Forum

Sennep til køkkenet

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juli 2020 kl. 23.50

Er der nogen som har erfaring med dyrkning af sennep som krydderurt (i modsætning til som efterafgrøde) ?

Jeg tænker specielt på hvor sent man kan så den. Kan man mon slippe af sted med sennepsafgrøde nu, f.eks. efter de tidlige kartofler.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juli 2020 kl. 10.03

Det burde man kunne, men jeg kan ikke finde dig en dyrknings vejledning, på sennep til frøavl, men derimod en på serapta sennep, hvor man her spiser bladene.. Ved ikke om du kan bruge denne?
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/orientalske_urter/1093.html

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juli 2020 kl. 10.42

Der ligger denne vejledning på nettet, men ved ikke om du kan bruge den?

sennep+Dyrkningsvejledning+2014-15+DLF (1).pdf

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. juli 2020 kl. 13.12

Jeg ved ikke, om dette kan hjælpe:

"Vækst
Meget hurtig udvikling. Ved tidlige eller sene udsåninger under kortdagsforhold danner den stor grønmasse inden blomstring. Midt på sommeren – under langdagsforhold – gennemfører den sin udvikling i løbet af 12–14 uger. I denne periode går den i blomst efter 4–5 uger og danner ringe grønmasse. Tørke fremmer blomstringen. I denne livsfase farvedes planten hurtigt og danner ringe rodmasse. Vegetationen lysner kraftigt under blomstring."

Det ser ud til, at det lige akkurat kan lade sig gøre.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. juli 2020 kl. 13.13

PS. Jeg høster selv frø fra gul sennep, men det er fra den, der er sået som miljøplante, eller som har selvsået sig det seneste år.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. juli 2020 kl. 21.41

Tak for info. Jeg tror jeg gør forsøget. Jeg har vist nogle frø på lager. Gad vide hvor mange m2 der går på et glas sennep?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juli 2020 kl. 21.45

Det kommer an på hvor stort glasset er ;-)

Nyt svar til emnet »Sennep til køkkenet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sennep til køkkenet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider