Skrevet af: Søren Duun, 6. december 2020 kl. 23.00
Jeg har altid været lidt pessimistisk mht. alle de tiltag, der gerne skulle værne om naturen. Jeg har længe været i tvivl om vi fik mere natur og med natur mener jeg også skov eller det bare var en "sandhed med modifikationer" , at man i virkeligheden fældet mere skov end man plantede. Det er ofte det man hørte tidligere.... Herhjemme tyder meget på at det går i den rigtige retning
Jeg faldt over denne artikel fra KL, hvor det fremgår at vi har fået mere skov de sidste 100 år.
I starten af 1800 tallet var mængden af skov ca 4 procent. Idag er den på 14 procent, hvilket vil sige at vi i dag har 10 procent mere skov. At vi efter min mening kan bruge meget mere er en anden snak. Men jeg syntes at det er godt at vide at det går den rigtige retning, så nu bytter jeg min pessimistiske holdning ud med optimisme...
www.kl.dk/nyheder/momentum/2018/skovene-vokser-og-vokser-men-hvordan-skal-vi-bruge-dem/
Skrevet af: Kim Petersen, 7. december 2020 kl. 9.41
Nu skal man ikke kun se på skov-procenten, men også på kvaliteten af skoven.
Nok er der kommet mere skov gennem tiderne, men her er medregnet juletræs plantager og anden produktions skov. Og den måde skovdriften drives på, med brug af kæmpe maskiner, som ødelægger jordbund m.m. og der fortages total afrydning af alt træ både stammer og grene til flis til biobrændsel til varmeværker.
Og en stor del af den fremtidige planlagte skov, er mere en parklignende legeplads for fritidsaktiviteter af forskellig karakter, terrænløb, træklatring, mountainbikere, hundelufter skove, overnatningssteder osv, osv.
Men det der bør satses på er mere naturskov - Der tager hensyn til dyre- og plantelivet - med henblik på en øget mangfoldighed - biodiversitet.
Skrevet af: H. Christensen, 7. december 2020 kl. 16.35
Der er måske kommet mere skov, men det er ikke på naturens premisser.
Vi mangler i den grad skov som er på naturens premisser hvor natur og biodiversitet kan udfolde sig uden at mennesker absolut skal kunne dyrke motion der, ud over en rolig gåtur blandt dyr som bison og heste og ulve.
Mvh
Skrevet af: Søren Duun, 7. december 2020 kl. 21.27
Jeg tror at det er bevidst at skovene udvikler sig således at de skal ødelægges inden de bliver til rigtig skov, men alternativet er at lade dem stå fredet i rigtig mange år uden menneskes indblanding, hvilket jo burde være mere rigtigt. Nu er de blevet til rekreative områder, hvilket jo er besluttet fra politisk side af.
Skrevet af: Tom Andersen, 8. december 2020 kl. 16.44
@Kim Petersen/ 2
Ja, at juletræsplantager tæller med siger jo alt :)
Det meste anden skov er i øvrigt også plantage.
Det vi mangler er urørt skov - uden nogen form for skovdrift. Det siger de at vi får nu - jeg håber det er sandt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.