Forum

Haveudstillinger 2020

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. august 2019 kl. 12.10

1) Hvad vil du gerne se på de økologiske haveudstillinger til næste år.?

2) På hvilke områder kan det være relevant at tale om trends eller skiftende mode, når det handler om økologisk havebrug.?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. september 2019 kl. 9.24

Jeg kommer nok ikke til haveudstilling, fordi det er for langt væk, så jeg håber, at andre vil vise billeder, og der kan linkes til gode videoer af de mest interessante præsentationer.

1) Tips og produkter til 'den vilde have' og 'den vilde køkkenhave'.

1) Tips og produkter til at gøre havearbejdet mindre arbejdskrævende og mere økologisk bæredygtigt.

1) Tips og produkter til at øge den lokale biodiversitet.

1) Målrettede insekthoteller.

2) Omstilling til økologisk bæredygtig havedrift er i min optik ikke et modefænomen, men en forsømt pligt, som nærmest fuldstændigt bør styre mode og trends mange årtier frem.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. september 2019 kl. 11.58

1) Den vilde prydhave.

Nærmest alt, hvad der er praktisk, funktionelt og økologisk bæredygtigt, er en pryd for mit øje.
Det er en indstilling, som har ført til, at jeg ofte er blevet fortalt, at jeg har en dårlig smag.
Det er jeg selvfølgelig ikke selv enig i, så jeg håber på bedre tider.

Nedenstående billede er en sammenplantning, hvor der som udgangspunkt er sået Lådden Dueurt, men efterfølgende har naturens vildskab overtaget dominansen af krukken med blandt andet en meget flot tidsel.
Hvor heldig kan man dog være.? :-)

For nogle ligner det blot en spand ukrudt, men for mig er det vild charmerende pryd. Og nej, den kommer ikke fra BonBon land. Det er især, fordi sammenplantningen gør økologisk nytte, men jeg betages også dagligt i stigende grad af det vilde rå look.

Jeg har anbragt planten ved siden af min indgangsdør, hvor der står en sommerfuglebusk på den anden side, og hvergang jeg stiller mig i døren for at nyde den friske luft, så kan jeg samtidigt holde øje med insekt livet i planterne.
Og hvergang jeg kommer hjem og ser sammenplantningen, så får den mig til at smile.
Hvad mere kan jeg dog forlange af en prydplante.? :-)

Jeg vil håbe, at de økologiske haveudstillinger kan hjælpe med at åbne havefolkets øjne for denne skønhed.
Jeg tager selvfølgelig frø af planten, så jeg kan starte en produktion til næste år, og en rimelig pris for en sådan unik sensommer sammenplantning må nok ligge på mindst 250 kr.
Sælges den billigere, så vil den sandsynligt blot blive ringeagtet af de pengefokuserede forbrugere.

Nyt svar til emnet »Haveudstillinger 2020«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Haveudstillinger 2020

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider