Skrevet af: Tom Andersen, 8. april 2018 kl. 10.59
af mange grunde, men her er een af dem
www.karnamaj.dk/tidlige-kartofler-lagt-under-klar-plast/
Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2018 kl. 12.19
Jeg er forbløffet over de lange, hvide spirer. Har de fået lys nok under spiringen.
Der går år imellem, at jeg køber læggekartofler - jeg bruger de grønne kartofler som læggekartofler, og jeg lægger dem i kasser i kældervinduet allerede i oktober, når jeg har gravet dem op.
Og jeg er ikke motiveret til at kassere mine egne "læggekartofler" for at købe nyt efter at have læst Karna Maj's erfaringer.
Skrevet af: Tom Andersen, 8. april 2018 kl. 19.09
Helt enig Lars, men de fleste køber fordi de er bange for sygdomme og det er jo lidt morsomt set i lyset af Karnas oplevelser.
Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2018 kl. 19.43
I en økologisk have er der tilsyneladende ikke mange sygdomme.
Jeg har ikke f.eks. kartoffelskimmel, selv om kartoflerne vokser tæt, og beholder toppen på.
Det er underligt, at der ikke er nogen, der fortæller havefolket det :o)
Skrevet af: Willy N, 8. april 2018 kl. 19.50
@Lars og Tom.
Kartoffelsygdomme er fandens værk og det ved i vist også godt ;)
For mit vedkommende anvender jeg altid øko lægge kartofler. Oftest fra Solsikken og alene af den grund, at de ikke er behandlet (så vidt jeg ved!!!). Der er lidt komfortzone over dette og lidt "høst sikkerhed".
Når du, Lars, anvender dine egne læggekartofler er det jo fortrinligt. Men risikoen for manglende høst er tilstede. Uanset hvor omhyggelig du er med sædskiftet, kan der komme bl.a. rodfiltsvamp.
Men, selvfølgelig, opvejet af hvor meget du har sparet hvert år. ved ikke at købe øko læggekartofler, kan der være rigeligt råderum i budgettet til at dække forbruget af øko kartofler på middagsbordet.
Jeg kan godt "fire" på frø i.f.t. øko frø eller konventionelle. Men ikke på kartofler og lignende.
Iøvrigt:
okologi.dk/forbruger/magasin/saadan-dyrkes-kartofler
Skrevet af: Willy N, 8. april 2018 kl. 19.53
@Lars #3
Du har ret i, at sygdomme er begrænsede i en økologisk have med en udstrakt biodiversitet (den behøver ikke naturligt at være til stede fordi man dyrker økologisk).
Det undre mig dog, at du ikke har f.eks. kartoffelskimmel.
Så ligger din have altså lunt i svinget og væk fra andre haver.
Ellers er kartoffelskimmel nærmest en naturlov (undtagen på tidlige kartofler).
Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2018 kl. 20.54
@Willy
Jeg tager skam plantesygdomme meget alvorligt. Jeg har bl.a. også 7 forskellige kartoffelsorter.
Jeg ser bare ikke nogen grund til at være så bange, at man ikke venter med at reagere, til de måtte dukke op. En rutineret haveejer ved, hvordan de enkelte planter i haven skal se ud. Hvis f.eks. kartofler et år ser sølle ud, er der grund til at købe nye læggekartofler, men ellers
Ja, jeg er meget opmærksom på sædskifte, og har været det siden 1974. I grundprincippet har jeg et 4 års sædskifte, men da jeg har 18 bede, kan der gå op til 9 år, inden samme afgrøde skal gro i samme bed.
Jeg bor midt i et gammelt villakvarter, men det er ikke alle mine ni naboer, der dyrker køkkenhave.
Skrevet af: Willy N, 8. april 2018 kl. 22.09
@Lars.
Det er jo også lige dét.
Pladsen. Men jeg ved ikke hvor mange kvadratmeter din køkkenhave er. Men med 7 kartoffelsorter og "kun" 18 bede står der mange sorter i samme bed.
Jeg har 13 bede på 90x180 (forhåbentlig snart 15).
Hvert år dyrker jeg ét med:
Ditta
Marabelle
Raje
Røde løg
Gule løg
Skalotteløg
Rødbede
Grønkål
Rosenkål
Sommer porre (med gulerødder)
Vinterporre (med gulerødder)
(i bedene er der så forskellige for- og efterafgrøder)
Det dækker stort set vores årlige forbrug (jeg har 2 bede med vinterløg).
Men betyder så, at vekseldriften har åndenød.
Udbyttet er ekstremt højt men risikoen for sygdomme er også høj. Så når du skriver at risikoen for sygdomme i en økologisk have er lille er det relativt! Det kræver bl.a. omhyggelig vekseldrift som du i et senere indlæg peger på at du netop er omhyggelig med.
Økologisk havedyrkning betyder ikke at man har store arealer ;)
Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2018 kl. 22.34
Mine bede er 120*300 og kartoflerne er i tre bede (+ i vinmarken).
Foruden hvad du dyrker, har jeg også selleri, pastinak og persillerod, majs, squash/græskar, bælgfrugter, Yacón mm.
Du har et problem med sædskiftet, for løg og porre er i samme familie.
Skrevet af: Willy N, 8. april 2018 kl. 22.58
@Lars.
Ja :( Men også med alt det andet. Pastinak, majroe osv., salater, ræddiker (radise), forårsløg, purløg, persille, basilikum, fennikel, selleri osv. osv. På den ene side, er det vigtigt at starte i det små med en køkkenhave og på den anden side et problem, hvis størrelse og afgrøder ikke matcher hinanden. Den er blevet større i de 4- 5 år jeg har haft den og den bliver sikkert større. Men det er svært i en lille parcelhus have på 1100 m2 hvis det hele ikke skal være køkkenhave.
Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2018 kl. 23.08
Det er vigtigt, at du i din haveplan skriver plantefamilien, og ikke den enkelte afgrøde.
Det er plantefamilierne, der skal have et godt sædskifte - dermed får de enkelte afgrøder det også automatisk.
Der kan være mange forskellige afgrøder fra en plantefamilie i et bed, så havens størrelse er ikke afgørende for, om der kan laves et fornuftigt sædskifte.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Husk øko læggekartofler