?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider