Forum

Hvilke hvidløgssorter?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. juli 2020 kl. 15.54

Jeg fik ikke alle hvidløg gravet op sidste og forrige år - men mærkeskiltene er forsvundet eller blevet dækket til, så jeg vil høre ad, om der er en kyndig hvidløgsavler, der kan sætte navne på, ud fra foto af blomst/yngleløg?

På forhånd tak for hjælpen.

Foto 1. Med store yngleløg.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 9. juli 2020 kl. 15.55

Foto 2. Hvid blomst, mindre topløg.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juli 2020 kl. 23.04

Jeg må blank erkende at jeg ikke er den store hvidløgs kender, kun at jeg elsker hvidløg. Men jeg så at det ligger en tråd på Havenyt www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/902.html, som måske kan hjælpe dig lidt på vej.

Hvis du er på Facebook er der den gruppe, der hedder frøsamlerne og her er deres formand Lily Towle en sand mester til at sorts bestemme hvidløg. En anden, der også ved en masse og som selv dyrker mange forskellige er Søren Holt.
Nu er jeg selv medlem og vil gerne kopier dine billeder og lave en forespørgsel, hvis du vil have det.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 10. juli 2020 kl. 7.46

Tak Søren, du må gerne lave en forespørgsel på foto 2. (Jeg er ikke på det hersens Farcebåk;)

Foto 1 er jeg kommet frem til må være et Babington løg.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. juli 2020 kl. 9.52

Jeg har fået et enkelt bud her til morgen, men jeg tror ikke at det stemmer :

Etageløg or maybe allium vineale 'Hair' top and the bottom is probably Allium 'Mount Everest'.

Jeg håber at der kommer flere bud i løbet af dagen.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 10. juli 2020 kl. 14.57

Tak for buddet Søren, som dog ikke stemmer med noget, som jeg tidligere har dyrket.
- Men ... jeg tror, at jeg afblæser efterlysningen. Jeg har fundet min gl. haveplan fra 2017, - deri kan jeg se, at jeg i pågældende bed har dyrket vinterporer det år.! Jeg erindrer nu også svagt, at jeg har ladet de stok løbene porer stå, da bierne er rigtig glade for dem :)

Jeg har nok haft et udfald pga. 'Denilcementen' ;)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. juli 2020 kl. 11.20

Det sidste jeg har fået af meldinger er at foto 1 skulle være den samme som du selv nævner nemlig Babington og foto 2 siger flere ligner almindelige porre.

Nyt svar til emnet »Hvilke hvidløgssorter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvilke hvidløgssorter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider