Forum

Kan du undvære lidt Lakridsrod?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. oktober 2014 kl. 20.48

Hej

Jeg drikker en del urte-te og de fleste har jeg selv produceret.
Jeg har dog ikke Lakridsrod (Glycyrrhiza glabra) i haven og den kan jeg ikke undvære i forbindelse med visse af mine te-favoritter.

Jeg kan se, at flere af havenyts læsere dyrker den/ har dyrket den.

Er der nogle af jer, som kan undvære en plante (rod) med lidt alder på bogen?

Ville gerne kunne høste lidt rod før om 5-6 år :)

PS
Bruger ikke deljorden.dk

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 15. oktober 2014 kl. 21.25

For et halv år siden kunne jeg skaffe dig en plante. Men da jeg er flyttet er det en umulig opgave . Men den er ikke svært at så og jeg vil tro at du kan få frø via botanisk haves butik og de sender gerne .

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. oktober 2014 kl. 7.26

Hej Søren

Øv - du var én af dem jeg kunne finde frem til, som havde erfaring med planten. Fik du nogensinde høstet og smagt roden?

Har kontaktet en del plantepushere og måske er jeg heldig og få fat i en moderplante.

Ved du om den kan flyttes/ plantes nu?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. oktober 2014 kl. 10.53

Jeg har mange frø på min i år, men ingen planter endnu.
Jeg har aldrig smagt på dens rod.
Jeg tror ikke min kan deles, men det er det rigtige tidspunkt nu.
Hilsen
Anne Marie

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. oktober 2014 kl. 12.00

De kan ikke deles men de kan så sig oven i hinanden og de mest mærkelige steder . Du kan sagten plante den ud nu, ingen problemer.
Jeg har heller ikke smagt på dens rødder da mine planter havde en tendens til kun at ville sætte små skøre rødder . Mine blev blev i øvrige heller ikke så gammel .

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. oktober 2014 kl. 19.55

Søren, du har ret m.h.t. plantetidspunkt - Solsikken ser ud til at kunne levere og jeg har bestilt lidt "moderplanter" til levering i næste uge. Indehaveren oplyser, at det er et fint plantetidspunkt.

Så er det bare om jeg kan få dem til at trives - lige nu har jeg lidt modstridende data m.h.t. plantens foretrukne vækstbetingelser. Jeg må bruge weekenden til at blive klogere på det - du/ andre må meget gerne bidrage med evt. viden.

Humusrig, fugtighedsbevarende jord i fuld sol?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. oktober 2014 kl. 14.44

Jeg tror at det er en god idé at dække den til hvis vinteren bliver kold , det har jeg erfaret. Lakrids har i øvrig nogle flotte blomster og det ser ud som om at den tilhører kløverfamilie .

Men fuld sol og fugtighed er ikke så tosset .

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. oktober 2014 kl. 20.23

Tak for input Søren - jeg har søgt lidt mere og andre anbefaler det også. Håber bare ikke, at der er nødvendigt, når de er etableret - det kan hurtigt blive for meget med vinterdækning, det er ikke lige mit temperament, min Mammut har været ved at sætte pelsen til et par gange på den konto :)

Også tak til Anne Marie for bekræftelse af plantetidspunkt :)

Er stadig meget taknemmelig for at høre om alle erfaringer med planten.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. oktober 2014 kl. 18.05

Har nu modtaget planter fra Solsikken - spændende om jeg kan holde liv i dem vinteren over :)

Hører gerne om erfaring med overvintring...

Nyt svar til emnet »Kan du undvære lidt Lakridsrod?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Kan du undvære lidt Lakridsrod?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider