Skrevet af: Camilla B., 25. juni 2016 kl. 13.21
Jeg har fået et sygdom i mine hvidløg som jeg ikke kan finde ud af, hvad er. Det er første år jeg har dyrket hvidløg. Jeg har søgt på nettet og her på havenyt, men jeg synes ikke rigtig det ligner hverken rust eller løgskimmel. Det kan jo være, at det er mig, der ikke rigtig kan se det udfra billederne, så jeg vil rigtig gerne høre fra nogen, der er mere erfarne. Mine etageløg er også angrebet. Det startede allerede i slut maj/start juni med at de ældre blade på hvidløgene blev gule, men nu er der så kommet grålige pletter på bladene, se foto, der viser de hårdest angrebne bladspidser. Jeg har taget alle løgene op og lagt dem til tørring, samt fjernet de værst angrebne blade og smidt dem ud. Hvidløgene (Thermidrome) er de værst angrebne og har ikke set sunde ud i en periode, men jeg tror dog, de har en pæn størrelse i betragtning af, at de er taget tidligt op. Det jeg er mest bekymret for er dog: kan jeg sætte mine rød estisk igen til efteråret? Jeg har sidste efterår sat topløg for selv at opformere dem til dyrkning, og de er ikke så hårdt angrebne som de andre hvidløg, men viser dog tegn på sygdom i bladspidserne. Det vil være ærgerligt at blive sat et år tilbage i processen, så jeg vil være rigtig glad for gode råd til, hvad jeg kan gøre.
Skrevet af: Tom Andersen, 25. juni 2016 kl. 17.01
Det ligner løgskimmel / løggråskimmel i mine øjne.
Nogle varmebehandler deres sætteløg ved 40 grader - læs evt. om det.
Skrevet af: Camilla B., 25. juni 2016 kl. 17.39
Tusind tak for svar, så blev jeg klogere! Det lyder spændende med varmebehandling af sætteløg, det må jeg prøve. Jeg har søgt her på sitet og på nettet, men har kun fundet en enkelt omtale: froe.amigaos.dk/viewtopic.php?f=4&t=30. Er der nogen, der kender andre gode links?
Skrevet af: Lars Holt, 26. juni 2016 kl. 16.02
Det virker som et kompetent link.
Men du skal være meget opmærksom mellem 42 og 45o. En lille overskridelse opad kan ædelægge løgene. For langt under kan give spildt arbejde.
Skrevet af: Camilla B., 26. juni 2016 kl. 19.53
Det lyder godt! Hvordan med metoden med 50 grader varmt vand i 5 minutter som der også står om? Det lyder tiltalende ikke at skulle holde konstant temperatur så længe. Er det rigtigt forstået at varmebehandlingen dræber løgskimlen, så jeg kan jeg plante hvidløgene ud til efteråret? Eller er det på den igen med nye topløg?
Skrevet af: Tom Andersen, 26. juni 2016 kl. 19.59
Ideen er, at du varmebehandler dine sætteløg, altså fed umiddelbart før du lægger dem.
Læg dem evt. først lidt senere (november), så der ikke er smittekim når de kigger op.
Skrevet af: Tom Andersen, 26. juni 2016 kl. 21.18
Har haft et massivt angreb af rust (tror jeg) på mine hvidløg, især Rød Estisk var hårdt ramt. Har høstet det hele før tid og i stedet for at tørre dem på vanlig vis, har jeg klippet bladene og afskællet et par lag. Stik mod almindelig skik og brug, men de var så angrebne, at jeg ikke turde andet. Spændt på resultatet m.h.t. holdbarheden.
Agter at prøve varmebehandling, selv om der er tale om rust og ikke løgskimmel - aner ikke om det har nogen effekt,men det skal prøves!
Skrevet af: James F., 9. juli 2020 kl. 15.44
Hej Tom.
Hvordan gik det egentligt mht. holdbarheden på dine tidligt høstede hvidløg i 2016? Kan du huske det ...? :)
Jeg er selv i samme situation i år, som du var.
Billedet er af mine Rebberg Knoblauch, som de ser ud i dag. Jeg er i tvivl, OM det er bedst at grave alle op nu, de skal jo helst kunne holde sig i min.½ år...?
Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2020 kl. 16.59
Løg og hvidløg bør kunne opbevares i et år. Mørkt og ikke under 10 grader.
Skrevet af: Tom Andersen, 9. juli 2020 kl. 20.47
Hej James
Næ, det kan jeg ikke, men i dag er min erfaring, at hvidløg skal ind i varmen så snart de er tørre - vi har et gæsteværelse med ca 18 grader og der ligger de.
Jeg har ikke høstet endnu, men det varer ikke længe - de er lagt i oktober som vanligt.
I år vil jeg prøve at lave hvidløgssalt af en stor portion hvidløg - jeg spiser meget salt men for lidt hvidløg, så det burde få indtaget op :)
Skrevet af: Søren Duun, 9. juli 2020 kl. 22.38
Hej Tom (og andre)
Hvis i er til hvidløg og honning skulle i prøve at lave en marinering med hvidløgs fede, som er rigtig lækkert.
Det er ganske enkelt, hvidløg feddene renses, skylles og lægges i et syltetøjsglas, hvorefter de overhældes med rå flydende honning og står og trækker i ca 3 til 12 måneder. Hvorefter det er klart til brug.
Under processen vil det syde og boble, da honningen trækker svovlet ud af hvidløgene. Resultatet bliver en honning med kraftig hvidløgs smag og søde hvidløgs fede, som er god imod forkølelse, vampyrer og til gryderetter.
Billede, som jeg har vedhæftet har jeg brugt sorten rød estisk, hvilket er grunden til at der er store fede i den.
Skrevet af: Søren Duun, 9. juli 2020 kl. 22.53
Hvis man googler "disease of garlic" , får man rigtig mange gode amerikanske hjemmesider, der alle beskriver sygdommei hvidløg.
Skrevet af: James F., 10. juli 2020 kl. 8.02
Tak for gode tips. :)
Jeg vil tage hvidløgene ind fra garagen i år og give dem lidt mere varme.
Det med honninghvidløgene vil jeg da prøve. Forårs honningen kom i bægerne i søndags, så forsøget må vente til sensommer honningen bliver klar.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sygdom i hvidløg