Forum

Nedslåede kartoffelplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: RIKKE KIRSBO, 12. juli 2020 kl. 14.30

Som følge af alt den storm og uvejr, vi har haft her på det sidste, er mine kartoffelplanter slået så meget ned, og blæst så meget ud af facon, at det meste af dem nærmest ligger fladt henover jorden. Jeg har fået købt mig et par plante støtter, som fungerer fint til at holde dem oprejst, så mit spørgsmål går på, om jeg bare kan klippe alle de knækkede og mest medtagne grene/blade af, eller om det kan skade kartoflerne?

Rikke

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. juli 2020 kl. 15.02

Det kan du sagtens. Faktisk bør man fjerne toppen når de er færdigudviklede ellers kan de blive for udkogende.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. juli 2020 kl. 16.44

Udviklingstiden for kartofler er ca. 60 dage.
Hvis du har lagt dem 1. maj, som er gammel tradition her i landet, er de klar til at blive spist, og så er det ikke mærkeligt, at toppen har lagt sig, storm eller ej.
Jeg har aldrig hørt om at toppen skulle klippes af for at undgå at kartoflerne skulle blive melede, men hvis der er tegn på begyndende skimmel, er det en god idé at klippe toppen af - jeg har dog aldrig gjort det.
Jeg har også hørt, at man kunne klippe toppen af, for at stoppe væksten - men det klarer jeg med sortsvalget og ved at styre læggetidspunktet.
Jeg dyrker 9-10 forskellige kartofler for tiden.

Nyt svar til emnet »Nedslåede kartoffelplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nedslåede kartoffelplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider