Forum

Naboplanter til ærter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 9. juni 2020 kl. 19.39

Jeg har været inde forskellige steder og se lidt om gode og dårlige naboplanter. Dér har jeg lært, at ærter og bønner ikke trives sammen.
Jeg har læst et sted (hos Camilla Plum?), at hestebønner i virkeligheden ikke er bønner, men ærter. Betyder det så ikke, at ærter og hestebønner godt ville kunne gro sammen ??

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2020 kl. 20.08

Sådan som jeg har lært det så kan man godt plante planter af samme familie samme sted det første år efterfølgende skal man skifte familie og gerne på sådan måde så man får udnyttet gødningen, optimalt.

Så et kort svar vil være at ærter og hestebønner burde kunne vokse samtidig. Om der så er andre faktorer, der kan spille ind ved jeg ikke. Tænker du at plante side om side eller i rækker blandet

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2020 kl. 20.14

Man kan også planter 3 forskellige afgrøder sammen så vil man få forskellige virkninger hvor ærter/bønner samler kvælstof, til de øvrige planter, der så kan virke som støtte for ærterne osv. Derfor er det måske lidt fjollet at plante ærter og bønner sammen. Man kan sige at de gavner ikke ligefrem hinanden set med en økologer øjne..

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 9. juni 2020 kl. 23.16

@Søren D.

Tak for svar. Jeg tænker at plante side om side.
Sagen er såre banal, jeg har forspiret et lille hold hestebønner uden at spekulere på, hvor de skal udplantes, og det viser sig, at det eneste sted, der er plads er ved siden af mine ærter. Så det er ikke en gennemtænkt idé, mere en nødvendighed.

Hvis du nu mente, at de ikke kunne trives sammen, ville jeg skulle rydde et stykke for svaleurt, hejrenæb og akelejer, som har taget bo i et ubrugt højbed, og det vil jeg jo gerne slippe for.
I stedet vil jeg nu glad udplante dem ved ærterne :-)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2020 kl. 23.23

Ok jeg vil gerne indrømme at jeg også kunne finde på det samme og der sker der hellere ikke noget ved. Held og lykke med det.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. juni 2020 kl. 14.34

Jeg har ærter (Lollandske rosiner i det ene bed og Prince Albert i det andet bed) op ad hestebønner. De trives fint sammen.
Hestebønner er hverken ærter eller bønner. De er vikker, men stadig i ærteblomstfamilien.
Hestebønner kan du så på friland samtidig med ærter - fra starten af marts, når jordtemperaturen er mindst 5 grader.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. juni 2020 kl. 14.35

PS det er på grund af sædskiftet, at de står sammen.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hall, 10. juni 2020 kl. 14.41

Tak @Lars for at lære mig, at det er vikker ! Hver dag, man lærer noget nyt, er en god dag :-)
Blomsterne ligner jo faktisk heller ikke rigtigt ærteblomster. Vigtigst her og nu er, at de kan plantes sammen - det er dejligt at vide.

Nyt svar til emnet »Naboplanter til ærter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Naboplanter til ærter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider