Forum

Må man spise blomsterne fra en Rabarber?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Bak, 9. juni 2020 kl. 21.52

Hej.
Jeg har fået lov til at hamstre fra en mega rabarberplante ved en sød bekendt.
Hun fortæller dog der er blomst på og hun mener man gerne må spise dem.
Jeg kan dog INTET finde på om de er spiselige eller ej?
Er der nogle kloge hoveder herinde som ved om de er spiselige?
MVH Pernille

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2020 kl. 22.19

Jeg kunne ikke i min vildeste fantasi forestille mig at man kke måtte spise blomsten, når resten af planten er ugiftig. Så bare spis løs. Om den så smager af noget ved jeg ikke, men jeg kunne forestille mig at den var kedeligt at indtage.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Bak, 9. juni 2020 kl. 22.37

Jeg har faktisk forsøgt mig frem med at sylte den og ville bruge den til et eller andet sjovt..
Men jeg ved ikke om jeg faktisk små spise den, og skal jo lige være sikker :)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Jeg har faktisk forsøgt mig frem med at sylte den og ville bruge den til et eller andet sjovt..

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juni 2020 kl. 23.16

Resten af planten er ikke ugiftig. Jeg vil nærmere sige at hele planten er giftig, men stængler ikke mere end at moderat forbrug går an.
Giften er oxalsyre. Den er ikke ligefrem dødelig i realistiske doser, men kan give forskellige problemer (tandskader, jernmangel, nyresten mv) fordi den binder jern og calcium meget kraftigt.
Så vidt jeg ved er indholdet af oxalsyre højere i bladene end i stænglerne, men jeg har ingen ide om blomsterne.
Man kan uskadeligøre oxalsyren med en calciumklorid som sælges til formålet som "Non-oxal".
Generelt skal man være meget forsigtig med at spise dele af planterne som der ikke er tradition for. Der kunne måske også være noget helt andet usundt i netop blomsterne.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 10. juni 2020 kl. 7.26

Om der er mere oxalsyre i blomsten, end i andre dele af planten ved jeg heller ikke. Men hvis du er meget forhippet på, at ville spise blomsten, så bør du i det mindste kontakte Giftlinjen på Bispebjerg Hospital inden 'forsøget'. De er de mest erfarne her i landet med behandling af forgiftede personer.

Velbekomme ;)

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. juni 2020 kl. 11.59

Hej Pernille. Dit opslag vakte min nysgerrighed.
Min ven google fandt dette her frem: scottishforestgarden.wordpress.com/2013/05/08/eating-rhubarb-flowers/

Her berettes om, at selve rabarberblomsten ikke indeholder oxalsyre, men at stammen den sidder på gør. Der er dog ingen links til dokumentation for, at det vitterligt forholder sig sådan.

Desuden anvisninger på, hvordan vedkommende bruger vlomsten i madlavningen.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 10. juni 2020 kl. 18.29

Og hvis du så for en sikkerheds skyld sørger for, at skrive et testamente først, så går det nok ?
Der har i tidens løb været sådan en tendens til, at alle mulige "ting" fra haven kan spises, i bedste Noma-stil. Bl.a. hjulkroneblomster, som efter sigende er fine i salater og til kagepynt m.v. Men når man så senere fra lægevidenskaben læser, at mere end nogle få enkelte blomster kan forårsage nyreskader (eller var det mon leverskader) så vil jeg nu i de tilfælde hvor jeg ikke selv er sikker, helst lade andre prøve først ;-)

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. juni 2020 kl. 21.38

Hej Pernille Bak

Et opslag på Giftlinjen (Bispebjerg Hospital) viser, at Rabarber regnes for at høre til gruppen af planter, der anses for at være giftig.
Giftlinjen's oplysninger er helt på linje med Claus K Madsen's oplysninger (indlæg nr 5).

Men eftersom ihverfald bladstilkene har været anvendt i kogt tilstand gennem hundreder af år i grød og syltetøj er den forholdsvis fredelig....

Venlig hilsen
Lone

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 11. juni 2020 kl. 9.22

Det er ikke tilrådeligt at spise blomsten - det her kommer fra DTU, så det virker troværdigt

videnskab.dk/krop-sundhed/pas-paa-sommersalaten-rabarberblade-kan-foraarsage-livsfarlige-forgiftninger

Mvh
Helle

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. juni 2020 kl. 10.01

Hej Helle. Dit link omhandler rababarblade, jeg kan ikke se blomsten er omtalt?

Nyt svar til emnet »Må man spise blomsterne fra en Rabarber?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Må man spise blomsterne fra en Rabarber?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider