Forum

Dværgpære »Dvalin«

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Grehn, 6. juni 2020 kl. 17.35

Er der mon nogen, som har erfaring med dværgpæren “Dvalin”?
Jeg købte det sidste år - som ejer af en lille have, er frugttræer der fylder lidt, i høj kurs. Plantecenteret kunne ikke oplyse om bestøvningssorter. Vi har et conference i forvejen.

Til min store glæde blomstrede Dvalin flittigt i år og samtidigt med conference træet. Jeg hentede desuden en spand blandede pæregrene fra andre træer for at fremme bestøvningen. Conference ser fin ud, Dvalin får dog ingen frugt i år.

Er der nogen, som har erfaring med Dvalin? Bestøvning, høst og kvaliteten af pærer?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juni 2020 kl. 18.34

I år kan du ikke regne med dette at du ingen pære får da vi dels havde frost hvilket betød at bierne udeblev og dels kan pærer blomster ligesom æble blomster godt have taget skade af frosten.

Selve dværgsorten dvalin kender jeg slet ikke og der kommer hele tiden nye til, ofte med skavanker såsom sygdom eller dårlig eller ringe smag. Men en god ide er at google efter den via engelske, svenske, tyske, eller hollandske hjemme sider, hvilket ofte kræver en translator/oversætter, hvor man oversætter ordet pærer og skriver sorten herefter.
Det nemmeste vil være hvis planteskole kunne oplyse hvor den stammer fra.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juni 2020 kl. 18.40

En hurtig søgning med ordet Pear "Dvalin" fandt jeg denne danske hjemmeside. www.jespersplanteskole.dk/dvaergpaere-dvalin
Prøv at skriv til dem mht bestøvning forholdene, hvis det ikke står i teksten.

Nyt svar til emnet »Dværgpære »Dvalin««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Dværgpære »Dvalin«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider